• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad utmärker en Husbilsplats?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
I en tidigare tråd efterlystes värdering/uppdelning av vad som är vad bland våra Husbilsplatser.
Trots att jag märkte att uppdelning inte är så viktig längre, vågar jag mej på ett förslag på detta!
Enligt mitt fömenande kan

HUSBILSPLATSER indelas i:

NATTPLATS
Inga faciliteter
Kan vara:
"Smultronstället"
"Så blev det ikvällplats, återvänder gärna"
Parkeringsplats
Enkel rastplats, t.ex VV

STÄLLPLATS
Iordninggjord Övernattningsplats med
Tapp och Fyll och eventuell El
Inga duschar och tvätt och kök
Större rastplatser som VV
Båthamnar

CAMPING
Tapp o Fyll o El
Dusch tvätt toa
Lekplats och allt annat

Ja tror nog att delade meningar finns om detta, och spåna gärna vidare på detta, annars får det väl bara bli en parentes i diskusionen.

Ha en trevlig helg i alla fall!

Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad utmärker en Husbilsplats?

Många ställplatser och aires på kontinenten har både dusch, toalett och WiFi! Trots detta ligger oftast priserna på mindre än 10 €.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja detta blev nog som jag befarade, en parentes.

Min slutsats är att medlemmarna inte fäster någon större vikt vid var dom "slår ner bopålarna" på kvällen.
Platsen får kallas vad som helst och sedan antar jag att medlemmarna förmodligen gärna dras till campingplatser, alternativt ställplatser med större utbud. :confused:

Känner mej lite som "Don Quijote", men lovar att inte försöka bry mej OM mot all förmodan, en diskussion skulle uppstå igen i detta ämne.

Tiden har nog sprungit ifrån Smeden!

Gammal man drar sig tillbaka och slickar sina sår! :D

Hälsar
Kåre

F

F.d. 5333

Guest

Kåre!
För det mesta så stannar man väl för natten! och då är för vår del bra om det är lungt. Finns vatten och tömning gråvatten så är det bra, annars så sover vi... åker vidare på morgonen

Sov väl
hälsar

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Kåre!
För det mesta så stannar man väl för natten! och då är för vår del bra om det är lungt. Finns vatten och tömning gråvatten så är det bra, annars så sover vi... åker vidare på morgonen

Sov väl
hälsar

Kåre

Uttalande från en äkta "nomad"". :)

Ha de
Kåre

F

F.d. 940

Guest

Hej Kåre.
Vi försöker stanna någonstans där vi får vara ifred från bilburen ungdom som skall sladda småsten.:(
Det har många gånger blivit vid kyrkor där det för det mesta är lungt.
Sen så säger vi inte nej till en lite sjö i skogen någonstans.
Det här med citynära ställplatser är inget för våran del.
Arne.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Helt rätt Arne!

Det finns koordinater till Kyrkor, Kloster och Kyrkogårdar på
poioi.se
koordinater.se

Totalt c:a 4000st

Mycket användbara för oss med lite "udda smak" :D

Hälsar
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här säger Wikipedia om begreppet husbilsplats (ursprungligt ställplats)

Husbilsplats
(Omdirigerad från ställplats)

• Internationell skylt för husbilsplats
  • En husbilsplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning.
  • På husbilsplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.
  • Husbilsplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:
  • är utmärkt med skylt för husbil
  • ligger nära centrum
  • erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
  • är relativt horisontell
  • kan nås och lämnas dygnet om utan reception
  • erbjuder vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
  • lågt pris – ibland gratis
  • är i drift året om

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker ni krånglar till det i onödan!

En ställplats är en plats där man tryggt kan övernatta tillsammans med likasinnade! Tömma tankar med olika innehåll, bli av med sopor, fylla på färskvatten är väl det som brukar erbjudas på ställplatser ofta till en rimlig kostnad, ibland helt gratis! Vissa ställplatser kan också ha eluttag mot liten avgift. Oftast åker gästen vidare nästa dag. Ibland stannar man en natt till eller rentav två. Det beror på utbudet utanför ställplatsen: en trevlig by, något evenemang eller annat som kan intressera besökaren. Det vanligaste är dock att man stannar en natt och sedan åker vidare.

En campingplats är också en plats där man kan övernatta bland likasinnade, tömma tankar med olika innehåll, bli av med sopor och fylla på färskvatten. Men sedan upphör likheten med ställplatsen eftersom campingplatsen kan erbjuda så mycket mer än ställplatsen, exempelvis restaurang, duschar, diskhoar, receptionsköer och allt möjligt annat såsom begivenheter för barn i form i olika former såsom pooler, lekattiraljer av de mest skiftande slag och allt möjligt annat och allt detta kostar pengar och det har ställplatsövernattaren inte något intresse att betala för! All denna service gör ofta att gästen beslutar sig för att stanna kvar på campingplatsen en längre tid, kanske flera veckor och i vissa fall t.o.m. halvårsvis vilket ofta är fallet i Spanien där denna sorts övervintring av frusna svenskar blir mer och mer vanlig! Vissa campingplatser har t.o.m. AC på toan och har man gått på charmkurs eller är naturligt charmig så kan man t.o.m. bli bjuden på en 17-rätters middag av campingägaren! Sådant har förekommit enligt vad som har försports mig från en säker källa!

Jappe

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

Så här säger Wikipedia om begreppet husbilsplats (ursprungligt ställplats)

Husbilsplats
(Omdirigerad från ställplats)
  • Internationell skylt för husbilsplats
  • En husbilsplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning.
  • På husbilsplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.
  • Husbilsplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:
  • är utmärkt med skylt för husbil
  • ligger nära centrum
  • erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
  • är relativt horisontell
  • kan nås och lämnas dygnet om utan reception
  • erbjuder vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
  • lågt pris – ibland gratis
  • är i drift året om

så ser de ut som knarren skriver,,i ämnet# ställplats--tömning # hade ja hämtat uppgifter,,gå in på wikipedia,,där får ni information om husbilsplats-parkering-qwickstop o hela köret,,teddi,,

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har varit där men jag var ju så dum så jag ställde mig på på en parkeringsplats strax intill som var mycket billigare än "ställplatsen", rentav gratis, jag mins inte riktigt. Eftersom stället, efter vad jag minns, saknade tömningsmöjligheter för fast tank så är min bedömning ställplats med låg servicenivå och ett omotiverat högt pris! Jag tror inte heller att där finns vattenpåfyllning för oss som åker runt utan vattenkanna i bilen men det vet jag inte eftersom det inte var aktuellt med vattenpåfyllning när jag var där.

Camping kan det ju inte vara! Man är inte instängd där eftersom reception och stängsel saknas!

Det höga priset torde bero på div. begivenheter i närheten som lockar folk dit!

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ställplats: plats där man betalar för viss service i automater och varifrån man kan åka när man vill. Tvång föreligger absolut inte att övernatta. Många nyttjar ställplatserna för att fylla och tömma enbart. Standarden kan skilja från enkel parkeringsplats utan service alls till topplatser där det är ganska dyrt att övernatta och som ibland kan närma sig campingplatserna när det gäller servicenivå! Dock saknas stängsel och reception!

Campingplats: plats som är inhägnad och har en bemannad reception vissa tider på dygnet och där man måste betala med kontanter eller kort. Många campingar vill också se legitimationshandlingar för att det ska bli svårare för gästen att smita från betalningen. Campingplatser har ofta sådan servicenivå så att de allra mest bekvämlighetsorienterade gästerna inte ens behöver lämna campingen för att tillfredsställa alla sina behov!

Så är det!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Om man kollar länken så hittar man även en "vägverkets rastplats" och den kostar troligen "nada".:wink:

F

F.d. 5333

Guest

Hej Kåre.
Vi försöker stanna någonstans där vi får vara ifred från bilburen ungdom som skall sladda småsten.:(
Det har många gånger blivit vid kyrkor där det för det mesta är lungt.
Sen så säger vi inte nej till en lite sjö i skogen någonstans.
Det här med citynära ställplatser är inget för våran del.
Arne.

Kyrkor är Perfekta platser att stanna vid!!
där finns soptunna!, vatten!! och lugn & Ro.

F

F.d. 58601

Guest

Hej.

Här hos oss i Finland så kallas Husbils även ibland husvagns plats " MATKAPARKKI" på svenska RESEPARKERING o är som namnet säger en parkerings/övernattnings plats o pris enligt service men ingen plats för att börja bo på. Det europeiska husbils märket finns inte med i Finska vägmärken ännu så det används husvagns märke ibland men betyder husbil också.

Bilden från Valamo klosters parkering som är gratis.

Matkaparkki.JPG

Hälsningar från en som vakna i -15
Leif

Misse

HBK Medlem
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2025

Leif W. Tack för tipset. Snart hämtar vi vår första HB. Resa t norra o östra Finland för björn o ev varg fotografering väntar i slut av juli.
Hur är dieselpriserna i Finland?//Solweig

F

F.d. 58601

Guest

Leif W. Tack för tipset. Snart hämtar vi vår första HB. Resa t norra o östra Finland för björn o ev varg fotografering väntar i slut av juli.
Hur är dieselpriserna i Finland?//Solweig

Välkommen till Finland, o östra delen är väldigt vacker o varm ibland lite för varm.

Dieseln är dyr nu strax under 1.60 men den rör ju hela tiden på sig.

Leif

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022

Vi friparkere så ofte vi har mulighet. Og det kan vi gjøre så lenge det er vatten på tanken, strøm på batteriene, gass til spisen og plass i sopvattentanken og i toa. I mange land får man ikke friparkere, og da må man nødvendigvis benytte en "godkjent" plass. Jeg har stor sans for private "stellplasser" som man har på bondegårdene i Nederland. For en pris av € 10 får man el., rentvatten samt toe og gråvattentømming. Campingplasser med alle typer lekeutstyr og høge priser passer ikke oss som er to pensjonister.........enklest mulig innefor ramen av nødvendige behov......!
Sola begynner nå og varme godt her midt i Norge (Trondheim), og det begynner å "krible" i kroppen. Snart er det tid for å komme seg på hjul.....! Jeg ønsker alle HBK'ere en riktig fin sessong !
:yes:

Toppen