• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skulle ni satsa på?

F

F.d. 1039

Guest
Hej.

Är ny på forumet och provar ställa frågan på nytt.

Har budget på 350000:- till att köpa en husbil. Hade bara husvagnar innan...
Vad skulle ni satsa på? En större äldre modell eller mindre nyare?

Vi är 2 vuxna och inga barn. Dock lite kraftiga.

A

Amatören

Guest
Sv: Vad skulle ni satsa på?

Det finns ju en miljon olika svar på den frågan så fundera lite på hur ni kommer använda den.

Bara på sommaren? Vår-sommar-höst eller kanske vintercamping? Skall ni vara ute flera veckor i sträck eller bara weekendresor? Kommer ni stå på campingar eller ställplatser inne i städer eller ge er ut i vildmarken.

Är man lite äldre eller kraftigare kanske man inte vill klättra upp på en stege i en alkov utan vill ha fasta sängar eller en stor dubbelsäng (det vill ju jag med!) som man slipper krångla med att bädda upp och bygga en matplats av då kanske bilen blir lite större.

En ombyggd skåpbil (plåtis) är kanske idealiskt om ni bara är två och hade tänkt er att åka omkring i storstäder och parkera i vanliga parkeringsfickor.

Bil under 6 meter kostar mindre om man åker färjor eller kör broar så det kan man ju ha med i beräkningen.

Jag hade rekommenderat att ni funderade på huvudsakligt användningsområde sen åker till en handlare för att se på lite olika modeller och sen går hem och funderar igen.

Tankar från en amatör som efter två år med husbil blivit lite klokare hoppas jag :)

F

F.d. 1039

Guest

Aaa.

Varför ska det vara så svårt :(

Vintercamping? NEJ.
Flera veckor? Kan hända. Har bara campat med husvagn i Sverige. Inte utomlands. Men nu vill vi sticka till Frankrike, Spanien ...

Eftersom vi saknar erfarenhet, tyckte jag det vare lämpligt att fråga här.
För gammal vagn vill man inte ha. Vad händer om den går sönder...

Alla tips emottages.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Att man är kraftig har ingen betydelse i husbil. Det är ändå bara en som kan utföra det som ska göras:

En kör, den andre navigerar, en bäddar, den andre fixar frukost mm.

En nyservad bil brukar hålla en tur i Europa.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

En halvintegrerad efter 2003 med vattenburen värme :)
Lycka till!

I

Ixeofors

Guest

Du får en rätt ny husbil i valfri storlek för 350.000kr om du köper i Tyskland. Vi hämtar våran Burstner Ixeo Time 650, årmodell -11 i Oktober och den kommer kosta oss ca 370.000kr när vi har den hemma!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den i Tyskland er litt ung, EZ juni 2011 gir tidligst import i Sverige i desember med tysk moms (19%) - før denne tid kan du trekke fra disse 19% og legge til 25% svensk moms.

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Ixeofors

Hur hittade ni vagnen?

Jag tänkte typ
Rimor Katamarano 1 Light -11 | Älvsborg | Blocket

Vad tycker ni?

Hej på er!
Vi åker Ford med samma motor och chassi som den du visar i annonsen, och är mycket nöjda med den. Dubbelhjul och drivning på bakhjulen gör att den är stadig att köra på landsväg, och tar sig fram nästan över allt. Motorn på 140 hk räcker mycket bra tycker jag.
MVH/Janne

I

Ixeofors

Guest

För att fordonet ska räknas som begagnat så måste det vara minst 6mån gammalt och rullat minst 600mil. Om något av dessa inte uppfyllts räknas fordonet som nytt, och mervärdesskatt ska betalas.
Så det billigaste alternativet är att importera ett fordon som uppfyller kraven för att räknas som begagnad.

/Ronny

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Ta en titt på badrummet i den här bilen före köp. Ser ut som att handfatet är i duschen?! I så fall ingen bra lösning. :confused:
-----------------------------------
Hmmmmmmmmmm?
Varför är inte det nån bra lösning?
Har inte testat - men tycker det ser smart ut - vattenstänk vid tvätt/tandborstning osv.
Lite ovanlig lösning - innovativ?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är ofta blött på duschgolvet, om du behöver handfatet måste du torka duschgolvet torrt först, blir nog ganska irriterande i längden. :confused:

F

F.d. 18017

Guest

Att köpa en bil i tyskland som inte är begagnad (6 mån och 600mil) kan kännas som en dålig affär men tilläggskostnaden för införseln är skillnaden mellanmomssatserna + någon tusing för inregistrering och tillfällig skatt/försäkrning i tyskland.

uppstegning från 19 till 25% om man ser på bruttopriserna i annonsen är

(X/1,19)*1,25=X*1,0504 dvs man får "straffmoms" på 5.04%.
Detta blir för lite olika prisnivåer:

Brutto Pålägg
100 000 => 5 042
200 000 => 10 084
300 000 => 15 126
400 000 => 20 168
500 000 => 25 210
600 000 => 30 252
700 000 => 35 294
800 000 => 40 336
900 000 => 45 378
1 000 000 => 50 420

Runt 400 000kr är alltså kostnaden 20100kr och om de som köpt husbilar "tjänat" runt 100 000kr på köpet så är det fortfarande en bra affär.

Vad jag läst mig till är det inte alltid samma utrustning i de tyska, värmare, batterier osv.
Ni som importerat hur mycke tilläggskostnader uppskattar ni att det tillkommer för att få bilen till jämförbar nivå med de svensksålda?
(jag sitter i samma sits och väljer mellan att importera eller köpa här)

Toppen