• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kan man kräva/begära ?

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Hej
2011 körde jag på en lågt hängande gren med husbilen, detta orsakade såklart sprickbildning i den yttre ”kant” på alkovens ena sida.
Fick detta på försäkringen och lämnade in till auktoriserad verkstad som i bytte ut själva ”kanten” sagt och gjort inga problem.

Nu nästan 6 år senare så hittar jag efter vintervilan en stor fuktskada i princip samma ställe där de bytte kanten, vad kan man begära av företaget som gjorde reparationen ? Kan man begära att de ska fixa fuktskadan då det med stor sannolikthet är så att de har slarvat med tätningen ?

Eller kommer det bara vara att bita i det sura äpplet och få det fixat och punga upp med stålarna ? Antar att det kommer bli sjukt dyrt.

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Vad kan man kräva/begära ?

Ring konsumentvägledaren i din kommun de kan hjälpa dig.
Jag tror att detta går under konsumenttjänstlagen och då ska det vara 2 års garanti och sedan 8 års reklamationsrätt. Vilket innebär att de första två åren skall företaget bevisa att du gjort något fel för att de ska slippa betala. de sista 8 åren ska du bevisa att felet har funnits där sedan de gjorde jobbet.

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

tack. jag ska testa det. jag har kontaktat företaget ifråga och får se vad de kommer med för förslag.
jag uppdaterar denna tråd med hur det går.–

F

F.d. 55521

Guest

Kolla upp vad du har rätt till, det är enklare att förhandla då

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tror att det är kört att tvinga dem till något. Framför allt till att ordna den uppkomna fuktskadan.

Dels har det gått så lång tid från att dom utförde arbetet och dels är det ofta bara reparationen i sig som kan reklameras och inte eventuella följdskador som en bristfällig reparation orsakat.

Toppen