• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av husbil

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
Jag är i den lyckliga situationen att jag just har avslutat mitt arbetsliv.:) Hustrun har ett par år kvar, men har gått ner på tredagarsvecka. Detta gör att vi har tänkt att uppfylla en dröm om en husbil. I vårt val av första husbil har vi följande önskemål.

1. Den ska vara smidig i trafiken och lätt att parkera. Detta för utflykter till de trånga gatorna i södra Europa. Eventuellt ska den också användas som enda bil.
Därför har vi sneglat på de så kallade plåtisarna.
2. Eftersom vi gärna åker till fjällen över en helg, även vintertid, ska vinterkomforten var bra. Gärna också bra framkomlighet i halka. Bakhjulsdrift?
3. Har av någon anledning fastnat för dieselalternativet när det gäller uppvärmning.
Finns det plåtisar som uppfyller dessa önskemål?

Tacksam för råd
Conny H

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Val av husbil

Hej carldalacarlia!
Välkommen in i tidsmiljonärernas skara. Även om det var ohälsa som "knuffade in" mig i den skaran är jag mer än nöjd att vara statsanställd!

Välkommen också till plåtisgänget. Många artiklar från de senaste husbilsmässorna har påpekat att just plåtistrenden är stark och på frammarsch! Inte minst det du lyfter fram om smidigheten i små italienska byar och trånga småstäder i vinområdena är en stark fördel för plåtisen.

Vi har en bil med dieseluppvärmning o dito varmvatten och anser detta ge bästa mobiliteten/rörligheten. Räcker bra även vintertid. Vi har även kompressorkylskåp så gasolåtgången i vår bil är närmast minimal. Däremot rekommenderar vi både solcell och dubbla bodelsbatterier.

Framkomligheten vintertid är helt OK också med framhjulsdrift eftersom bilen dels är ganska "tung" i jämförelse med t.ex. en tom skåpbil, dels är vikten nästan 50/50 i fördelningen mellan axlarna. Givetvis har vi dubbade vinterdäck för god framkomlighet i både snö och på is.

Eftersom vi startade med "vanlig" husbil och sedan downsizade till plåtis har vi erfarenheter av båda typerna och ser idag ingen anledning att återvända till "full-size".

Se dig omkring i så många plåtisar som möjligt innan du slår till men var inte rädd att kontakta oss klubbmedlemmar med erfarenhet av just dessa bilar.

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack för snabb feedback.

Kommer att lyda ditt råd Maja, att kolla runt på olika modeller.
Intressant lösning med dieseluppvärmning/varmvatten.
Var det original eller har ni eftermonterat?

Hur funkar det med vattentankar om man använder bilen för övernattning vintertid? Isolering.

När jag sökte på Hymer Car som är en plåtis, snubblade jag över Hymer Compact som verkar vara en husbil med yttermått som en plåtis, men med husbilsuppbyggnad. Fördel eller nackdel, tål att fundera på.

La Strada verkar var fina grejor men finns bara nya på marknaden.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej igen carldalacarlia!

Ja, vår husbil levererades med dieselvärmaren Webasto DualTop som standard. Just den bilen, Knaus Boxstar 600 MQ, finns numera i en helt dieselfri version där t.o.m. spisen går på diesel. Är då utrustad med bl.a. större dieseltank och, tror jag, lite bättre isolering. Värmen från dieselpannan är mer än tillräcklig med sina 6kw. Därtill är avloppstanken isolerad och avloppet eluppvärmt (12V) på dessa bilar. Däremot har det hänt när bilen varit avställd utan värme att det vid något tillfälle frusit i en till-vattenledning men det är nog ett handhavandefel av mig.

Att det numera finns en del "plåtislika" mindre husbilar gör nog ingen skillnad i mitt val av bil. Inte minst krocksäkerheten i en "helbil/plåtis" gör att jag känner mig tryggare i den än i ett "påbygge". Finns en del att läsa om dessa smalare husbilar i de två senaste numren av den tyska tidningen Reisemobil. Personligen tror jag de flesta husbilstillverkare har ganska lång väg att gå innan de uppnått "plåtis-säkerhet" i sina påbyggen, Om du köper ny bil ser du givetvis till att den har både antisladdsystem ESP och dubbla krockkuddar.

F

F.d. 58573

Guest

Här kan du se vad jag hittade på när jag var i din situation i fjol: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49286/

Inkopplingsbar fyrhjulsdrift på husbilen kan jag nu inte längre tänka mig att vara utan. Min kommer att vara till salu till våren eftersom jag har köpt större för att även få plats med barnbarnen.

aake

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Hej Maja och tack för dina synpunkter.
Att en plåtis som ju är en "originalbil," skulle vara stadigare kan säkert stämma. Det jag möjligen oroar mig för, är de köldbryggor som skulle kunna uppstå vid isoleringen av plåtskåpet.
Men med tanke på den begränsade volymen är det säkert inget problem att hålla värmen med en effektiv värmare.

Dieseluppvärmning verkar för mig mer praktiskt. Jag har levt med gasolflaskor i vår gamla campinginredda folkabuss och inser fördelen med en dieseltank kontra gasolflaskor. Som ansvarig för matlagningen i familjen vill jag dock ha gasol till spisen.

Jag ska hålla ögonen öppna för beg bilar med dieselvärmare. Har tittat lite på mobile.de men inte sett något ännu. Blir det en ny bil är det ju bara att beställa extra.

Aake din bil verkar vara en rejäl sak. Den är säkert perfekt på småvägarna i fjällen.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej igen carldalacarlia!

Bara en till liten kommentar. OM du inte hittar en plåtis med dieselvärme så kan du lösa det med att eftermontera en Webastovärmare under golvet på din tilltänkta plåtis. Så gjorde vi med vår förra husbil. Dessutom integrerade vi det hela med gasolvärmarens slangar så vi hade full valfrihet i värmevalet.

Än en gång lyka till!!

Toppen