Det är få ord jag tycker så illa om som campingbeteende. Det är så nedlåtande och föraktfullt och antyder att den som använder sig av ordet anser sig vara överlägsen - högmod! Vi har alla campingfordon, det står i registreringsbeviset - och vad är ett sådant fordon avsett för? Ordet camping har haft olika betydelser i olika tider och är inget juridiskt begrepp. Satsa ni skattebetalarnas pengar på att hävda er tveksamma rätt. Själv väljer jag ställen där jag är välkommen med min husbil. Något annat trivs jag inte med. Jag har inte husbil för att utmana och provocera. I en annan tråd kom det fram att "campingbeteende" är helt OK, bara ingen ser det. Hyckleri, säger jag! Det behövs ingen domstol för att avgöra saken, andemeningen är redan klar och förstår man inte det så är det nog man själv som har problem.
Visst kan det stå campingfordon i registreringsbeviset men en husbil kan delas in i olika kategorier vid olika tillfällen.
Vår husbil (3,7ton) är när den skall parkeras en Pb2, när skatten skall betalas är det en vanlig personbil och när den skall besiktigas är det en tung lastbil.
Vad gäller campigförbudsskyltar är säkert ett flertal av dem uppsatta i avsikt att hindra vissa grupper att upprätta lägerplatser.
I höstas stannade vi på en grusplats vid en mindre väg när det var mörkt och efter en stund kom markägaren förbi och vi stod och talade om allt möjligt en bra stund och sen körde han vidare.
På morgonen när det ljusnat såg vi en stor skylt med "campingföbud", den hade vi inte sett i mörkret.
I det här fallet ville nog markägaren bara kolla vem det var som kommit till platsen, han brydde sig uppenbarligen inte om att vi stod där då han inte nämnde ett ord om campingföbud.
Hade vi sett skylten när vi kom hade vi dock inte stannat där.