• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av husbil för Europaresa

F

F.d. 2418

Guest
Hej!

Jag och tre andra kompisar har planerat att göra en roadtrip genom Europa sommaren 2012 och ingen av oss är särskilt kunniga när det gäller husbilar. Därför känns det bra om vi kunde få lite hjälp angående köptips av lite mer erfarna ägare. För att närmare förstå vad det är vi är ute efter kan jag beskriva situationen som vi ser den.

Vi har planerat att genomföra en resa genom Europa med start i början av Juli alt. slutet av juni, själva resan kommer vara cirka en månad lång och den sträcker sig så långt söderut som mellersta Italien.

Vi känner att en husbil känns som ett sunt alternativ att titta på för att spara in pengar på hotell och vill därför ha en som har fyra bäddar. Vi är inte alltför kräsna angående hur mycket utrymme man får till att sova, så länge det är möjligt.. Om det finns en inbyggd toalett av något slag är självklart ett plus men inget absolut krav.. Vi känner också att det vore praktiskt med en "mindre" husbil eftersom det underlättar att åka i städer och blir billigare i driftkostnad..

Vi letar inte efter någonting lyxigt utan bara en helt funktionsduglig och praktisk husbil, vår budget för bilen ligger runt 50tkr, är detta realistiskt? Bilen är förmodligen inte något vi kommer att ha stor användning för efter resan så den kommer mycket möjligt säljas till nästa sommar för att få tillbaka lite av pengarna.

Tack på förhand
/Johan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Val av husbil för Europaresa

Hej
Att hitta en husbil som tar Er runt europa för 50 tkr är nog litet svårt. Så gamla bilars driftsäkerhet är nog inte något som jag skulle våga lita på till en europaresa. Hyra bil kan vara ett alternativ. Bilar för 50 tkr är rena lottsedlarna och mycket ofta ren skrot.

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Muligens ligger svaret i å leie bil, ikke kjøpe. Da får dere en bil som er så ny at den har tillatelse til å kjøre inn i sentrum av storbyene. De eldre utestenges fra stadig flere byer fordi de forurenser for mye. Jeg ville satse på en bil i underkant av 6 meter, disse er billigere på ferger og betalingsmotorveger og enklere å parkere. Skaff dere også en av de mange oversiktene over stellplasser i Europa, f.eks. reisemobil Internationals Bordatlas. Mvh! alfb

F

F.d. 13449

Guest

Hej.

Jag o min flickvän hade vår bil till Kroatien. En westfalia från -93. Finns plats för 4 personer, men är ej optimalt. 2 Pers var mer lagom.
Hyra kan vara ett alternativ, men 1 månad blir mycket pengar.
Hade ni varit max tre kunde ni köpt min bil för ca 60 men det hjälper föga nu...

F

F.d. 18017

Guest

Jag tror det blir svårt att hitta en bil för de pengarna. men bra sidor att leta på är mobile.de – Gebrauchtwagen und neue Autos – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt. och Sök begagnade husbilar / begagnad husbil hos Annonsbörsen med den budgeten är det nog troligare att ni får köpa det som finns i prisklassen än just den bilmodellen ni fått tips om.
Tyskland är mer bil för pengarna men samtidigt mer omständigt med själva köpet och inregistreringen så det kanske bli för omständigt för er.
Så till själva resan, Italien är ett dyrt land att resa i. ett bra tips för att få se mycket italien men slippa köra ut samma väg (italien är en återvändsgränd) är att ta färjan från Bari till Dubrovnic. Då får ni se allt på vägen ner och sedan pusta ut med lite bättre priser och badstränder som inte kostar pengar i kroatien på återresan.

Toppen