• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kostar det att anlägga ett 16A eluttag på stolpe?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Kollade bara på pris för just det intresserade mig. Hittade en kille som fått en offert på ca 30.000:- tycket det verkade orimligt.
Kollade då vad olika elbolag tar och hittar då svar beroende på hur långt de måste gräva men ett ca pris för grävning 0 m-200 m ligger också runt 30.000:-o_O
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett litet räknestycke bara:

- Investering 1 elstolpe 30.000 kr
- Beläggning. Säsong t,ex 15/6 - 15/9 = 92 dygn, 70% beläggning = 64 gästdygn.
- Intäkt 50 kr/dygn brutto.
- Direkta kostnader:25% moms 12.50 kr, kostnader el 5 kr, underhåll 5 kr.
- Avskrivning 5 år (6000 kr: 64 dygn 93.75 kr/gästdygn)

Intäktskalkyl:
Intäkt: 50.00 kr/ natt
Moms 25% -12.50
El/underhåll. -10,00
TB 1. 27,50 kr

30.000 kr : 27.50 kr = 1090 dygn för att räkna hem investeringen, som f.ö. inte heller blivit avskriven efter 5 år eftersom kalkylen då skulle bli helt tokig.
1090 dygn : 64 dygn/år = 17 år tar det för stolpen betala för sina egna kostnader. Sedan får ställplatsdirektören öppna sin egen plånbok igen, om de gamla stolparna måste ersättas efter 17 år, eftersom det inte förekommit några avskrivningar för nya investeringar.

Men....
- Det är sällan man investerar i en stolpe och jag förutsätter att stolpe 2, 3, 4, osv blir avsevärt billigare.
- Elstolpen lever inget eget liv på ställplatsen, utan är en integrerad del i ställplatsens serviceutbud för att vara attraktiv, locka gäster och förutsätter en del av prissättningen av ställplatsen grundpris.

Visar beräkningen eftersom det finns vissa som beskriver elstolparna som ställplatsens bankautomater för ägaren, tror inte det...... själv avstår jag den typen av investering. :msn_embarrassed: Är väl en fegis...

TommyD
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett litet räknestycke bara:

- Investering 1 elstolpe 30.000 kr
- Beläggning. Säsong t,ex 15/6 - 15/9 = 92 dygn, 70% beläggning = 64 gästdygn.
- Intäkt 50 kr/dygn brutto.
- Direkta kostnader:25% moms 12.50 kr, kostnader el 5 kr, underhåll 5 kr.
- Avskrivning 5 år (6000 kr: 64 dygn 93.75 kr/gästdygn)

Intäktskalkyl:
Intäkt: 50.00 kr/ natt
Moms 25% -12.50
El/underhåll. -10,00
TB 1. 27,50 kr

30.000 kr : 27.50 kr = 1090 dygn för att räkna hem investeringen, som f.ö. inte heller blivit avskriven efter 5 år eftersom kalkylen då skulle bli helt tokig.
1090 dygn : 64 dygn/år = 17 år tar det för stolpen betala för sina egna kostnader. Sedan får ställplatsdirektören öppna sin egen plånbok igen, om de gamla stolparna måste ersättas efter 17 år, eftersom det inte förekommit några avskrivningar för nya investeringar.

Men....
- Det är sällan man investerar i en stolpe och jag förutsätter att stolpe 2, 3, 4, osv blir avsevärt billigare.
- Elstolpen lever inget eget liv på ställplatsen, utan är en integrerad del i ställplatsens serviceutbud för att vara attraktiv, locka gäster och förutsätter en del av prissättningen av ställplatsen grundpris.

Visar beräkningen eftersom det finns vissa som beskriver ställplatsens elstolpar som platsen bankautomater för ägaren, tror inte det...... själv avstår jag den typen av investering. :msn_embarrassed: Är väl en fegis...

TommyD

Mycket bra att lyfta fram det här sett ur ställplatsägarens synvinkel, när man ser vissa kommentarer här verkar man tro att det är gratis att ställa upp elstolpar. Om vi antar att varje stolpe vid 10 st kostar 20.000/st som totalt blir 200.000 så blir det en rejäl investering, då tillkommer kostnaderna för elservis och eventuella förstärkningar av matningen till platsen samt höjning av huvudsäkringen. Kanske totalt 250.000 som skall betalas, helst på 10 år?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy du har regnet helt rett, elstolpe er i utgangspunkt kun forsvarlig i en større sammenheng - og medfører en øket døgnavgift. Hadde en eiendom i Cartagena som vi søkte bruksendring til stellplats/husbilscamping for i 2005. Elstolper var en veldig stor andel av budget for anlegg av plassen, heldigvis for oss var det et klart nei fra lokale myndigheter. Det kostet oss noen tusen euro, men ikke de flere hundre tusen som det hele var budgeterat for - de pengene og endel til er brukt har nede i Australia nå. Vårt anlegg var planlagt med 40 til 50 plasser. Sist jeg passerte lå tomten fortsatt som da vi startet.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Jag tror inte att stolpen själv ska bära sin egen kostnad, lika lite som servicehusen, etc. Stolpen är en nödvändighet för att locka till sig gäster till sin camping. De kan då dessutom lägga på en extraavgift i den mån man önskar koppla upp sig mot el. Man får inte glömma att alla gäster redan betalar en kostnad mellan 2-500.-/ dygnet. Detta torde göra att breakeven uppnås lite tidigare.

Det gör sammantaget att jag inte tror att man kan räkna på det sätt du gjorde ovan, Tommy.

Jag är sannerligen ingen expert, så jag kan givetvis ha helt fel ;)

//Jocke
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej!
Jag tror inte att stolpen själv ska bära sin egen kostnad, lika lite som servicehusen, etc. Stolpen är en nödvändighet för att locka till sig gäster till sin camping. De kan då dessutom lägga på en extraavgift i den mån man önskar koppla upp sig mot el. Man får inte glömma att alla gäster redan betalar en kostnad mellan 2-500.-/ dygnet. Detta torde göra att breakeven uppnås lite tidigare.

Det gör sammantaget att jag inte tror att man kan räkna på det sätt du gjorde ovan, Tommy.

Jag är sannerligen ingen expert, så jag kan givetvis ha helt fel ;)

//Jocke

Ja, så är det, det var just det som jag försökte få fram genom att skriva; " - Elstolpen lever inget eget liv på ställplatsen, utan är en integrerad del i ställplatsens serviceutbud för att vara attraktiv, locka gäster och förutsätter en del av prissättningen av ställplatsen grundpris."

D.v.s. vi är helt överens om den saken, vad jag ville visa var att det ligger en avsevärd investering bakom det hela och att det inte per automatik är en "bankautomat" för ställplatsens ägare, som står där och lockar för att ta våra sparpengar.

TommyD
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja, så är det, det var just det som jag försökte få fram genom att skriva; " - Elstolpen lever inget eget liv på ställplatsen, utan är en integrerad del i ställplatsens serviceutbud för att vara attraktiv, locka gäster och förutsätter en del av prissättningen av ställplatsen grundpris."

D.v.s. vi är helt överens om den saken, vad jag ville visa var att det ligger en avsevärd investering bakom det hela och att det inte per automatik är en "bankautomat" för ställplatsens ägare som står där och lockar att ta våra sparpengar.

TommyD

Tänk att jag missade det stycket. Ibland är man bara för slarvig.
Kul räkneexempel i alla fall ;)

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Jag tror inte att stolpen själv ska bära sin egen kostnad, lika lite som servicehusen, etc. Stolpen är en nödvändighet för att locka till sig gäster till sin camping. De kan då dessutom lägga på en extraavgift i den mån man önskar koppla upp sig mot el. Man får inte glömma att alla gäster redan betalar en kostnad mellan 2-500.-/ dygnet. Detta torde göra att breakeven uppnås lite tidigare.

Det gör sammantaget att jag inte tror att man kan räkna på det sätt du gjorde ovan, Tommy.

Jag är sannerligen ingen expert, så jag kan givetvis ha helt fel ;)

//Jocke

Fast att anlägga ställplatsen/campingen Toaletter m.m. är ju heller inte gratis?
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Fast att anlägga ställplatsen/campingen Toaletter m.m. är ju heller inte gratis?

Såklart är inte något gratis att bygga. Vad jag menade (och det visade sig att även Tommy hade skrivit) var att man kanske inte ska låta varje enskild detalj vara självbärande rent ekonomiskt. Det är väl ofta helheten som gör lönsamheten.

//Jocke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En kanske inte giltig jämförelse om det är installation på något som en camping vi pratar om.

Jag satte upp en stolpe med två 16A uttag hemma på tomten vid platsen där jag ställer husbilen. Det fanns elrör nergrävda sedan tidigare men de behövde gravas fram. Det visade sig att det behövde skarvas i båda ändar också så det blev trots allt litet grävande men det räckte med två dagars jobb och en spade.

Material (stolpe, markfäste, eluttag med låda Garo, jordfelsbrytare, kabel) plus elektrikerns arbete gick på ca 9300 kronor och då gjorde jag en del jobb med markfäste för stolpen m.m.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Såklart är inte något gratis att bygga. Vad jag menade (och det visade sig att även Tommy hade skrivit) var att man kanske inte ska låta varje enskild detalj vara självbärande rent ekonomiskt. Det är väl ofta helheten som gör lönsamheten.

//Jocke

Absolut, men att anlägga en ställplats inkl. elsystem, toaletter och duschar, tomt, markberedning, plantering, bommar och vad som nu behövs, kan ju snabbt gå upp i miljonbelopp, så det är ju inte alls säkert att det blir någon lysande affär trots att kunden betalar de belopp som du nämner.
Många ställplatser klarar väl prisbilden antingen p.g.a. att en kommun vill hjälpa sina näringsidkare, eller att det finns en struktur som någon annan betalat/betalar t.ex. småbåtshamnar, gästhamnar m.m.
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Absolut, men att anlägga en ställplats inkl. elsystem, toaletter och duschar, tomt, markberedning, plantering, bommar och vad som nu behövs, kan ju snabbt gå upp i miljonbelopp, så det är ju inte alls säkert att det blir någon lysande affär trots att kunden betalar de belopp som du nämner.
Många ställplatser klarar väl prisbilden antingen p.g.a. att en kommun vill hjälpa sina näringsidkare, eller att det finns en struktur som någon annan betalat/betalar t.ex. gästhamnar m.m.

Absolut. Håller med. Har aldrig påstått något annat :)

//Jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen