• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaksam på vadå?

F

F.d. 3644

Guest
Hej. Nu är MC-tiden förbi, och jag har köpt min första husbil. Fiat Knaus Traveler 595. Jag står i standby-läge inför vårens början, som kanske kommer till helgen.
En fråga till er rutinerade förare/åkare.
Finns det något man ska vara vaksam på ute i landet? Jag tänker på "illbattingar" som vi säger i Hälsingland, tjuvar och banditer som barnbarna säger.
Finns det goda råd av er erfarna. Jag är ensam kvinna med min hund, och tänker mig att uppleva hela sverige.
Tackar för goda råd.
Hälsingland:mcride:::twitcy::

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Vaksam på vadå?

Ställ bilen synligt. När inte gardiner måste användas, låt det vara insyn i bilen utan att ha begärliga saker framme synligt. Är allting derdraget kan de jobba ostört om de tagit sig in. Stå tillsammans med andra på nätterna om möjligt. Skylta inte med datorer och dyligt om det går att undvika. Stanna och plocka undan på värdesaker innan ni ställer er på plats. Det syns så väl att man gömmer undan saker om det är någon som spanar efter byte.
Vi har följt dessa tips och har stått på alla möjliga ställen i Sverige och resten av Europa utan problem än så länge. Dock är oturen (bovar) framme så hjälper nog nästan ingenting om de verkligen vill stjäla dina saker. Man ska ju försöka att inte vara ett lätt byte utan hoppas att de i så fall väljer annat eller helst ger upp helt.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Om du känner dig osäker så börja med att stå på campingar eller ställplatser tillsammans med andra. När du börjar bli lite mer van så välj fricamping. Undvik att övernatta på p-platser, rastplatser utmed de stora riksvägarna. Men i Hälsingland finns ju massor av bra ställplatser att stå vid.

F

F.d. 3644

Guest

Tack för svar. Det var tänkvärda ord.
Hälsar en Hälsing

F

F.d. 3644

Guest

Jo, p-platser bör nog undvikas. Tackar för svar.
Hälsar en hälsing

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

En sak glömde ni om ni skall stå kvar över natten prata då med andra bilar fråga om de stannar över natten då sover ni alla bättre.
Ha sedan en liten brandsläckare inom räckhåll om det knackar på dörren nattetid.
Den kan ju komma till andvändning vem vet.
2179:music-icon::wideeyed:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

En hel del tips redan i tråden. Många bra saker att ha i bakhuvudet men absolut inget som jag tycker skall styra och begränsa dina äventyr.
Kör på och använd sunt förnuft.

Det är troligen större risk att du vinner en rejäl slant på Lotto än att du råkar ut för ”illbattingar”.:)

F

F.d. 3644

Guest

Hej ni därute i landet. Vilka roliga svar. Fogsvans, kanske att spela på.
Skämt åsido. Men hårspray är bra, om man som jag har en liten hund och blir påhoppad av en stor.
Jag ska säkerligen ha kul och trivas. Väl mött i landet.
Hälsingen

F

F.d. 29925

Guest

Ett av de bästa skydd man kan ha är ett larm på husbilen. Sen är det nog beroende på vilken husbil det gäller "vilka övriga "säkerhetsanordningar" som kan vara lämpliga.
Tror att du kan hitta mycket under "sök"-funktionen på t.ex "larm" och "skalskydd".
Håller för övrigt med om att risken är liten, men hur som helst känns det nog en aning tryggare när man lägger sig när man har någon form av skydd.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Tycker du skall stanna hemma första året, NEJ inte så hemma.;)
I Hälsingland finns det som bekant inga Illbattingar, eller ?
Vi har ju så mycket att uppleva på hemmaplan.
- Djungfrukusten, uppifrån ditt fantastiska Mellanfjärden ner
mot Axmar.
- Dellensjöarna och det vackra landskapet däromkring.
- Ljusnans dalgång, från Härjedalsgränsen ner till Ljusne.
Sen när du är varm i kläderna ligger landet öppet....
// Janne

F

F.d. 3644

Guest

Alldelse rätt, Hälsingland har massor att erbjuda. Och där har jag vistas i många år, så nu bär det iväg till andra fantastiska ställen.
Larm har jag även tänkt på. Är inte orolig, men det är klokt att vara klok före, tänker jag.
Tack för respons.
Hälsingen:yes:

Toppen