• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kan man inte köpa utomlands

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Normalt skall man inte ta med sig för mycket från Sverige när man reser utomlands med husbilen, det mesta finns ju att köpa i de länder man besöker.
Men vissa varor som vi är vana att köpa i Sverige kan faktiskt vara svåra att hitta utomlands.

Min egen erfarenhet är att Tacos inte finns i varken Spanien eller Portugal. Det är också svårt att hitta Cacao i dessa länder.

En sådan enkel sak som stektermometer, som i Sverige finns i varje ICA-butik, hittade vi varken i Tyskland, Frankrike, Spanien eller Portugal.

En USB-mini kabel för att koppla min kamera till datorn var också omöjlig att hitta i Portugal.

Det finns säkert fler varor som är svåra att hitta utomlands.

Jag tänker att denna tråd skall ge erfarenheter och tips om vad som kan vara svårt att hitta utomlands.

Leif Torså

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025
Sv: Vad kan man inte köpa utomlands

Filmjölk och yogert i lite större förpackningar är svårt att hitta.Matlagningsyogert finns i större förpackningar, men det är ju inte så gott till muslin.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Riktig fet grädde och majonnäs utan en massa konstiga tillsatser är svårt att hitta i Spanien/Portugal. 35-procentig grädde går att använda liksom Creme Fraiche men majonnäserna, i varje fall dom jag har hittat, är äckliga.

Jappe

F

F.d. 53192

Guest

Hur är det med knäckebröd och kalles kaviar då? Finns det där nere?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Riktig fet grädde och majonnäs utan en massa konstiga tillsatser är svårt att hitta i Spanien/Portugal. 35-procentig grädde går att använda liksom Creme Fraiche men majonnäserna, i varje fall dom jag har hittat, är äckliga.

Jappe

Det finns KRAV-märkt majonnäs på burk här hemma som håller sig i flera månader, så det kan du bunkra hemifrån innan du åker nästa gång

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Vispgrädde har vi haft svårt att hitta men det är ju inte så lätt att ta med någon längre tid. Däremot har vi alltid med ett par byttor krav bregott och några tuber kaviar. Möjligen kan man om det kniper besöka ett Ikeavaruhus och komplettera när man varit borta ett tag. När vi bodde i Hongkong så köpte vi en del svensk mat därifrån.

Claes

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad värre är, utomlands kan man få smak för något som inte finns att köpa här hemma. Och man behöver inte åka långt.

Jag har en kompis som tillsammans med sina barn fastnat för lefsor och "Ha-På vanlig". Trots att det säljs mer än 1 miljon burkar Ha-På i Norge så går produkten inte finna i Sverige. Ännu svårare att leva för den som blivit tillvand på Ha-På Vanilje eller Ha-På Schokolade.
Kompisen tvingas göra en inköpstur till Tröndelag varje sommar (trots att han slutat med fisket).

aake

M

mtb bengt

Guest

Prova på Lidel där finns det mesta
men heter oftast något annat en här hemma

F

F.d. 55511

Guest

Där vi är ,spanien, kan man hitta det mesta på carrefour eller lidl. Dessutom finns det flera svenskaffärer, så man behöver inte sakna något.

christer och anette tidsmiljonärerna:):)

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Tacos har Mercadona, brukar stå vid Chips& nötter.
Vispgrädde heter Nata&Crema, Cocina är kokbar grädde.( Matlagnings grädde)
Eroski har en liten avd med importerade varor från Nordiska länder&Tyskland.
Likaså har Carrefour, sen finns det som Annette säger Svenska butiker i nästan varje
stor stad. Här i Fuengirola har jag hittat två. Jag tycker att grädden/mjölk man hittar i kyldisken är så mycket bättre. Har ungefär samma hållbarhet som de svenska, inbillar mig oxå att den inte innehåller så mycket kemikalier:confused: Wasa knäckebröd köps på Mercadona& Kalles Kaviar har Carrefour;)
Gun

Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vi tycker det är roligt att handla utomlands. Även om man några gånger hat kommit hem med något ann än det man tänkte men vad gör det?

Vill jag ha allt som hemma då är det bättre att stanna hemma.

Även knäckebröd till sambon hittar vi alltid. Det enda jag alltid packade ner var ett paket kaffe så att jag ha<de nåt första morgon. Sen köpte jag oftast tyskt kaffe.

Men vi tycker också om att testa nåt nytt.

F

Floryd

Guest

Värmeljus är skitdyrt överallt än här - och kanske på ikea utomlands.
Det går väl inte att mysa utan värmeljus?

D

Deleted member 11118

Guest

Vi handlar alltid utomlands när vi är i Tyskland eller Frankrike eller någon annanstans. Saknar aldrig något, köper vad det finns, svårare än så är det inte. Kan tyskar, fransmän, spanjorer, italienare, osv, äta vad som finns i landet kan hustrun och jag det också.

Det enda jag har med köps på båten och det är en stor burk salta saker, gillar suga på dessa godingar ibland.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Det enda vi har med i större mängd är Gevalias Ebony snabbkaffe. Svårt hitta ett gott snabbkaffe, dessutom är det mycket billigare här hemma.
Brukar även ha med ett antal ekologiska Digestive kex...

Allt annat blir trevliga överraskningar, ibland billigare, ibland dyrare.

Brogu

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Hej
Tacos har Mercadona, brukar stå vid Chips& nötter.
Vispgrädde heter Nata&Crema, Cocina är kokbar grädde.( Matlagnings grädde)
Eroski har en liten avd med importerade varor från Nordiska länder&Tyskland.
Likaså har Carrefour, sen finns det som Annette säger Svenska butiker i nästan varje
stor stad. Här i Fuengirola har jag hittat två. Jag tycker att grädden/mjölk man hittar i kyldisken är så mycket bättre. Har ungefär samma hållbarhet som de svenska, inbillar mig oxå att den inte innehåller så mycket kemikalier:confused: Wasa knäckebröd köps på Mercadona& Kalles Kaviar har Carrefour;)
Gun

Jag tror säkert att det i de större turistorterna med många skandinaviska gäster finns butiker med ett utbud av skandinaviska varor. För att hitta dessa butiker måste man dock stanna länge på samma ställe.
För oss som aldrig stannar mer än några dagar på varje plats och aldrig ger sig in i större städer ser det annorlunda ut. Vi bunkrar i regel vid de stormarknader med rymliga parkeringsplatser som vi passerar under vägen. Under dessa förhållanden har jag faktiskt inte lyckats hitta tacostillbehör i varken Portugal eller Spanien.

Visst är det spännande att handla utomlands men det kan ta lite tid att hitta det man vill ha. Så gott som alla livsmedelsaffärer har manuell kött och fiskdisk, något som är ganska ovanligt i Sverige. Fiskarna i medelhavet ser ju dock inte ut som de fiskar vi är vana vid vilket gör att man inte vet hur de skall behandlas. Finns det någon som har provat?
Korv är ju något som är väldigt nationellt. Det är därför nästan alltid ett äventyr att köpa. Utbudet av bröd i södra Europa är ganska magert. Det verkar som man nästan bara kan göra vitt bröd. Det är svårt att hitta gott grovt bröd.

Leif Torså

Toppen