• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad omfattas av "garantin"?

F

F.d. 1286

Guest
Hämtade ut en ny bil i januari i år och körde Sverige - Portugal t.o.r. Motorn var inte alls pigg utan den sackade betänkligt i backarna och jag fick växla ner till 4:a n för att orka upp i normala backar. På FIAT upptäcktes inga fel via datorn men de sa att den var inte normal trots sina 177 hk. Vad kan man begära i det läget?
Sista milen på den 950 mil långa resan gick höger strålkastarglas sönder utan att det fanns någon annan bil i närheten. Alltså inget stenskott. Vad orsaken var vet jag ej. Omfattas denna glasskada av nybilsgarantin? Självrisken om jag tar det via försäkringen är på hela 3000:-

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Vad omfattas av "garantin"?

Jag vet att Hymer har haft problem med spänningar i strålkastarglasen och det har gått på garantin .
Kolla LMMen så den ger rätt info till styrboxen .

Det är inget fel på turbon ? Tänkte om wastegaten har hängt sig i öppet läge .

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Du skall naturligtvis begära att de fixar till den när de t.o.m. själva säger att något känns svagt. Om de inte klarar av det så får de väl föreslå en annan firma.
Strålkastarglas som spricker själv....Det låter som du köpt en helintegrerad Hymer?? För på dem brukar glaset spricka av spänningar och man skall få nya på garantin.
Om det inte är en Hymer så vet jag inte något om glaset.

Lycka till. JANKRO.

J

Jarn

Guest

Bosseberit, jag har haft precis samma två fel som du råkat ut för.
Förra bilen blev plötsligt mycket orkeslös och jag fick stora problem att köra om i backarna öster om München.
Samtidigt tändes en gul motorstörningslampa och det var då luftmängdsmätaren som var trasig och byttes kostnadsfritt på garantin.
Det är ju märkligt i ditt fall att inget varnar och att de inte kan se det i datorn.

På min nuvarande bil så krakelerade plötsligt höger strålkastareglas.
Hymer, vilket det var i båda fallen, hade erkänt problem med spruckna strålkastareglas, men bara vänster (!). Tack vare jag köpt bilen i Tyskland var det inga problem att få den bytt på garantin. Installationen bjöd svenska Hymer på.

F

F.d. 50004

Guest

Vårat högra strålkastarglas gick sönder redan efter 150 mil, "crackelerade" ny bil sedan 15/4 2011
inga problem att få den utbytt på garantin. Dethleff 7010 i,köpt hos Codat i Fritsla.

Toppen