• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan man förvänta sig av kylning med en AC?

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny takmonterad AC till vår husbil för precis ett år sedan och har sedan början upplevt att "kylan" är otillräcklig. Jag har vid flera tillfällen fått den genomgången men fortfarande upplever jag inte att kyleffekten är rimlig:

Vid en innetemperatur på 37 grader, ställer jag in AC på 20 grader med max effekt. Alla fönster är stängda och fördragna, varmvattenberedaren, ingen vistas i bilen. Efter 2 timmar på full effekt har innetemperaturen kommit ner till 28 grader, dvs ganska långt ifrån en behaglig temperatur. Jag kan bekräfta att AC verkligen gått på full effekt då jag mätte strömförbrukningen som låg i princip konstant på "rätt effekt" (runt 950W) under dessa 2 timmar. Jag har gjort många mätningar och fått liknande resultat även om detta exempel sticker ut.

Enligt leverantören är detta helt normalt men det låter i mina öron helt orimligt och framförallt inte i närheten av vad jag förväntat mig. Hade vi vistats i bilen och haft VV-beredaren igång under dessa förutsättningar så skulle det förmodligen tagit 3-4 timmar att komma ner till 20 grader.

Vad är era erfarenheter av AC i husbil? Vad är en rimlig tid att komma ner från 35-40 graders innetemperatur till 20 grader? Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en AC.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
En ac klarar oftast bara små bilar. Men låter man den stå på hela dagen o fram tills man går isäng så kyler den även större bilar. Vi ställer våran på ca 1.00 o somnar till den då kan man starta den med fjärren innan man går upp
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi har haft 3 bilar på mellan 8,5 och 9 m.
Alla har varit välisolerade. Vi har haft Ac i golvet och takmonterad. Har du en bil som är helt uppvärmd och står i solen eller halvskugga tar det riktigt lång tid att kyla ned bilen. Kanske minst fyra till fem timmar och man bör därför låta acn gå hela tiden om man vill ha det svalt. Om acn fungerar kommer det att rinna kondensvatten vilket visar att den fungerar. Är det riktigt varmt och fuktigt blir det flera liter per timma
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Här i denna test ser man vad man kan förvänta sig i temperatursänkning och vilken tid det tar.
Tack Roland för artikeln. Min skoltyska är inte den bästa men som jag förstår det så kan man alltså inte räkna med att en Dometic FJ2200 i praktiken inte klara att sänka temperaturen med mer än 6-7 grader (kurvan planar ut väldigt). Eller mer korrekt: vid en utetemperatur på 35 grader så kan man inte räkna med att komma under 28 grader i bodelen.

Ni som har fastmonterade AC i era bilar, stämmer detta med era erfarenheter? Är verkligen intresserad att höra för det rimmar illa med mina förväntningar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du kommer tids nog ner till 20 grader om det är det du vill, men räkna med att det tar minst 4-6 timmar. När vi står nere vid medelhavet så är Ac:n igång dygnet runt, vilket är att föredra för att hålla en lagom temperatur. Men du kan räkna med att få det svalt, det är bara låta Ac:n gå.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Har nu varit i Norra Italien i snart 2 veckor och det har varit varmt, mellan 30-35 grader i stort sett hela tiden (dagtid). Har inte en enda gång fått ner temperaturen till 20 grader, även när den fått gå dygnet runt. Då har jag visserligen ställt om den till nattläge precis innan vi lagt oss vid midnatt.

Helt klart orkar ACn inte hålla den lägre temperaturen som är i bilen på morgonen ]22-23 grader) även när den går för fullt under dagen. På eftermiddagen när vi kommer ”hem” så kan det vara 29 grader i bilen, vilket iofs känns svalt när det är 35 grader ute, men att sova i är det alldeles för varmt för oss.

Borde man inte kunna vänta sig med av en AC i husbilen?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har du haft nerdraget o mörklagt i hela husbilen så fungerar det. Annars är din husbil för dåligt isolerad. Ac:n klarar bara o kyla ca 2kw, finns det inte isolering mot värmen så funkar det inte. Det är svårare att kyla än att värma. Har du en vinterbil så går det bättre även i värme. Man måste ha alla takluckor o fönster stängda samt natt läge på i hela husbilen för att kunna få kallt.

Edit, det underlättar oxå om du har bilen i skugga under ett träd t.e.x. Står den i sol hela dagen blir det tufft.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Har också varit i italien ett tag. Med kyla på och skugga hela dagen så kom den som bäst ner till 22,5 grader. Acn i bildelen klarade vid långkörning idag att hålla 33 grader i bodelen... ca 35 grader ute. Står idag ganska nära Gardasjön.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Jo, vi har allt fördraget och alla fönster stängda.
I går kväll hade vi lyckats få ner temperaturen till 23 grader när jag slog över till nattläge. I morse var det 25 grader (ute temperaturen var 26).

Det jag är ute efter är om vår AC möjligen inte fungerar som den skall, vilket jag misstänker.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Nu har jag aldrig haft en takmonterad ac men har du kollat vilken temp den blåser ut. På en golvmonterad så bör det ligga jag säger ca mellan 6-10 gr i utblåset. Du borde väl ha något liknande. Har du den tempen så beror det på bilen, yttertemp, luftfuktighet o ev placering om du inte får ner tempen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Nu har jag aldrig haft en takmonterad ac men har du kollat vilken temp den blåser ut. På en golvmonterad så bör det ligga jag säger ca mellan 6-10 gr i utblåset. Du borde väl ha något liknande. Har du den tempen så beror det på bilen, yttertemp, luftfuktighet o ev placering om du inte får ner tempen.

Samma temperature (ca. +6-7C) skall man ha på AC:n I bildelen när den jobbar som mest. Fast bilens kompressor har ju avsevärt mycket högre effekt än en takmonterad (230V). Jag vet därför inte om det går att jämföra bara genom att mäta utgående temperature, den borde ju bla. vara beroende av temperature på inkommande luft som skall kylas, tanker jag.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Nu pratade inte jag om bildelens ac utan om golvmonterad ac i bodelen. Bildelen bör vara som du beskriver

Ger den (golvmonterad AC) +6-7C ut borde ju rimligtvis även takmonterad göra det. Så till vida en golvmonterad inte har avsevärt mycket högre effect/kapacitet.

Är de direkt jämförbara eller är det stor skillnad I kapacitet/effekt dessa två emallan?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Som jag skrev så har jag aldrig haft takmonterade ac så jag vet inte om det är jämförbart.
Jag skrev 6-10gr.
Googla ac Truma o Dometic så ser du effekterna. Dom är ganska lika för att kunna köras på 6A säkring.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kapaciteten/funktionen på en AC är någorlund lätt att kolla.
Som nämts ovan, mät utgående temperatur, den kalla luften.
Om den är 5- 7 grader så återstår endast luftflödet genon aggregatet. (luften som skall kylas)

Detta flöde är svårare att mäta, men om fläkten går för fullt och inga hinder så som igentäppta filter stryper, bör flödet vara ok.
(kolla dammfiltren)

Undantaget är golvmonterade anläggningar, vanligt att returluften inte har fri passage, för liten area på returvägarna.
 
J

Jarn

Guest
Hej, efter lite bakgrundscheck så stämmer det med lånet av husbilen :) (Vi kan höras mer sen privat)
Kan också säga att vi nyligen kommit hem från Italien och min AC höll temperaturen som inställd. Mellan 21 o 22 grader hela tiden på en helintegrerad bil med dubbla sidorutor fram. Stod i delvis skugga men i år var det lite svalare, så inte över 30 grader ute. Truma Aventa Comfort.
 
F

F.d. 51350

Guest
Vi har haft 33 grader varmt idag, startade vår Fresh Jet 2200 när det var 37 grader i bilen (7,4m lång) och lät den gå för fullt i en timme och var då nere i 25grader.
Ett test utförd endast för att du skulle få något att jämföra med men som nu resulterat i att jag sitter i bilen istället för i huset.
 
Toppen