• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kan man göra med ett komplett personnr?

F

F.d. 5322

Guest
Hur mycket kan man komma åt, om man kommer över ett komplett personnummer, namn och adress?
Vi har riktigt stora problem med Posten där vi bor. Vi har säkert betalat 1000-tals kronor i påminnelseavgifter på räkningar vi inte har fått under de dryga fem år vi bott här.

Min telefon som jag skulle fått idag, har kommit på avvägar. Avin kom och jag åkte de 2,5 milen för att hämta den, bara för att få reda på att den finns inte här, utan ytterligare fem mil bort!

För första gången på över fem år, har jag varit sjukskriven. VC skickade ett läkarintyg för vidarebefordran till arbetsgivaren. Det har inte kommit trots att flera veckor har gått.
Det finns faktiskt lite oro över vem som har fått det! Det står ju inte bara vem jag är med alla uppgifter, utan även vad jag var sjukskriven för. Inget hemligt i och för sig men väldigt onödigt.
Men de kanske inte kommer så långt med det, även om "fel" person fått brevet?

/Lg

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vad kan man göra med ett komplett personnr?

Har samma problem. Tele räkningen från 3 har jag inte fått sen februari trots att jag har ringt och även bett att få den på e- faktura, men de säger att de har skickat ut brev. Man börjar undra om det va bra att släppa utdelningen av posten fri.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med tanke på att hela personnumret var offentligt och sökbart för inte så många år sedan tror jag att du kan vara lugn.

Tråkigt med påminnelseavgifter, men det finns bot, autogiro och e-faktura.

F

F.d. 52943

Guest

Med tanke på att hela personnumret var offentligt och sökbart för inte så många år sedan tror jag att du kan vara lugn.

Det är säkert bekvämt med autogiro, men personligen föredrar jag att inte släppa kontrollen över vad som får dras från mitt konto och när.

Om det skulle betyda att jag någon gång drabbas av förseningsavgift för att jag inte gjort rätt för mig i tid - till exempel på grund av husbilsresa - så får jag väl ta det.
Med framförhållning och viss hjälp av goda vänner har jag klarat mig hittills.

Där jag skulle kunna tänka mig att acceptera autogiro är kanske försäkringspremier, om jag skulle resa bort under en längre period.

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag vet inte riktigt hur du menar men idag tar det 10 sek att hitta personnr på en hela familj med t ex ovanligt efternamn.

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är säkert bekvämt med autogiro, men personligen föredrar jag att inte släppa kontrollen över vad som får dras från mitt konto och när.

Om det skulle betyda att jag någon gång drabbas av förseningsavgift för att jag inte gjort rätt för mig i tid - till exempel på grund av husbilsresa - så får jag väl ta det.
Med framförhållning och viss hjälp av goda vänner har jag klarat mig hittills.

Där jag skulle kunna tänka mig att acceptera autogiro är kanske försäkringspremier, om jag skulle resa bort under en längre period.

Det är lite skillnad på autogiro och E-faktura. Jag har inga autogiro men massor av E-fakturor. Dom kan man betala via en smartphone (iPhone el likn).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Autogiro har man ju i regel på periodiskt återkommande räkningar så jag ser ingen vits med att betala faktureringsavgifter och påminnelseavgifter för att behålla kontrollen. Faktureringsavgiften kan bli flera tusen kronor på ett år, onödigt tycker jag. Alternativet är e-faktura men de kan också vara lätta att glömma bort.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vet inte riktigt hur du menar men idag tar det 10 sek att hitta personnr på en hela familj med t ex ovanligt efternamn. Sistasiffran är ju en framräknad siffra.
sex
sju

Jo, jag menar att företag, myndigheter och de flesta allmänna sökmotorerna (Ratsit, Birthday) inte får lov att visa de sista fyra siffrorna idag, det gjorde dom förr.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hur mycket kan man komma åt, om man kommer över ett komplett personnummer, namn och adress?
Vi har riktigt stora problem med Posten där vi bor. Vi har säkert betalat 1000-tals kronor i påminnelseavgifter på räkningar vi inte har fått under de dryga fem år vi bott här.

Min telefon som jag skulle fått idag, har kommit på avvägar. Avin kom och jag åkte de 2,5 milen för att hämta den, bara för att få reda på att den finns inte här, utan ytterligare fem mil bort!

För första gången på över fem år, har jag varit sjukskriven. VC skickade ett läkarintyg för vidarebefordran till arbetsgivaren. Det har inte kommit trots att flera veckor har gått.
Det finns faktiskt lite oro över vem som har fått det! Det står ju inte bara vem jag är med alla uppgifter, utan även vad jag var sjukskriven för. Inget hemligt i och för sig men väldigt onödigt.
Men de kanske inte kommer så långt med det, även om "fel" person fått brevet?

/Lg
ePostboxen

Vill du få viktig post som räkningar och kontoutdrag direkt till din dator, helt gratis? Då ska du skaffa en ePostbox! Du väljer själv vilken post du vill ha i datorn och vilken du vill ha i brevlådan.
Med ePostboxen gör du dessutom din internetbank bättre. Du betalar dina räkningar i banken med ett klick, utan att behöva registrera några uppgifter.
Frågor om ePostboxen?
Ring 0771-37 10 15. Vardagar 08.00-18.00.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knarrevik

Sökte mig själv och ett par vänner på både ratsit och birthday och ingen av oss tycks existera. Ger upphov till en del existentiella funderingar.

aake

PS. Sökte på hustrun och hon visar sig existera. Hon i sin tur bekräftar min existens, så nu jag kan släppa de filosofiska spekulationerna.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror att jag fann dig eller är denna person inte du?

bild-789597.PNG

F

F.d. 52943

Guest

Det är lite skillnad på autogiro och E-faktura. Jag har inga autogiro men massor av E-fakturor. Dom kan man betala via en smartphone (iPhone el likn).

Det var autogiro jag reagerade emot. Använder E-faktura. Ska kolla om E-postboxen kan va nåt.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knarrevik

Visst finns jag. Sannolikt gjorde jag något misstag vid sökningen (eller alternativt så har systemet accepterat faktum sedan min hustru verifierat min existens).

aake

Toppen