• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad vi får göra eller inte göra

L

Lelle_22

Guest
Sv: Vad vi får göra eller inte göra

Allmän ordningsstadga har upphört att gälla och är ersatt av Ordningslag (1993:1617).
Ordningslagen reglerar inte parkering eller camping.
Lelle_22

F

F.d. 3297

Guest

Ja, Lelle,
du har helt rätt. Men hur många känner, på stående fot, till dessa fakta?
Drutten agerade helt psykologiskt då han utgav sig för att bättre känna
lagen än "den upplåste mannen".

En polis har ju alltid sin uniform eller polislegitimation att visa.
En kommunaltjänsteman aktiv med just parkeringsfrågor
skulle inte ha "burrat upp stjärtfjädrarna" utan stillsamt påpekat
"pågående parkeringsbrott".

Dessutom så var ju grusplanen markerad med P-skylt!
Druttens agerande gav honom just det han ville ha: lugn och ro! :p

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ja när vi var i Ullared senast stod vi parkerade på grusparkering som var skyllad med en p skyllt.
Då kom en herre och tog till bröst toner ganska högljuda talade om att här parkerar ni inte det skall ni ha klart för er.
Nåväl det var ett naturreservat.
Men efter hot om polis skulle tillkallas och köra bort oss på talde jag för honom att vi tänker inte flytta oss så det är upp till dig att ringa.
Jag talade om för mannen att vi har rätt att stanna i 24 timmar och att han borde palla sig iväg eftersom han bröt mot parragraf 17 B.Ja då blev det ett annat tonläge vi kom överens och allt var frid och fröjd.Självklart skall man sköta sig men jag sticker inte iväg så fort det kommer en själv utnämd påve och vräker ur sig kolla om han kan legitimera sig så är man en bra bit på vägen.
Ja så blev det vi stod kvar över natten Grillade satt ute på kvällen men vi plockade inn möblerna innan vi kröp till kojs.
Ett tipps som finnen sa; stirra dem som hoppar på er stint i ögonen och fingra på kniven så löser det sig oftast till din fördel.:wideeyed:
Glöm det sista.
2179 Drutten:music-icon:

Du kunde ju kört med det 11 budet också ; :)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej nu när vi har läst alla paragrafer, så nu handen på hjärtat, var tummer ni gråvattnet?jag bara undrar i all välmening mvh håkan
:yes:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vi tömmer alltid på angivna platser t.ex. på campingar, ställplaser med latrintömning eller i sista hand hemma i avloppet i vårt uthus.:)
Aldrig ute i det fria för om vi hittat en fin plats att fricampa på så kommer det säkert någon efter oss och då lämnar vi platsen som vi önskar finna den. Helt enkelt så tänker vi på fler än oss själva t.ex. alla ni HBK:are ute i naturen. Inte vill vi att platsen vi lämnar ska vara i dåligt skick på grund av vårat slarv.
Tänk på varandra och njut av vårat fina land. Kör försiktigt så kommer vi alla fram hela och rena.:msn_thumbup:
Kramar till er alla. Gunilla :bye::bye:
PS vår "nya" husbil har fått namnet Hjulhuset.Nu väntar vi bara på att få hem den DS

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tömmer på anvisad plats när vi är ute på camping eller ställplats och är det så att jag har vatten i tanken på våran färd och vi itne varit någonstans så tar jag med det hem och tömmer ut diskvattnet på min uppgrusade garageuppfart .

Som ex. när det var årsmöte så kom vi upp på fredag eftermiddag och åkte hem på söndagen och då jag tyckte det var jobbigt att krångla med gråvattnet när den orangea konan med bajs och bajspapper runt omkring konkanten så tog jag med vattnet hem .

Jag är även en sådan miljöbov som tvättar bilen på garageuppfarten .

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025

Ja, latrin kan du tömma på vägverkets platser, men gråvatten har jag inte hittat några brunnar för på deras anläggningar. För övrigt är det väldigt ojämt fördelat var du kan tömma lös latrin. Det kan bli långa resor ibland!!!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En stor fråga: Er det stat, vegverket, län eller kommun som har ansvar for städer å tömma toatankar på turistbussar?

I Norge er dette et kommunalt ansvar, det var tidligere vegvesenet - i ny renovasjonlov er dette ansvar dyttet over på kommunene som ikke har løst problemet på en enhetlig måte.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jag måste säga att det är fantaktiskt att så många av oss vet hur man skall hantera problemet fulla vattentankar.Den ena vill vara bättre än den andra och skylltar med det här, eller är det det dåliga samvetet som talar.Alla vet hur man bör göra det är jag helt övertygad om.Så vad är problemet? Nu hoppas jag att detta eviga urtjatade ämnet inte behöver komma upp här på nytt.
Vi brukar stå från och till på Guleskär i Kungshamn Sotenäs kommun.Vi åker en mil extra till Hunnebostrands småbåtshamn där finns det ordnat så man kan tömma allt. Sedan hem med gott samvete och tomma tankar.
2179:music-icon:Drutten

Senast ändrad:

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Har ställt frågan till miljödepartementet om vem som har ansvaret för att det skall finnas möjlighet att tömma toa och gråvatten. Kommunen/transportstyrelsen/vägverket eller någon annan. Har naturligvis inte fått något svar, det verkar som om ingen vill ta i frågan.

Har även kontaktat Södertälje kommun i frågan utan resultat, en otrolig massa e-mail skickades runt i kommunen. Men inget vettigt svar.
Vi får nog lösa det själva efter bästa förmåga men det är inte helt lätt. Tar man toatanken och tömmer den på någon av vägverkets få toaletter får man sura kommentarer och att ta in den i hissen för att tömma den i lägenhetstoaletten fungerar naturligtvis inte.

Det skall bli intressant att följa debatten om att båtar måste tömma sina toaletter i gästhamnar, kanske öppnas det en möjlighet där.

Föreslår att alla ställer frågan till sin kommuns miljöförvaltning hur man skall lösa detta. Det kan nog skapa lite tryck i den här frågan och kanske kreativa lösningar som vi kan sprida.
Egentligen borde det vara enkelt att ordna tömningsplatser.

Håkan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En stor fråga: Er det stat, vegverket, län eller kommun som har ansvar for städer å tömma toatankar på turistbussar?

I Norge er dette et kommunalt ansvar, det var tidligere vegvesenet - i ny renovasjonlov er dette ansvar dyttet over på kommunene som ikke har løst problemet på en enhetlig måte.

Hej Knut! I Sverige är det bussbolagen själva som ordnar tömning av busstoiletterna, antingen hos det egna bolaget eller hos konkurrenterna/kollegerna, alltså andra bolag. Jag har kört lite buss exempelvis i Österrike och Frankrike (skidresor) och tyckte då att samarbetet bussbolagen emellan i sådana frågor var utmärkt bra. Vissa bensinstationer har också tömningsmöjligheter. Fast det var ju för några år sedan, förståss... Hur det är idag vet jag inte men jag tror inte det har blivit någon ändring.

Jappe

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag måste säga att det är fantaktiskt att så många av oss vet hur man skall hantera problemet fulla vattentankar.Den ena vill vara bättre än den andra och skylltar med det här, eller är det det dåliga samvetet som talar.Alla vet hur man bör göra det är jag helt övertygad om.Så vad är problemet? Nu hoppas jag att detta eviga urtjatade ämnet inte behöver komma upp här på nytt.
Vi brukar stå från och till på Guleskär i Kungshamn Sotenäs kommun.Vi åker en mil extra till Hunnebostrands småbåtshamn där finns det ordnat så man kan tömma allt. Sedan hem med gott samvete och tomma tankar.
2179:music-icon:Drutten
du har helt rätt det svåra är gråvatten, jag stack ut hakan för att få en debatt, var man kan tömma när man är längre bort från hemmet, jag har 2st tvättplatser en norr o en söder som jag kör förbi hem jag stog oxså i varberg när 2st släpte rakt ut jag tycker det är dålig stil,sedan när man kör och man ser vatten ränder på vägen det är dålig reklam för husbilar
så glöm det jag skrev i vissa inlägg att tömma under färd jag hadde blivet förbanad själv
det var att få en lösning på problemet toan kan man tömma på dom flästa stora rastplatser jag har 2st toabehållare, och skall sätta 2st gråtankar under bilen ca 200l då kan man alltig tömma på en camping nu fricampar jag mer komunerna får tänka om
ha en bra sommar mvh håkan

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på dig.
Bra förslag. Jag har nu beställt en extra till toan.
2 gråvatten tankar fixar bilen detta?
Hur går det ihop med totalvikten?
2179:music-icon:

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Du kunde ju kört med det 11 budet också ; :)
Hej Bengt- Åke kan du 11 budet?
Om inte så lyder det så. Du får inte köra på din nästa. Vad är det? krock
12 budet.
12 budet lyder så du får inte jaga din nästas frus mus i din nästas hus. Vad är det? Jo det är otukt.
Ha det bra :music-icon:och var försiktig när andan faller på.
2179 Drutten

Senast ändrad:

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Hej, här kommer nu svaret från miljödepartementet om det är någon som är intresserad. Det är alltså kommunerna som skall sköta denna fråga.

"REGERINGSKANSLIET
Miljödepartementet

Informationsstaben

M2010/2328/A/Br

Hej Håkan,

Tack för ditt e-brev till Miljödepartementet om problemet med att hantera tömning av gråvatten från husbilar. Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på ett svar.

Avfallshantering är i första hand en kommunal fråga så jag rekommenderar att du söker kontakt med kommunen igen. Eventuellt skulle detta kunna vara avfall som man kan lämna in till ett reningsverk. En annan möjlighet är att du kontaktar Stockholm Vatten, www.stockholmvatten.se/ för mer information.

Tack för att du tog dig tid att skriva till Miljödepartementet. Det är en intressant fråga och det är därför bra att du uppmärksammar departementet på att detta problem finns.

Med vänlig hälsning

Cecilia Kindahl
Departementssekreterare "

Mvh Håkan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Samme problem / løsning som i Norge, hver og en må kontakte sin kommune ved teknisk etat og stille frågen om hvor en kan tømme sitt gråvatn og svartvatn - påpek at tømming i enhink som en så tømmer i en toa ikke er en varig løsning.

Om komunen vegrer så påpek skrivelsen fra miljødep om at dette er et komunalt ansvar.

Vi sliter med problemet i Norge også, selv om det finnes flere tømmesteder enn i Sverige - de fleste fra den tiden vegvesenet hadde ansvar for dette.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej Bengt- Åke kan du 11 budet?
Om inte så lyder det så. Du får inte köra på din nästa. Vad är det? krock
12 budet.
12 budet lyder så du får inte jaga din nästas frus mus i din nästas hus. Vad är det? Jo det är otukt.
Ha det bra :music-icon:och var försiktig när andan faller på.
2179 Drutten

11:te budet -- Sköt dej själv och skit i andra :) ;) hehe skojade bara ..

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

11:te budet -- Sköt dej själv och skit i andra :) ;) hehe skojade bara ..
Sköt dig själv och skit i andra eller soparent runt din egen dörr först innan man kollar på grannens.
Du har så rätt tänk om alla levde efter den regeln vad lugnt det skulle vara inget gnäll inga påhopp livet skulle vara underbart.
Endast små övertramp då och då.Men överkomliga helt säkert.
12 budet då?
Drutten 2179:music-icon:

Toppen