• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaffo gör di på detta viset?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Vaffo gör di på detta viset?

Läste med bedrövelse artikeln, inte bara vad som gällde just det fallet/trakten och beteendet utan även, citat;
"Campare som är vana att hålla till vid havet tänker sig nog inte för. De tycker att det inte gör så mycket, men Storsjön är ju faktiskt en insjö, säger Jan Asplund."

Min frågeställning mot bakgrund av artikeln, kan någon individ eller grupp, utöver reporten, verkligen tycka att det är OK om man kan tömma skiten i havet - vad tycker ni andra?
Hur dåligt rykte förtjänar fritidscamparna som grupp? Trots vissa rötägg som finns överallt, så tror jag att de flesta av oss sköter dessa problem på trevligare sätt .... !

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det här är ett vanligt beteende bland större fritidsbåtar där dock giftig bottenfärg anses vara ett större problem.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det var väl redan på 70-talet som vi slutade tömma latrinerna i öppna vattendrag? Hade jag sett det hade jag gjort en anmälan (men det visste ni redan).

Det enda är väl att utbilda och åter utbilda. Men jag hoppas vi slipper klä skott för husvagns och tältarnas beteende, vi parkerar ju bara och tar hand om vår egen skit i våra kasetter och tankar.

Det hade varit en fin gest från kommunen att sätta ut ett par bajamajor, precis som dom gjort i Ystad vid reningsverket. Det är ju många som vandrar längs kusterna, som skulle behöva sätta sig ner ett tag.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inte något vidare bra när notisen skrivs som om det gäller att alla husbilar tömmer i sjön.

Helt klart är att bevakning på oss kommer bara att öka så rötäggen kommer alltmer att synas i media och förstöra som i det här fallet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

... Men jag hoppas vi slipper klä skott för husvagns och tältarnas beteende, vi parkerar ju bara och tar hand om vår egen skit i våra kasetter och tankar.

Det hoppas jag också Kenth, men det är dessvärre husbilister som skitar ner mest! Både grå- och svartvatten.

:-/<rister

B

Bengt och Birgitta

Guest

Det var väl redan på 70-talet som vi slutade tömma latrinerna i öppna vattendrag? Hade jag sett det hade jag gjort en anmälan (men det visste ni redan).

Det enda är väl att utbilda och åter utbilda. Men jag hoppas vi slipper klä skott för husvagns och tältarnas beteende, vi parkerar ju bara och tar hand om vår egen skit i våra kasetter och tankar.

Det hade varit en fin gest från kommunen att sätta ut ett par bajamajor, precis som dom gjort i Ystad vid reningsverket. Det är ju många som vandrar längs kusterna, som skulle behöva sätta sig ner ett tag.

Var anmäler ni detta?
Vi var i Borgholms hamn när en HBK-märkt husbli med medlemsnummer på bilen kör fram till dagvattenbrunnen och hon går ut för att släppa ut vattnet. Vi ropar och säger att det är förbjudet att släppa ut gråvatten i dagvattenbrunnar. Då undrar hon var skall de släppa ut det då? Är det den kunskap som ni skriver att alla HBK:are har? Vi såg fler fall. De körde bara ett extra varv och kom tillbaka när de trodde att ingen såg dem.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu får ju inte detta spåret spåra ur :)

Det jag skrev om var latrin-tömning i en sjö i norrland där det finns gott om möjligheter att tömma latrin på vägverkts rastplatser. :mad:

Öland kanske inte har någon tömning för gråvatten och det enda kommunerna där tillhandahåller är kanske bara dagvattenbrunnarna. Inte vet jag, annars skulle väl folk tömma där kommunen har anvisat plats. :confused:

Om man inte vet var kommunen har anvisat plats för tömning av gråvatten kör man in på en mack och frågar om man kan tömma i en brunn med fet/olje-avskiljare, eller? :rolleyes:

Toppen