• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kostar det att köra?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad kostar det att köra?

Om jag skulle vara den som fick åka med, hade jag tagit all bränslekostnad samt campingavgifter. Jag vet att den andra delen är mycket dyrare. Skulle olyckan vara framme hade jag även hjälpt till där.
Om jag bjuder med någon, kommer jag inte att ha några krav på honom, men förutsätter att han har vett!
Jag hatar att snylta på andra !

Vid längre gemensamt planerade turer låter detta inte orimligt, men när jag inviterar någon vän att följa med på en fisketur eller fågelskådning under något eller några dygn (mitt vanligaste sätt att använda husbilen) så känns det som att snylta på vännen när jag accepterar att denne bidrar till drivmedelskostnaderna. Om denne inte skulle följa med så hade jag sannolikt åkt ändå.
Men för att inte fiskekompisarna skall behöva känna sig som snyltare så har jag accepterat delade drivmedelskostnader, trots att dessa, liksom alla övriga kostnader, är något jag skulle ha ändå; inget blir dyrare för att vi är två!

aake

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Om jag skulle ta in en kompis på en resa skulle jag stå för husbilen och dela på alla kommande löpande kostnader, jag hade sagt till vännen att vi delar på ALLT under resan även om det handlar om självrisker av spräckta rutor, drivmedel osv.. Det känns väll sjystast mot en kompis... För det handlade ju trots allt om en kompis:) Min före detta svärmor skulle få betala minst 100.000kr/milen för att få följa med, fast det är nog ömsesidigt, hon vill nog ha 100.000kr/milen för att åka med.. "Det blir ju 0kr/milen:confused:"

Jag håller med Chippen till 100%! Kul med en likasinnad HBK:are... Dela på kostnader är OK om man är vänner, vad skulle man annars göra? Svärmor ska vi inte tala om, där går gränsen och meningen med livet! (missuppfatta mig rätt, det är inget fel på min f.d. svärmor, det är fel på mig ; )

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Att dela på drivmedelskostnaden vid allt utom de kortaste turerna känns väl OK, men att börja räkna på kostnader även utöver detta blir orimligt. Någon ansåg att en tillfällig passagerare även bör vara med på kostnader för ev. fel som kan tänkas uppkomma på bilen! Som passagerare bör man nog då låta göra en ordentlig genomgång av bilen före resan.

För jämförelse. Denna trollingfiskebåt hade jag liggande i Vänern i 10 år fram till slutet av förra decenniet. Ett flertal kompisar åkte med på fisketurer och vi delade på fångsten. Båten var billig i drift (½ liter diesel per sjömil) varför drivmedelskostnaden inte blev mer än ca 100:- per person och fisketur när vi (som oftast) var två ombord.
Naturligtvis drog båten en del kostnader för underhåll och reparationer under dessa år, byte av backslag och installation av slirventil och ny elektronik de dyraste åtgärderna, men sådant är självklart ägarens ansvar.
Hansvik 700 Combi (Large).JPG

Jag köpte båten för 185.000:- och sålde den tio år senare för 335.000:-, varför jag nu kanske borde ta kontakt med vissa gamla fiskekompisar för återbetalning av delade dieselutgifter? Dessa har ju inte fått del av realisationsvinsten.

aake

F

F.d. 53358

Guest

Vid längre gemensamt planerade turer låter detta inte orimligt, men när jag inviterar någon vän att följa med på en fisketur eller fågelskådning under något eller några dygn (mitt vanligaste sätt att använda husbilen) så känns det som att snylta på vännen när jag accepterar att denne bidrar till drivmedelskostnaderna. Om denne inte skulle följa med så hade jag sannolikt åkt ändå.
Men för att inte fiskekompisarna skall behöva känna sig som snyltare så har jag accepterat delade drivmedelskostnader, trots att dessa, liksom alla övriga kostnader, är något jag skulle ha ändå; inget blir dyrare för att vi är två!

aake
Jag tänkte en längre planerad resa, t.e.x. Spanien. En dagsutflykt är ju något helt annat.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Min syster och svåger var med oss till Kroatien ett år. Vi delade lika på bränsle, färjeavgifter, vägtullar, campingavgifter och till viss del även maten som vi handlade till bilen. Det fungerade utmärkt, vi hade ju åkt även om de inte följt med så slitagekostnaderna på HB hade vi ju haft ändå. Det man skall tänka på är väl att det ibland blir jobbigt att leva fyra på så liten yta under så lång tid, man går varandra på nerverna då och då. Småsaker målas gärna upp osv. Om alla är medvetna om det så blir det lättare och det finns mycket positivt med att vara flera i resesällskapet.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tänkte en längre planerad resa, t.e.x. Spanien. En dagsutflykt är ju något helt annat.

Det blir en flytande gräns för vad som är en längre resa. Så här års blir det vanligen turer på några få dygn, som längst fem dagar hitintills i vinter, och ofta tillsammans med hustru och katt, men ibland jag och någon fiskekompis.
Men längre fram på våren brukar jag göra längre fiskeresor (ca. 2 veckor) till Norge och till Vänern med fiskebåten på släp. Då blir det ännu krångligare att räkna på kostnaderna eftersom mina fiskekompisar ofta brukar byta med varandra efter en vecka och alltså stanna en vecka var och alltså inte resa med mig mer än på sin höjd i ena riktningen. En kompis brukar faktiskt flyga upp från Göteborg till fiskecampen i Rörvik i Nordtröndelag och retur.
Jag är fullt nöjd om vi delar på campingavgift och båtbensin.

På sensommaren/hösten gör vi ofta någon lite längre resa ner på kontinenten för att förlänga den jämtländska sommaren, men då får ingen förutom jag och hustrun följa med.

Som vanligt alltså; vi använder våra bilar väldigt olika och några generellt tillämpliga sätt att räkna på blir svårt att finna.:)

aake

Toppen