• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad kan man göra i Ystad?

F

F.d. 25144

Guest
Tänkte ta en sväng till Ystad men känner inte till orten så värst mkt.

Vad finns att göra så här på hösten?

Sevärdhet?
Kultur?
Park?
Shopping?
Krog?
Pub?
Underhållning?
bio?
annat?

Ni som bor där eller har besökt Ystad kanske kan tipsa....
Ställplatser finns men hur långt från centrum!

Hälsar
ChristerP:)

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad kan man göra i Ystad?

Hej Christer!
Vi var i Ystad förra helgen som jag skrev om i ett inslag, vi campade vid reningsverket nere vid havet.
Där är gott om plats och många ekipage står där om helgerna, en mycket fin gångväg (ca.2,5 km) längs havet leder in till city. Shoppning finns längs en lång gågata inne i city, många affärer, en del pubar såg jag oxå + en hel del matställen. Teater och bio finns oxå i denna fina mysiga stad!

//Pilot

F

F.d. 55379

Guest

Du måste besöka Ales stenar i Kåseberga och inte långt därifrån ligger ett intresant Cafe som heter Olof Viktor.
Det pågår nästan alltid någon filminspelning i Ystad med omnejd som du kan se annars så finns filmstaden på gamla regementet.
Sent på kvällen kan du lyssna till Ystad Tornväktare från kyrkotornet på Mariakyrkan.
Biograferna ligger även de på Regementsområdet.
Välkommen till Ytsad
En som bor där och har en McLouise 636

F

F.d. 53054

Guest

Detta är inget svar på frågan, men jag har hört att det skall finnas något som kallas världens ände i Ystad, vad är detta?

Tompera

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026

Det finns en restaurang i Ystad som tagit sitt namn från Världens ände. Förutom det så är det Ystads sydligaste punkt. Den finns öster om hamnen och Revhusen (som just nu håller på att rivas). Där finns en grusplan som lämpar sig som ställplats.

Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest

Tack för svar alla snälla.....

Vi har varit en natt på Nybrostrand. en camping som var stängd...men ändå öppen om ni förstår. Där var lugnt o stilla. Idag var vi i Kåseberga. Man blir ju besviken när man kommer ner till hamnen. Parkeringsavgift och endast går det att parkera personbil där....så vi körde vidare till Löderups havsbad. sedan till Sandhammaren o fyren med slutdest. Skillinge hamn där vi fikade. Där var många fina gamla båtar. Oj vad paff jag blev då jag såg Valkyrien av Höganäs ligga uppdragen för reparation/underhåll. Normalt ser vi den hemmavid i Höganäs hamn.

På eftermiddagen idag gjorde vi centrum av Ystad, åt god pizza på Bröderna M och avslutade med bio på Cinema3 på regementsområdet. Trevlig dag förutom Kåseberga. Den fiskhandlaren fick inget sålt till oss!

Nu står vi vid reningsverket tillsammans med 5-6 andra husbilar och ibland hör man tåget susa förbi. Snart blir det bingen Zzzzzz...Zzzzz

Tack o gonatt!

ChristerP

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest

Lite bilder från vår tur...
Sandhammaren med fyrtorn
Skillinge hamn med Valkyrien av Höganäs

Bilagor

• IMG_0294 1.jpg
    IMG_0294 1.jpg
    51,6 KB · Visningar: 5
  • IMG_0296 1.jpg
    IMG_0296 1.jpg
    51,9 KB · Visningar: 6
  • IMG_0297 1.jpg
    IMG_0297 1.jpg
    76,5 KB · Visningar: 4
  • IMG_0298 1.jpg
    IMG_0298 1.jpg
    78,1 KB · Visningar: 4
F

F.d. 25144

Guest

De gamla stadsdelarna gillade vi starkt. Givetvis är det ett strå vassare att komma hit på sommaren när klädseln kan vara lättare men samtidigt är det inte så mycket folk att trängas med så här års. Kanske bättre i september när det fortfarande är ganska varmt men mindre med folk. Mysigt i de små gränderna med alla fina hus.

Bryggeriet får bli nästa upptäckt och Cineteket kan säkert också vara intressant. Ni som varit här har säkert ännu fler tips... Så, vi får säkert anledning att komma tillbaks.

Ställplatsen vid reningsverket var en bra plats :)

ChristerP

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8502

Guest

Hej Världens ände i Ystad är benämningen på vändplatsen bortom hamnen och gamla ridhuset.
Innan hamnens utbyggnad på 70talet fanns en gammalexercisplats kallad sahara och bortom denna var världens ände så långt ut mot havet man kunna komma

Toppen