• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av husbil

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er alla.
Kan ni komma med synpunkter, tips och pekfingrar till mej.
Jag funderar på att byta husbil för att få långbäddar och vill inte lägga allt för mycket pengar emellan. Har fastnat för en T.E.C. 708 Ti. årsmodell-07 byggd på Fordchassie med tvillinghjul och en effekt på 103 kW.
Fråga 1. Vad att säja om bodelen?
Fråga 2. Vad att säja om Forden?
Vet inget om någoon av delarna. Vore tacksam för snabba synpunkter, eftersom ev. köp är på gång.

Trevlig sommar på er även om det i skrivande stund "står som spön i backen".
Så var det med "sola i Kalsta".

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Val av husbil

Kan bara kommentera Forden.

Är inne på nr 2 och kommer nog inte att köpa något annat, HELNÖJD.

Har du några specifika frågor är du välkommen med dom.

F

F.d. 13545

Guest

Efter 5 st Fiat så hade vi förra året en Ford/Hobby -06. Nu har vi en Fiat/Dethleffs -05. Forden var tystare i förarhytten och hade bättre komfort i bodelen. Jag satt betydligt bättre (192 cm lång) i Forden. Forden hade mindre motor men var lika pigg som en Fiat med större motor. Forden tog lite mindre diesel/mil. Nackdelar med Forden var att det bara var armstöd för höger arm vilket gjorde att man blev lite sned i ryggen och fick värk efter några timmar. Växelspaken satt mitt i golvet och var i vägen när man skulle vända sätena om. Men nu sitter spaken i instrumenpanelen. Ettans växel var lite för hög så det frestade lamellerna när man skulle igång med full last.
Nästa byte blir nog till en Ford med tvillinghjul och bakhjulsdrift och varför inte med en Tec som jag alltid imponerats av, verkar vara både stil och kvalité på detta bygge.
Lycka till med valet av husbil.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Eftersom du skriver att ett köp eventuellt är på gång antar jag att du provsuttit bilen. Annars vill jag framföra att jag tyckte att de Fordar jag provsatt förra året hos en handlare kändes mycket trängre bakom ratten jämfört med Fiat. De bilar jag provade var nya, alltså -07or. Jag är 191cm lång.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Har kollat på bilder och jämfört er tilltänkta bil och den verkar ha samma planlösning, som vår LMC på Fordchassie! Både bilen och bodelen är toppen!
Kom hem från Finland inatt. Har kört drygt 2000 mil sen maj förra året och har enbart positivt att säga.
Jo, ljudnivån kan vara ganska hög! Men har kommit underfund med att det snarare beror på däcken, eftersom nylagd asfalt och mörk asfalt överhuvudtaget inte låter alls ... alltså blir det lite mjukare gummi på däcken vid nästa byte. Kanske Michelin Agilis!?
Lycka till! // Pirkko

F

F.d. 8765

Guest

Hej Pirkko.
Jag har även funderat på en LMC 7100 -07 med Fiat, som vi är tända på. Verkar vara lite med stuvningsutrymme eftersom toan ligger bak. Fiat har ju fått mycket dålig kritik, så jag väljer nog en Ford. Det intressanta var att du har de koncept vi vill ha. Undrar hur din planlösning ser ut och vad ni tycker om bilen?

Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Tycker det ser ut att vara samma planlösning på vår LMC 708 Ti, som på er tilltänkta Tec.
Gott om utrymme för oss båda. Jag är 168 lång och ganska tjock och Kjell är ca 185 lång och normalbyggd.
Du kan se vår bil och planlösning om du klickar på "se min husbil" till vänster.
Bilen är toppen och speciellt bakhjulsdriften och de dubbla bakhjulen, vilket gör att den går stadigt på vägen ... t o m i 130km/h ... :wideeyed: // Pirkko

Senast ändrad:
F

F.d. 8765

Guest

Hej Michael.
Jag håller med om att Forden är trängre, samt att vindrutan verkar låg. Jag däremot är inte lika lång och ståtlig som du, så mej passar det. Inget bestämt än.

Toppen