• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Efter ett inbrott i Frankrike medan vi låg och sov i vår olarmade bil, så har man börjat fundera på hur man kan försvara sig mot denna typ av händelse.

Vilka funktioner kan man önska sig av ett riktigt avancerat husbilslarm ?
Jag menar om man ska investera i ett larm som "har allt".

Är det någon som kommer på något förutom alla möjliga typer av standard sensorer, GPS indikering etc. Finns det några andra önskemål ?
Jag kan t.ex. tänka mig högupplöst kameraövervakning med uppkoppling till 3G,4G och WiFi med automatisk backup.

I dag är det inte många okända som bryr sig om ett inbrott pågår mitt framför ögonen på dem, men om jag får en signal med bild till en App i min mobil när jag sitter på ett fik 500 meter bort så hinner man nog avstyra rätt mycket om man springer tillbaka till bilen.

Är det någon som kommer på några mer funktioner man kunde ha i larmet ? Skriv även funktioner som ni inte tror finns men som man önskar skulle finnas.

Får man förresten övervaka området runt husbilen med kamera om man har det för eget bruk ? Tänkte närmast på kvällen med IR kamera om man har dragit för allt och undrar vad som försiggår eftersom man hör en massa konstiga ljud utanför.

Med vänlig hälsning Ted
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag tror inte att tjuvarna bryr sig så mycket om larm som man skulle kunna tro. Det tar dom högst 30 sekunder att leta igenom husbilen och sedan försvinna. Folk i omgivningen verkar inte heller bry sig när det larmar.
Jag föreslår i första hand att ni ordnar med extralås, vajrar, spännband eller liknande så de inte kan komma in. Och att undvika att lämna husbilen båda två vid matinköp.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Var inbrottet via förardörren? Har fått för mig när jag läser om inbrott att det nästan alltid sker den vägen. Säkra förar och ev. Passagerardörren med vire eller spännband.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Ja, det var det. Först knäckte de upp låset och då smällde det till så vi vaknade. När vi hade letat igenom bilen efter vad det kunde varit och sedan somnade om så öppnade de nog dörren försiktigt och tog vad de kunde nå, stängde tyst dörren och stack där ifrån.

// Ted
 
F

F.d. 39957

Guest
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Får man fråga -
Var det så att bildörrens lås pajjat så de kunde öppna den igen utan att ni märkte eller vad hände ?
Stackare -inge roligt!
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

En mycket bra larm för mycket oväsen! Starka ljuseffekter från saftblandare och liknande förhöjer effekten.

Eftersom jag har en vägg mellan bodelen och förarutrymmet så har jag monterat några kraftsirener från Conrad (vet ej om de fortfarande säljs där) + en saftblandare. Dessa sirener är så starka att det gör ont om man sticker in huvudet där. I bagageutrymmet har jag gjort liknande installationer.

Jag har ett Cargard standardlarm men eftersom det larmet förmodligen ingår i grundkursen för husbilstjuvar så monterade jag några dolda magnetkontakter i alla dörrar som styr mitt hemgjorda larm.

Endast fantasin sätter gränser när det gäller larm. En idé är detta: några sensorer i husbilen som startar en CD-spelare med exempelvis Lawson/Haggarts "South Rampart Street Parade". När banditerna får höra detta så springer dom all världens väg!

OBS! Detta gäller endast om banditerna inte tillhör min generation för då är det risk för att dom stannar kvar och skulle det finnas dambanditer med i gänget så kanske dom börjar stuffa lite.

Jappe
 
Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag anser att dessa "dyra" installerade larm, fabriksmonterade eller eftermonterade av larmfirma bara ger en falsk trygghet.
Ett billarm som tjuter, bryr sig inte många om idag.
Det är lätt att ta sig in, plocka med sig det man ser och försvinna på bara några få sekunder.

Jag har valt en annan väg:
1. Med hjälp av en kedja och två karbinhakar (mellan dörr och stols underrede) så förhindrar man att någon kan öppna framdörrarna. Det går ju klart att få upp dörrarna, men man måste bruka mer våld och det går absolut inte att göra detta ljudlöst.

2. Bo dörren så har jag monterat ett extra lås från Thule, som går att låsa både från in och utsida. Samma sak här, det går att bryta upp dörren, men det tar längre tid och kräver lite mer och det låter framför allt mer.

3. Inne i bilen finns ett enkelt rörelse larm (285:) som sätts på/av med fjärrkontroll. Denna täcker allt utrymme utom säng och toa.

Det tycker jag räcker, ingen kan ta sig in i bilen på ett enkelt sätt.
Men det viktiga anser jag är att man vaknar om någon försöker ta sig in.
Detta bara för en bråkdel av vad ett " dyrt och avancerat" larm kostar.
Man kan även använda det om man lämnar bilen.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag tror inte att tjuvarna bryr sig så mycket om larm som man skulle kunna tro. Det tar dom högst 30 sekunder att leta igenom husbilen och sedan försvinna. Folk i omgivningen verkar inte heller bry sig när det larmar.
Jag föreslår i första hand att ni ordnar med extralås, vajrar, spännband eller liknande så de inte kan komma in. Och att undvika att lämna husbilen båda två vid matinköp.

Varför inte folk omkring bryr sej beror på att det är så många som
GLÖMT att dom satt på larmet när dom kommer hem.
HaDe Hasse:twitcy:
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej , om ni ligger i bilen och bilen är larmad så funkar rörelselarm i förardelen.
Vi brukar när vi känner oss otrygga ha ett spännband mellan dörrarna för att vara på säkra sidan, lätt att komma ut men svårt att komma in utan att man vaknar.
varma hälsningar
Mata o Camilla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

40 000 Volt i dörrhandtagen när man gått till vila vore inte dumt.
Hmmmm, skall fundera på detta, man kanske kan använda någon gammal tändspole.
:yes:

Det låter farligt men det är det kanske inte, bara obehagligt. Har man en nylonjacka på sig kan man ju åstadkomma spänningar på flera tiotusen volt och gnistor till metallföremål som man kommer nära. Statisk elektricitet. Problemet är väl strömstyrkan. En tändspole och en kondensator kanske!?

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Vi satte in ett JR-larm som täcker alla luckor samt en inre kännare som man stänger av då man vistas i husbilen.

Under natten slog vi på ett sk dingdong larm som bevakar alla fönster och dörrar då vi sover i bilen. Larmet sitter vid sovdelen och är riktat framåt mot förarplatsen.

Larmar direkt någon sticker in en arm genom något fönster.

Köpt hos Clas Ohlson.

 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Om det nu finns så vore extralås med synlig låskolv på utsidan göra att de väljer nästa bil som blir enklare. Enligt polisen så är det sällan inbrott i helintegrerade, de antar att orsaken är att de känner inte till konstruktionen som varierar mer.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Vad kan man önskande ett bra larm?

Vi har svårt att vara utan ett Temperaturlarm. När vi är ute på vintern och det är minusgrader så kan det kännas osäkert om bilen är varm nog? Vi fricampar utan el och kan vara borta från bilen större delen av dagen. Om innetemperatur sjunker under 10 grader så vill jag ha ett SMS om att "bilen fryser", innan allt fryser sönder. Har ett separat GSM larm för detta, hälsar Björn
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag tror ändå på förebyggande åtgärder (som en del andra i klubben) där man varnar tjuven om att "här har man tänkt lite längre".
Dörrar bör vara låsta inifrån med nyckel (ej vred), typ Heosafe. Vissa föredrar vajrar osv. vilket bör vara väl synligt utifrån. Föredrar avkännare/sensorer på utsidan med starka flash-light vid dörrar som första hindret. Rätt vinkel (sensorer) hindrar passerande (bl.a. katter, får, mm.), eller intill parkerade fordon att skapa falsklarm. Om tjuven ändå struntar i tydliga "varningar", då spelar det ingen roll vad man än gör. Är han så pass desperat, då kommer han in i vilket fall som helst. Ha som rutin att ALLTID låsa när bilen är obevakad eller innan läggdags, det är lätt att glömma annars.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Får man fråga -
Var det så att bildörrens lås pajjat så de kunde öppna den igen utan att ni märkte eller vad hände ?
Stackare -inge roligt!

De stack troligen in ett litet instrument med hävarm i låskolven och vred hastigt om så låset knäcktes och dörren blev olåst. Sedan väntade de troligtvis bara utanför till vi började snarka igen. Man tänker ju inte klart när man vaknar av ett kraftigt knäckljud, jag tänkte aldrig på att någon kunde ha knäckt vårt lås, så vi bara kollade runt lite och sedan gick vi och la oss igen. Telefon, Surfplatta och en skål med frukt försvann. Jobbigt, men har man inte skyddat sig så får man väl skylla sig själv. Man vet ju att det förekommer inbrott i husbilar hela tiden, men det drabbar ju inte mig :)

// Ted
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Några km utanför Sabinillas vid en härlig badstrand vid namn Tubalitas eller Los Parasio (paradisstranden) står sedan ett par år en husbil där ägaren på sitt fordon har monterat upp skylt med budskapet:

1. i am retired
2. i have no money
3. i have no computer
4. i have no smartphone
5. i have no camera

but I am nevertheless happy

orginellt men dock upplysningsvärt.

mvh
Fincan
 
Toppen