• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad har hänt på västkusten.

F

F.d. 25230

Guest
finns det inga ställen kvar och stå på efter lysekil till strömstad, vi va till grebbestad i dag 11/7 och nu fick man tydligen inte stå vid hamnen och inte på långtids parkeringarna heller bara i 4 tim men icke sova, vad har hänt eller är det någon som vet ställen mellan lysekil och strömstad, ?????????

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: vad har hänt på västkusten.

Hej,
vi har precis lämnat detta område. Helt riktigt så finns inga möjligheter till att nattparkera i Grebbestad som även dagtid är en trång och besvärlig plats för husbilar i semestertider. När vi besökte Kungshamn så ställde vi oss på Guleskär som är en enkel trevlig husbilsplats på gång- och cykelavstånd till centrum. I Hunnebostrand går det också bra att stå i hamnen för privata fritidsbåtar med gångavstånd till centrum.
V-backen :)

F

F.d. 53012

Guest

Har man köpt en sjöbod som måste renoveras för 15 miljoner så blir det besvärligt att se att man kan sova i husbil i hamnen för runt 100:-/natt eller till och med gratis. Då vill man inte få billig konkurans, så vi har valt bort västkusten med det dåliga vädret.

F

F.d. 52943

Guest

finns det inga ställen kvar och stå på efter lysekil till strömstad, vi va till grebbestad i dag 11/7 och nu fick man tydligen inte stå vid hamnen och inte på långtids parkeringarna heller bara i 4 tim men icke sova, vad har hänt eller är det någon som vet ställen mellan lysekil och strömstad, ?????????

Kragenäs vid Galtöbron funkar (se BK ställplatser Tanum) - ingen service men fint bad och många som fiskade. Plats för ungefär 4 husbilar plus några personbilar. P-skylt utan tillägg.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi med husbilar, som har möjlighet att lättare välja våra resmål, måste tänka på att under semestertid är det förutom sommargästerna med egna stugor även en mängd turister som hyr in sig på Västkusten och gör det extra besvärligt att ta sig fram och därutöver hitta lediga parkeringsplatser.

Under just denna hektiska period kanske vi kan försöka välja andra mål för våra resor och inte nödvändigtvis trängas och kämpa om det lilla utrymme som finns där.

Gunnar /medlem

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi med husbilar, som har möjlighet att lättare välja våra resmål, måste tänka på att under semestertid är det förutom sommargästerna med egna stugor även en mängd turister som hyr in sig på Västkusten och gör det extra besvärligt att ta sig fram och därutöver hitta lediga parkeringsplatser.

Under just denna hektiska period kanske vi kan försöka välja andra mål för våra resor och inte nödvändigtvis trängas och kämpa om det lilla utrymme som finns där.

Gunnar /medlem

Det är nog så tyvärr, men det finns ju en anledning till att så många vill till västkusten på sommaren, även husbilister! Skulle det finnas möjligheter till uppställning av husbilarna en bit ifrån själva kustsamhällena så skulle nog inte "husbilsinvasionen" störa fastboende och badgäster lika mycket!

GB och jag har faktiskt funderat på att försöka ställa i ordning en ställplats eller privatplats på marken hos oss. Det kostar dock en hel del att fixa till en plan yta där det kan stå några husbilar och frågan är om man kan med att ta betalt för sådan uppställning! Det skulle ju inte bli tal om långtidsuppställning med totalservice utan mycket enkelt. Gästerna skulle då kunna cykla, mopeda eller scootra till attraktiva samhällen och badplatser och därmed inte reta folk i onödan! Det borde finnas ganska många i Bohuslän t.ex. som har mark lämplig för sådan här verksamhet, föreställer jag mig!

En idé, bara!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bra idé Jappe!

Jag önskar att jag hade mark nog att iordningsställa en liten ställplats med automat för el, vatten och tömning som man kan se på kontinenten.

Kanske är säsongen för kort för att få lönsamhet?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Marken ska göras i ordning, elen ska dras fram, vattenledning ska grävas ner! Mycket kostnadskrävande krångel för att inte tala om tömningen! Det är inte bara att ställa dit en automat. Säsongen är kort! För att få lönsamhet eller att få det att gå runt överhuvudtaget, krävs det nog en ganska stor anläggning = stor investering och dessutom måste man veta i förväg att platsen är tillräckligt attraktiv för att locka husbilisternas ibland ganska krävande skara!

Nej, här är det nog frågan om lämplig mark som bara står där och "dräller" "till ingen nytta"! Lantbrukare t.ex. kan väl ha sådan mark kanske. Servicen får husbilisterna sköta själva, det är inte fråga om camping! En modern husbil ska väl klara några dagar utan hjälp utifrån! Skulle det visa sig att tillräckligt många husbilister nyttjar en sådan enkel uppställningsplats så kan det kanske bli aktuellt med en automat med viss service så småningom!

Jappe

T

Teddi

Guest

Det är nog så tyvärr, men det finns ju en anledning till att så många vill till västkusten på sommaren, även husbilister! Skulle det finnas möjligheter till uppställning av husbilarna en bit ifrån själva kustsamhällena så skulle nog inte "husbilsinvasionen" störa fastboende och badgäster lika mycket!

GB och jag har faktiskt funderat på att försöka ställa i ordning en ställplats eller privatplats på marken hos oss. Det kostar dock en hel del att fixa till en plan yta där det kan stå några husbilar och frågan är om man kan med att ta betalt för sådan uppställning! Det skulle ju inte bli tal om långtidsuppställning med totalservice utan mycket enkelt. Gästerna skulle då kunna cykla, mopeda eller scootra till attraktiva samhällen och badplatser och därmed inte reta folk i onödan! Det borde finnas ganska många i Bohuslän t.ex. som har mark lämplig för sådan här verksamhet, föreställer jag mig!

En idé, bara!

Jappe

en kanonide jappe,,ja har två platser,,skall göra i ordning en till,,ja bjuder på allting,,t.o.m. 2 pilsner,,

när ja kom hem nu efter en 150mila resa så stod ölen kvar,,,finns de bara absolutister i denna förening:D men ja tror detta måste marknadsföras på ett annat sätt,,

nåväl,,ölen har jäst,,de har blivit brännvin i stället:) de bjuder ja inte på:)

men ja ger mej inte,,de kommer igång så småningom,, min personliga övertygelse,,...teddi

martleifen

FD HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024

Hej !
Jag måste upplysa att i Lysekil har vi övernatta i 2 dygn 500 m före centrum till Vänster , lagomt gångavstånd in till city.
På denna grus och asfalt fanns det vatten och nya elstolpar och ingen avgift, för längre fram är deten skylt som säger att det är avgiftfri parkering.;);)

F

F.d. 25230

Guest

Hej !
Jag måste upplysa att i Lysekil har vi övernatta i 2 dygn 500 m före centrum till Vänster , lagomt gångavstånd in till city.
På denna grus och asfalt fanns det vatten och nya elstolpar och ingen avgift, för längre fram är deten skylt som säger att det är avgiftfri parkering.;);)
Hej elen vill dom ha lite för 40kr dygnet och det är ju inget pris :) för både el och vatten, vi brukar stå där, men efter lysekil verkar det va dåligt med plattser tills man kommer till strömstad bojen parkeringen :) och där va det helt ok 40kr dygnet,

F

F.d. 25230

Guest

Marken ska göras i ordning, elen ska dras fram, vattenledning ska grävas ner! Mycket kostnadskrävande krångel för att inte tala om tömningen! Det är inte bara att ställa dit en automat. Säsongen är kort! För att få lönsamhet eller att få det att gå runt överhuvudtaget, krävs det nog en ganska stor anläggning = stor investering och dessutom måste man veta i förväg att platsen är tillräckligt attraktiv för att locka husbilisternas ibland ganska krävande skara!

Nej, här är det nog frågan om lämplig mark som bara står där och "dräller" "till ingen nytta"! Lantbrukare t.ex. kan väl ha sådan mark kanske. Servicen får husbilisterna sköta själva, det är inte fråga om camping! En modern husbil ska väl klara några dagar utan hjälp utifrån! Skulle det visa sig att tillräckligt många husbilister nyttjar en sådan enkel uppställningsplats så kan det kanske bli aktuellt med en automat med viss service så småningom!

Jappe
Hej vi ger gärna en slant bara för att kunna stå, så plattser kunde nog fixas om någon har mark och vill :) kan va ganska bra och ta cyckel eller moppe ner till byarna om det inte är allt för långt, så slipper man ju trängsel ochså.

Toppen