• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kan man inte köpa utomlands

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan man inte köpa utomlands

Vi bruker å ha med en brødbakemaskin og grovt sammalt mjøl både hvete og rug. Noen ganger kjører vi den på inverteren mens vi forflytter oss - spesiellt den siste timen mens selve stekingen pågår.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Men Leif blir ju mycket godare när man kommer ner på kontinenten för där finns ju kött i korvar och inte bara en massa potatismjöl som i Sverige.

Osthyvel skall man ha med sig. Köpte en till min barn i Tyskland för att jag inte hittade någon där. Men det var många år sedan

ingela nordvall

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2025

En vanlig visp, obs inte ballongvisp, hade jag väldigt svårt att hitta när vi var i Spanien 2013. Trodde att jag hade en i bilen, men inte. Inte förrän vi kom till IKEA i Sevilla fann vi en ”riktig” visp. Kunde inte köpas separat utan i en påse tillsammans med en ballongvisp. Vispen var mycket liten men jag var glad. Ballongvispen som var av ståltråd, lade vi bland verktygen. ”Man vet aldrig när man kan behöva lite ståltråd”, sa maken.
Ingela

G

Granducan

Guest

Det enda vi har saknat på våra resor i Europa är smör och bregott. Allt s.k smör vi hittat är stenhårt, vitt och allmänt osmakligt. Så det har vi i alla fall med os några extra förpackningar. Annars är det spännande att botanisera i allt nytt som finns och det mesta är mycket bra.:twitcy:

F

F.d. 55376

Guest

Jag tror säkert att det i de större turistorterna med många skandinaviska gäster finns butiker med ett utbud av skandinaviska varor. För att hitta dessa butiker måste man dock stanna länge på samma ställe.
För oss som aldrig stannar mer än några dagar på varje plats och aldrig ger sig in i större städer ser det annorlunda ut. Vi bunkrar i regel vid de stormarknader med rymliga parkeringsplatser som vi passerar under vägen. Under dessa förhållanden har jag faktiskt inte lyckats hitta tacostillbehör i varken Portugal eller Spanien.

Visst är det spännande att handla utomlands men det kan ta lite tid att hitta det man vill ha. Så gott som alla livsmedelsaffärer har manuell kött och fiskdisk, något som är ganska ovanligt i Sverige. Fiskarna i medelhavet ser ju dock inte ut som de fiskar vi är vana vid vilket gör att man inte vet hur de skall behandlas. Finns det någon som har provat?
Korv är ju något som är väldigt nationellt. Det är därför nästan alltid ett äventyr att köpa. Utbudet av bröd i södra Europa är ganska magert. Det verkar som man nästan bara kan göra vitt bröd. Det är svårt att hitta gott grovt bröd.

Leif Torså
Hej
Ja vi äter fisk, Färsk tonfisk& svärdfisk är 2 favoriter, lax, Dorada är några andra.
Vi äter nästan bara Spanska varor, som en del säger så blir det ibland en överaskning.
Lidel har ett gott mörkt bröd på burk finns röd&gul även blå tror jag..Vi föredrar den röda.
Som jag skrev så titta efter tacos där chips& sånt står i allafall på Mercadona. Jag brukar fråga efter Pan mexicana det brukar de flesta förstå.. Lycka till. Bregott det närmaste man kommer är nog Tulipan.. tror jag
Gun

F

F.d. 29752

Guest

Men Leif blir ju mycket godare när man kommer ner på kontinenten för där finns ju kött i korvar och inte bara en massa potatismjöl som i Sverige.

Osthyvel skall man ha med sig. Köpte en till min barn i Tyskland för att jag inte hittade någon där. Men det var många år sedan

Visst kan man köpa kvalitetskorv här hemma, men då får man gå till Lidl, som saluför kontinental kvalitetsmat.

Pehr

F

F.d. 29775

Guest

Helt enig.

Vi handler nästen allt hos Lidl båda här hemma och när vi är ute i Europa, humana priser och rigtig god kvalitet på allt.
Det är ett misförstånd at man tror att det skall vara 'Svensk kvalitet' på allt,
men det tyske marknad vet utmärkt vad kvalitet är och vi tycker Lidl har allt vi behöver och tilmed mycket bättre kvalitet på allt än f. eks. ICA. Har nu därför helt slutat att handla på ICA.
Varje torsdag och måndag kommer det nya 'surprise' varer ind på Lidl, och'
det er nästen alltid bra saker och mat. De har et 'lyx' -märke som är billigt men riktig bra kvalitet.
Och deres kött (numera mest Svenskt om man föredrar det) är friskt och
riktigt gott.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vi handlar ju också en hel del hos Lidl. Köttet jag köper hos Lidl har alltid varit bra men jag köper bara svensk kött aldrig dansk.

Men allt jag vill ha får jag tyvärr inte där.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Riktig fet grädde och majonnäs utan en massa konstiga tillsatser är svårt att hitta i Spanien/Portugal. 35-procentig grädde går att använda liksom Creme Fraiche men majonnäserna, i varje fall dom jag har hittat, är äckliga.

Jappe

Det är baggis att göra egen majo, lite Googling och mycket entusiasm, sen är det bara att njuta... (+ några färska handskalade räkor + lite dill = mummmmms!)

F

F.d. 53078

Guest

Det är förbjudet i varma länder att göra egen majonäs under dom varma mánaderna. Fabrikerna máste pastorisera äggen och följa hárda krav ifrán hälsomyndigheterna. Hemlagad majonese har en hög risk att ge salmonella och andra sjukdomar. Ibland kan det vara bättre med lite tillsatser.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det viste jag inte Juan, tack för tipps. I Sverige får man t.ex. inte göra eget brännvin året runt, inte ens när det är kallt ute...he, he...
Då borde det finnas förbud mot löskokta ägg också i varma länder.

Mats&Agneta

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2025

Vi köper med oss svensk hårdost till våra frukostmackor ock kaviar till lunchens äggmackor.
:msn_sunglasses:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om ikke annet så på IKEA :D de har Leksands knekke og Kalles Kaviar til hyggelige priser.

Toppen