• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av däck på ny bil?!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har ställt frågan till en handlare om man på en helt ny bil kan få allvädersdäck påsatta redan i fabriken istället för standard sommardäck.
Har fått ett negativt svar.
Inte heller att handlaren kan byta däck innan leveransen beroende på att de fabriksmonterade däcken då är begagnade.
OK, om jag betalar fullt pris för en omgång allvädersdäck = inget avgår för sommardäcken.
Är detta rimligt, att inte kunna beställa en ny bil med de däck som jag vill ha.

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Val av däck på ny bil?!

Mysko om du betalar fullt pris för nya däck så måste väll originaldäcken tillhöra dig?
Dom går ju alltid att sälja.

Mvh/G

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag kanske uttryckte mig lite oklart.
Utöver bilens pris som inkluderar sommardäck, får jag betala fullt pris för allvädersdäcken. Då har jag alltså dubbel uppsättning av däck.
Jag hade helst sett att jag kunnat välja däck från fabriken med ev något pristillägg ungefär som man väljer klädsel med tillägg för en klädsel som inte är standard.

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

När vi beställde vår nya bil ville jag ha dubbfria vinterdäck vid leverans.
Jag fick betala 1000:- / däck för omläggning och ballansering.
Tycker att det var acceptabelt.

M.V.H - Hi.Life

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Hi Life, är du nöjd med de dubbfria däcken?
Jag tänker på komfort, ljudnivå, slitage och funktion vid vinterväglag?
Rekommenderar du att välja dubbfria iställer för sommardäck och ev separata dubbdäck?
Frågvis som vanligt.

F

F.d. 839

Guest

Hi Life,

Fram dackorna borja satta sina spar sa det ar dags att byta ut. Horde mig efter Michelin four seasons storlek 215/75R/16C M+S (enligt nya lagen i Tyskland godkanda som vinterdack) balanserade och pasatt Euro 180 styck !!! Om jag minns ratt sa har dack alltid varit billigt i Sverige, ar det fortfarande sa ?

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

För att ta frågorna i tur och ordning.

Ja Robert, jag är nöjd med dubbfria vinterdäck, Jag hade det på förra bilen oxå.
Men då hadde jag både sommar och vinterdäck. Nu när vi bytade till en sexhjuling bestämde jag mig för att bara köra med dubbfriavinterdäck mest av tre orsaker.
1. Undviker ryggskott två ggr. om året vid däckbyte.
2. Inget däcklager i garaget.
3. Åkkomforten i bilen, jag tycker att det både blir en mjukare och tystare gång.
Slitaget ??? Gummit i vinterdäck är mjukare så dom slits lite fortare än vad sommardäck gör, men å andra sidan behöver jag inte oroa mig för att däcken ligger och torkar i garaget.
Funktion vid vinterväglag ? Här nere i Skåne har vi inte mycket till vinterväglag, blir mest slask och regn och då funkar dom bra. Dessutom kör vi mycket över till Tyskland och där får men ju inte ha dubbar.

För att sen svara Rolly, så vet jag faktiskt inte vad däcken kostar idag.
Men jag kan fänka mig att dom ligger på cirka 1500 - 2000:- per däck.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

För Michelins C-däck är det nog närmare 2500:-/st hos vanliga däckhandlare.

EssoJ

Toppen