• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kommer först?

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Har körförbud på våran husbil svårt att få tid i Arvika.har fått en tid 7/5 nu på tisdag.går det att ställa på den på förmidagen eller skall jag vänta tills besiktningen är gjord kl 14.00 kanske en dum fråga ? Valle

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vad kommer först?

Du bör nog ställa på den innan du startar din färd till besiktning annars kör du oförsäkrat.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Skall du köra till bilprovningen måste du ha ställt på husbilen innan.

Vid körförbud har du rätt att köra raka vägen till verkstad för att åtgärde felet som orsakat körförbudet alternativt till Bilprovningen om fått automatiskt körförbud.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Fordonet har meddelats körförbud:
Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud måste meddelas blir du tvungen att flytta fordonet med hjälp av bärgningsbil. Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till verkstad. Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation får dock fordonet lagligen köras kortast, lämpliga väg till en besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.
Bilprovningen - Protokollet

/Freddy

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ur samma protokoll. :)

Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats av en ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.

F

F.d. 25200

Guest

Köra eller inte köra beror ju på anledningen till körförbudet
Med vänlig hälsning,
Stig

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Bilen gick igenom bilprovningen.Varför blev det så här,brukar alltid besiktiga bilen innan avställning.Det kom alldrig några papper om detta,varför vet jag ej!när jag ringde och beställde tiden så frågade jag om varför och fick ej något bra svar ej heller på bilprovningen så kunde dom inte bemöta min fråga,men det skulle bli bättre lovade dom var tydligen inte första fallet.Kann medela att inget papper på körförbud har dyckt heller.Men nu kan vi köra igen,hoppas bara att denna sommarn blir vädermässigt bättre än i fjol.Ha en skön sommar alla husbilsfolk.Valle

Toppen