• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad väger det man har i husbilen egentligen?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Har ju fått lite bryderier med lastvikt i min bil, var och vägde den häromdan och den vägde närmare 400kg mer än den borde gjort.
Troligen är den vågen inte riktigt att lita på, så i morgon ska den vägas hos Sv Bilprovning. Jag tyckte inte jag hade så mycket prylar i den så att det skulle spela nån större roll för resultatet, men efter det illavarslande resultatet av vägningen i veckan så bestämde jag mig för att väga allt i bilen när jag rensade ur den för vägning i morgon. Det visade sig att jag hade ca 170 kg last i den utan att jag egentligen hade en aning om det! Tänkte jag skulle redovisa mina resultat av vägningen här, det kanske kan vara kul att se vad "ingenting" faktiskt väger!

Otömd toatank 8kg
Plastlåda med regnkläder, lättpress o dyl 11kg
Plastlåda med 2st små domkrafter (stödben) 9kg
Solskydd 1kg
Plastlåda med div elsladdar, nivåklossar mm 20kg
Verktygslåda 6kg
Kuddar, filtar 9kg
Div husgeråd, elektronik, tidningar, "bra-att-ha-prylar" 47kg
Täcken, sängkläder 8kg
Kläder 16kg
Bäddmadrass 7kg
Div mat o dyl 10kg
Brandsläckare 9kg
Skor 2kg
Mattor bodel 2kg
Diverse smått 3kg

Det blir en del fast man inte tänker på det!

F

F.d. 29819

Guest
Sv: Vad väger det man har i husbilen egentligen?

Har ju fått lite bryderier med lastvikt i min bil, var och vägde den häromdan och den vägde närmare 400kg mer än den borde gjort.
Troligen är den vågen inte riktigt att lita på, så i morgon ska den vägas hos Sv Bilprovning. Jag tyckte inte jag hade så mycket prylar i den så att det skulle spela nån större roll för resultatet, men efter det illavarslande resultatet av vägningen i veckan så bestämde jag mig för att väga allt i bilen när jag rensade ur den för vägning i morgon. Det visade sig att jag hade ca 170 kg last i den utan att jag egentligen hade en aning om det! Tänkte jag skulle redovisa mina resultat av vägningen här, det kanske kan vara kul att se vad "ingenting" faktiskt väger!

Otömd toatank 8kg
Plastlåda med regnkläder, lättpress o dyl 11kg
Plastlåda med 2st små domkrafter (stödben) 9kg
Solskydd 1kg
Plastlåda med div elsladdar, nivåklossar mm 20kg
Verktygslåda 6kg
Kuddar, filtar 9kg
Div husgeråd, elektronik, tidningar, "bra-att-ha-prylar" 47kg
Täcken, sängkläder 8kg
Kläder 16kg
Bäddmadrass 7kg
Div mat o dyl 10kg
Brandsläckare 9kg
Skor 2kg
Mattor bodel 2kg
Diverse smått 3kg

Det blir en del fast man inte tänker på det!

Ja så är det, och dessutom en hel del fast monterat. Radio, backkamera, extra högtalare, TV-antenn o förstärkare, extra batteri med 230 V omvandlare, solceller, GPS och kanske mera prylar
Lars-Åke (Den stora husbilsbluffen)

Toppen