• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kostar det att köra?

F

F.d. 25448

Guest
Hej

Jag skall ut med min husbil, en Burstner från 2011 (4500 mil) tillsammans med en vän och vi skall dela på kostnaderna för bilen. Vad är en rimlig milkostnad att räkna med om man tänker in värdeminskning, slitage mm som vi tillsammans skall dela på.
Jag vore väldigt tacksam för hur Ni tänker här

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad kostar det att köra?

Genom alla år har vi delat på drivmedelskostnaderna (och inget annat) vare sig jag åkt med någon kompis i bil eller båt eller om någon åkt med mig (det vanligaste).

Eventuell värdeökning (vanligt när det gäller båtar) eller värdeminskning mm. har ägaren fått på sin lott.

aake

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Det där är väldigt svårt. De flesta tycker att det räcker med att dela bränslekostnaden, färje- och vägavgifter. Jag skulle helst vilja att om jag står för HB;n så betalar den andra all bränslekostnad och delar på hälften färja och vägavgifter och alla andra avgifter som camping och ställplatsavgifter minst.
Tänk också på att bestämma om olyckan är framme. Självrisker, reparationer som inte går på garanti eller försäkring. Är det bara ägarens fel att en reparation behöver göras under vägen? Allt kan hända så prata om det och sätt det gärna på pränt när ni är överens så är det mindre risk för osämja om något händer.

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

"Vad kostar kalaset egentligen? hette en tråd från sept -11.

Det kostar inte bara "att köra" , det kostar ju även att ha / äga och låta stå och bli äldre / tappa i värde osv osv. Att komma under hundralappen per mil är nog svårt för en realistiskt räknande genomsnitts-husbilist. Variationerna uppåt och nedåt är oändliga.

En rekommendation jag hörde var: "don´t confuse me with facts, please!"

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Oj det är svårt att svara vettigt på om du vill behålla honom som vän.

Det minsta är ju att dela på drivmedel o ställplatser camping, gasol osv.
Men när det gäller skatt försäkring och värdeminskning blir det värre.
Särskilt det senare kan ju handla om tusenlappar per mil......

En ny bil sjunker ju gissningsvis 20% under de första åren om man då bara kör 2000 mil blir det nog problem att få vännen med på noterna.

Du nämner inte hur lång tripp det rör sig om. Men du kan väl föreslå att vännen håller med drivmedel och du med bil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Håller med aake om att själv stå för bilen och dela allt för övrigt verkar vettigast för min del.
Det jag ev. skulle kunna tänka mig om samförstånd råder utan baktankar, är i så fall att ägaren av bilen står för allt som bilen och ägandet kostar, och passageraren helt enkelt betalar allt bränsle under resan..... Jag tror att man då hamnar i någon slags balans med kostnaderna för åkandet utan att räkna kronor fram och tillbaka.
De övriga kostnaderna med olika avgifter, camping, ställplats och kanske t.o.m. spolarvätska betalas lika ur en gemensam kassa.
Om en olycka sker eller något måste repareras så tycker jag nog att det faller helt på bilägaren om man gör upp resan enl. det jag skrivit.

Så tycker jag. :) M.v.h. JANKRO.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Om man räknar på allt, så vill nog ingen åka husbil - Det är dyrt.

Värdeminskningen per år eller mil tittar nog inte många på.
Ta vad du får för din bil idag (var ärlig), dela mellanskillnaden från pris du gav med antal dagar du haft den så har du den dagliga värdeminskningen.
Lånekostnader, om man har det, blir stora summor varje år, dela med 365 så har du dagskostnaden.

Skatt och Försäkring (på min bil ca 25 kr per dygn, som är lågt) när den inte är avställd.
Service, däckslitage mm. drar iväg det också. Dela årets utgifter på mil eller dagar.
Drivmedel, det vet vi för det betalar vi under resan, men det är en väldigt liten del av totalkostnaden.

Så jag tror du skall bjuda din vän på mycket av resans kostnader annars för du åka själv :twitcy:

/Leif

Senast ändrad:

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Jag har rest en hel del med min Far och där har vi gjort så att vi tagit varannan tankning under resans gång, han har tagit färjeöverfarten till Tyskland och någon extra campingavgift nere i Europa då jag stått för husbilarna under dom senaste åren. Funkat bra för oss.

F

F.d. 1470

Guest

Alltid svår fråga. Vad är den verkliga rörliga kostnaden. Många kostnader finns ju kvar oavsett detta delade tillfället. Samtidigt, om den som vill tillfälligt hoppa in, skulle behöva hyra en bil skulle det ju kosta fulla kostnaden eftersom en hyrfirma ju måste täcka alla kostnader inklusive all värdeminskning och kapitalkostnad m.m.

Så någon form av mellanväg måste man ju hitta. En vägledning man kan använda är ju skattefria delen av milersättning och att de som åker med betalar totalt till bilägaren denna kostnad per mil. Sedan står ägaren för alla körkostnader (ej färjebiljetter etc). Denna milersättning är ju satt för att någotsånar (och lite lågt) avspegla total direkt rörlig kostnad.

Eller som någon sa, du står för bil, den andra för soppan.

Skattefri milersättning används ofta i sportsammanhang där det ju kan bli så att en familj oftare kör gänget än de andra.

Anders

F

F.d. 29925

Guest

När det gäller närmare anhöriga och kortare resor är "delning" inte intressant, det rör sig då oftast om resor som jag skulle ha gjort i alla fall.
Även att ta med barnbarn på resa, även om föräldrarna åker med är naturligtvis kostnadsfritt. (men de har då inget medbestämmande:)) Att även godiskontot belastas känns enbart positivt.
All övrig samåkning har jag slutat med och rekommendera ev intressenter att hyra en husbil så kan vi slå följe.
Har helt enkelt ingen lust att vara ett reseföretag för bekantskapskretsen. Att jag även inte lånar eller hyr ut bilen är en annan sak som kanske inte är lika märklig.

(En kompis föreslog faktiskt för något år sedan att vi skulle åka till Moseldalen för där hade han aldrig varit, men det hade jag, så det blev ingen resa. Men det blev en bussresa för hans del.)

F

F.d. 25448

Guest

Tack alla för era funderinger, visst finns det många olika synvinklar att se detta på.
Jag tror vi kommer fram till en lösning som vi båda är nöjda med.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Decker

Det är olika hur vi använder bilarna.
När jag drar på fiskeresor med båten på släp så lockar jag ofta med någon kompis och då upplever jag det som både bra och rättvist att vi delar på drivmedelskostnaderna.
Visst blir detta relativt billigt för fiskekompisen, men å andra sidan åtnjuter denne ingen hyra som besättning på båten (förutom sin halva av fångsten).

aake

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

vad har din vän för alternativ ??åka Pbil bo på vandrahem ,tälta,??
och din egen glädje att ha någon med kan vara värt en del, och ska ni åka som du vill eller efter vännens önskemål ,kan ju styra priset en del ,,men är det en "god vän" så är det väl bara att fråga vad han är villig att betala,

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Om det är så svårt att komma överens om ett lämpligt pris. Låt kompisen ta sin privat bil och åka med . Sedan kan Ni ju övernatta tillsammans i HB:en.
/Vidhem

Chrimon

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021

Vad jag förstår så skall du inte hyra ut bilen till din kompis och bara vara chaufför, utan du vill ta en tur och låta honom/henne åka med. Då tycker jag att det är dom faktiska kostnaderna, drivmedel, färjor osv. som ni delar lika.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Om jag skulle ta in en kompis på en resa skulle jag stå för husbilen och dela på alla kommande löpande kostnader, jag hade sagt till vännen att vi delar på ALLT under resan även om det handlar om självrisker av spräckta rutor, drivmedel osv..

Det känns väll sjystast mot en kompis.....
För det handlade ju trots allt om en kompis:)

Min före detta svärmor skulle få betala minst 100.000kr/milen för att få följa med, fast det är nog ömsesidigt, hon vill nog ha 100.000kr/milen för att åka med.. "Det blir ju 0kr/milen:confused:"

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

evastina!

Vad ni än kommer överens om så gör det innan ni ger er iväg, gärna skriftligt.

Lycka till!

F

F.d. 17667

Guest

Jag kör just nu med en god vän i Spanien... en vän jag bjudit in på resan då våra hustrur är hemma och arbetar. Vi delar på rörliga kostnader som är relaterat till drivmedel, ställplats- och campingavgifter och livsmedel. Att bilen sjunker eller ökar i värde faller på mig som ägare liksom eventuellt uppkomna reparationer. Det är upp till mig som husbilsägare att ha adekvata försäkringar... inget jag kan överlåta på mina vänner.
Det är mitt sätt att resonera.

F

F.d. 53358

Guest

Om jag skulle vara den som fick åka med, hade jag tagit all bränslekostnad samt campingavgifter. Jag vet att den andra delen är mycket dyrare. Skulle olyckan vara framme hade jag även hjälpt till där.
Om jag bjuder med någon, kommer jag inte att ha några krav på honom, men förutsätter att han har vett!
Jag hatar att snylta på andra !

Toppen