• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad göra?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Igår promenerade min fru och jag vår vanliga motionsrunda i Stenhamra då vi plötsligt blev attackerade av ett tonårsgäng som kom springande mot oss och provocerade oss med dom grövsta tillmälen. Vi valde att försöka gå vidare och inte inleda oss i några hopplösa diskussioner. Gänget hängde efter oss, nära och den närmaste ynglingen, 2m bakom skrek stanna pensionärsjävlar jag varnar er! Men vi fortsatte och jag fick en ingivelse att låtsas att jag skulle fotografera dom så jag tog upp mobilen och låtsades fota dom bära eller brista, antingen tar dom kameran eller sticker, dom stack. Tack o lov men fy vad otrevligt nu har vi börjat fundera över om man skall utrusta sig med något försvarsvapen eller annat??
/Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad göra?

Pepperspray er effektivt, men jeg tror ikke det er lovlig i Sverige :D - men det er vel egentlig ingen andre forsvarsmetoder heller.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nä vet inte heller om det är lagligt men å andra sidan är det inte lagligt att ofreda pensionärer på kvällspromenader heller .

Det krävs tillstånd : Pepparspray - 169:- men gör man en anmälan att detta skett så kanske det är lättare att få tillstånd .

Sen kan det ju vara så att det lugnaste kanske är att bara gå och skita i dom och inte "attackera " dom , en sak kan ju vara ett högfrekvent överfallslarm som blir otrevligt att vara i närheten av .

På bilmässan i Tysklans sålde dom öppet Pepparspray ,Tazergun och Stungun men det är ju inte "vilda västern" ....

Sen är det beklagligt att sådant händer er och det är någons barn och barnbarn som beter sig på detta ruttna sätt , bedrövligt .

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Ush va hemskt bara att konstatera att vårat samhälle är betydligt råare än tidigare jag skulle absolut polisanmäla händelsen dessa gäng skall man försöka stoppa innan det går överstyr
Troligen kommer dom göra om det mot andra oskyldiga
Tyvärr tror jag inte polisen kan göra så mycket
Kontakta efterlyst och Hasse Aro tror att han kan vara intresserad att ta upp det i sitt programm

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Visst kan man beväpna sig på olika sätt, men problemet med vapen, är att man måste vara beredd att använda det. Om du inte är det, så kommer vapnet att användas mot dig.
Jag är alltid obeväpnad, utom när jag är i skogen och jagar. Jag vet ganska säkert att jag inte kan använda ett vapen mot någon människa, så då är det lika bra att vara utan. I en fight, så är det tyvärr så, att den som är mest hänsynslös vinner, och jag tror inte det är jag.
Calle

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Även biltema har röd ögonirriterande spray.ca70 kr.säljs enbart till personer över 18 år.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag tycker att ni hanterade en oerhört svår och farlig situation på ett mycket klokt sätt. Att lugnt och stilla gå vidare är oftast det minst provokativa sättet att reagera. Sen det där med fotograferingen verkade ju funka bra i den här situationen men kunde också fått helt motsatt effekt.

Ska man använda pepparspray eller kraftigare vapen ska man vara beredd att gå långt! Det förmår man oftast inte ensam mot ett helt gäng. Den typen av "beväpning" som kan var aktuell här har ingen avskräckande effekt och är det ett helt gäng är det omöjligt att "oskadliggöra" eller skrämma alla. Blir man ändå attackerad med våld kan det kanske ändå vara bättre att reagera med ex pepparspray, än att bara ta emot. Men då ska det helst vara en ensam gärningsman.

Men det här är svåra situationer, som kan sluta mycket illa. Så länge det finns möjlighet och man förmår, behåll lugnet. Gå lugnt, tala lugnt. De flesta individer har ändå nån sorts spärr och så länge den tändande gnistan inte utlösts kan situationen gå bra.

Sen är det för j-----t att vi ska behöva ha den här diskussionen. Men det är en åsikt som dessvärre inte hjälper i sig. Företeelsen finns även om det inte är så vanligt.

Krister N

F

F.d. 53498

Guest

Håller helt med Krinil, mycket bra skrivet.

Vid något tillfälle har jag varit med och rekomenderat vanlig rödfärg på sprayburk. Lyckas man träffa ögonen så måste dom till läkare för att få bort det, dessutom är dom färgmärkta. Sprayfärgen är dessutom laglig att ha. Men då pratar vi inte om att det är gäng som antastar. I det här fallet talar vi om brottet ofredande.

Ni gjorde helt rätt, men förskräckligt att det hänt. Skulle ni känna igen någon/några om ni såg dom igen? Dom bor säkert i närområdet. Polisen har skolfoton på elever i skolorna. Gör en anmälan, jag tror att ni kommer att få bra hjälp av närpolisen som är till för sådana här saker. Dessutom brukar närpolisen ha bra kännedom om störiga ungdomar. Gå till polisen, dom vill att ni gör en anmälan om detta. En av arbetsuppgifterna för närpolisen är att skapa trygghet för de boende. Ni är inte särskilt trygga i er närmiljö nu. Ni får hjälp.

Toppen