• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Vagnskappa" till husbil??

F

F.d. 50407

Guest
Hejsan på Er!

Har suttit och lusläst snart hela Internet, (iallafall en bråkdel), för att hitta hur man kan göra eller köpa en s.k. vagnskappa (eller vad heter det till husbil).

Hur har Ni löst det?
Tillverka eget? Hur isåfall, tips mottages glatt!
Hur fästa mot bilen, kederlist kanske, var skaffar men "hona & Hane" i så fall?

Några funderingar från oss i Vinninga

MVH

JIKen

F

F.d. 3067

Guest
Sv: "Vagnskappa" till husbil??

Hej!

Nu utgår jag från att de du efterlyser är att stänga till under husbil och att du har typ safai room. Jag har löst fastsättning med hjälp av en typ knappar som man använder till båtkapell, enkelt att snäppa fast, finns hos Jula eller Clas Olsson dom är rostfria.

/Gunnar

F

F.d. 7282

Guest

Jag har precis köpt en till min bil, fast med alulist att skruva fast.
Skall montera på fredag.

Kan ta lite bilder och lägga in på hur det blev.

// Pär

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Jag fäster med sugproppar och en bekant till mig har satt fast en kederlist med dubbelhäftande tejp allt för att slippa borra hål i bilen./Claes

F

F.d. 50407

Guest

Hejsan allihopa och tack för svaren!

Ja, det är för drag under husbilen när jag har förtältet uppe. Har inte hittat någonstans att köpa det till husbil men Reimo är ju ett alternativ.

>PÄR< Ta gärna en bild på hur det blev, jag är intresserad av hur det blev.
>Claes< Var köper man kederlist och hur funkar det med sugproppar? Sitter det bra?

Någon som har ett förslag på hur man kan tillverka en själv, material tex?

MVH

JIKen

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej

List kan du köpa på någon Husbil/Husvagns firma där kan du även köpa kappa jag köpte en till ett Husvagns förtält och slog i öglor att fästa sugpropparna fungerar bra om man först torkar rent med en fuktig trasa där proppen ska sitta. Går att göra eget jag har sett en som gjort kappa av ett vindskydd modell billigare som finns att köpa på ÖB mm./ Claes

F

F.d. 50407

Guest

Hejsan!

Nej, jag har ej kollat hos H-S ännu men kommer så att göra, dock är jag nog mest inne på att försöka skapa ngt egenhändigt gjort.

Har funderat på galon med öljetter samt sugproppar, men var köper man detta?
Några bra förslag?

Hur stora bör sugpropparna vara, tror att de kan vara svårast att komma över?
Gallon, något annat bra material att tillverka kappa i?

MVH

JIKen

F

F.d. 6022

Guest

Är intresserad av en bra lösning på detta. Vill helst inte borra i karossen. Sugproppar + öljetter låter bra! Jag fick med en kappa med mitt safaari-room men man kan ju inte hänga det i luften.

F

F.d. 4424

Guest

Hej!
Jag köpte nyligen nytt kapell till min släpkärra och hos en kapelltillverkare finns det mesta, både material och idéer hur man gör.

KalleW 320

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har man en slät kaross så kan man ju använda ett antal sådanahär och sätta fast på sidan : Biltema Sverige Då slipper man ju borra hål .

Man kan även använda dessa om man har vintertäcke för framrutan och inte vill borra hål i karossen för fästena .

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Jag vill inte förringa någon här ,men varför är alla så rädda för att borra i karossen.

Som båtägare i många år så har jag satt fast många saker i skrov o däck.
Med den erfarenheten anser jag att det inte är några problem med läckage.

Med Sikaflex och rätt primer håller en rätt installtion i många långa år.
Däremot kan ångesten infinna sig när man står med borrmaskinen i högsta
hugg och tankarna far igenom huvet om man måttat rätt:eek:.

Lovade bilder på mitt montage ,men idag ösregnar det :mad:.
Får se om det håller upp.

// Pär

F

F.d. 11293

Guest

Pär & Marianne;
Borra i husbilen :swoon: :swoon: :swoon:

skulle tro att båtägare är järvare, dom har mer vana av vatten
:)

I

Iveco 35

Guest

Jag har monterat en kappa idag på vår husbil. Det är inga som helst problem att använda tryckknappar i glasfiberkjolen. Köpte rostfria tryckknappar på Jula, 10st 59kr nitverktyg följer med. Finns ingen risk för läckage om man borrar i den yttre kjolen. Mvh. Olle.

Toppen