• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av batteri

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Skall köpa nytt batteri till bilen från biltema
Kan man ha ett AGM batteri som startbatteri eller måste man välja annat?
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Val av batteri

Hei! Du bør velge et startbatteri. Det er bygget for å levere mye strøm i kort tid i motsetning til et forbruksbatteri som er bygget for å levere mindre strøm over en lengre periode. Mvh! alfb
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av batteri

De fleste AGM batterier er bygget som en mellomting mellom fritid og start batterier. Tynne plater for maks Ah/kg, men med en CCA som et rent startbatteri. Årsaken til at det fungerer er glassmatten mellom platene som hindrer kortslutningen som oppstår i et normalt fritids ved stort strømforbruk eller hurtig ladning. Det som til slutt knekker er AGM er uttørring til tross for ventilregulering og vatnregenerering (her er den største forskjellen mellom fabrikatene :rolleyes: ). Om en kunne finne et AGM med etterfylling av vatn så ville en ha et nesten uslitelig batteri - så lenge en holder det oppladet.

Bredo sin løsning med full parallell-kobling av alle batteriene (AGM) i husbilen er smart om en kan holde øye med spenningsnivået. Ikke alle kan benytte en slik teknikk, men selv med splitt mellom start og bodel vil fungere bedre med AGM (eller LiFePO4) for alle batterier. Dette vil utnytte den noe lavere lademotstanden i AGM til raskere ladning under kjøring. LiFePO4 har lavere motstand enn AGM også, her blir kablingen fort begrensende faktor!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Val av batteri

..................
Bredo sin løsning med full parallell-kobling av alle batteriene (AGM) i husbilen er smart om en kan holde øye med spenningsnivået. Ikke alle kan benytte en slik teknikk, men selv med splitt mellom start og bodel vil fungere bedre med AGM (eller LiFePO4) for alle batterier. Dette vil utnytte den noe lavere lademotstanden i AGM til raskere ladning under kjøring. LiFePO4 har lavere motstand enn AGM også, her blir kablingen fort begrensende faktor!

OK - jeg vover forsigtig at kommentere uden efterfølgende angreb på mig.
Altså ikke til debat.

De første ca. 4 af nu 8 år, blev en hovedafbryder parallelkoblet med skillerelæ.
Afbryderen blev aldrig stängd av - unødvendigt - startbatteriet fik jo hjælp til start - vice versa.

Nu har jeg "gratis" ca. 70% af 70 Ah = ~50 Ah i bodel ekstra
og ca. 70% af 210Ah = ~150A(h) til ekstra start energi.

Alle mine batterier oplades på mindre end den halve tid
da ingen traditionelle startbatterier forsinker opladningen.

Det har krævet 2 x 25 kvadrat kabler mellem alle batterier
samt invertere op til 2000 watt.

Håber inden foråret at være klar med test og diagram
for billig automatisk og afsluttende smartladning af AGM under kørsel
så overopladning undgås.
Nu manuelt.
----
Ingen tvivl om Lithium bliver vinder til sidst
- men endnu ikke for mig på grund af pris og utilstrækkelig opladning under kørsel.
Vægten betyder ikke så meget for mig
når man udnytter motorstart batteriet til bodelen.
Ekstra 33% Ah uden vægtforøgelse.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen