• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Val av hjälpluftfjädring

F

F.d. 58689

Guest
Vår Adria Sonic 2015 är väldigt vinglig att köra om det blåser lite.
Bilen är utrustad från fabrik med hårda fjädrar fram, vilket gör att bilen är ganska hög fram. Bak känns det som den ”hänger” ner. Det stör mig lite...
Vår förra husbil hängde fram, så vi tänkte att det var bra med hårda fjädrar fram...

Tror ni att det kan hjälpa med hjälpluftfjädring (kuddar) på bakaxlen?

Vilket märke har ni erfarenhet av?
-Airtop ALKO
-Karnag
-??
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2027
Jeg har montert 2-krets hjelpeluftfjæring inkl. kompressor/betjeningspanel fra Goldschmitt.
Har Fiat X250 lavramme-chassis, akselavstand på 403cm, og 240cm overheng. Forskjellen i høyde med 1bar og 6bar, er 6cm på bakakselen, og 9 cm helt bak.
Med ca. 2300 kg på bakakselen er bilen komfortabel å kjøre med 2-2,5 bar.
Høyere trykk bruker jeg f.eks.ved ombordkjøring på ferjer. Kan også nivellere både sideveis og i lengderetning til en viss grad ved parkering på lutende underlag.

.540A1693-B841-46DD-BBE2-737BA7202D15.jpeg
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2025
låter kanon, att bibehålla fjädringsvägen när bilen är lastad känns ju optimalt för då borde den ju mycket stabilare att köra
samt mindre känslig vid sidvind.
 
Toppen