• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad göra med gammal fin optik?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en del gamla objektiv som bara ligger och samlar damm i fotoskåpet. Jag har ingen lust att sälja exempelvis detta förnämliga objektiv för 25 spänn på Tradera! Vad göra? Finns det någon sida på nätet där sådana här gamla fina objektiv handlas till vettiga priser eller är det bara att "skicka av dom" och glömma bort dom?

f4.jpg f3.jpg

f2.jpg

f1.jpg

Jag försökte använda dom på min gamla Olympus E-300 med adapter men det funkade inte. Jag är på väg att köpa en Canon EOS 600D. Kanske funkar gamla M42-or bättre med Canon? Någon som vet?

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Jag testade också med gamla ljusstarka (1.0) gluggar på min Olympus Pen med en adapter. Tyvärr så gav jag upp projektet då det blev en smula omständligt eftersom autofokus och bildstabilisering inte funkade. Det visade sig också vara svårt att manuellt ställa in skärpan enbart med hjälp av en bildskärm.

Olympus objektiv var inte så dyra men Leicaoptiken som ligger i någon låda kostade en förmögenhet när det begav sig. De får väl ingå i arvet så småningom.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Jappe, det finns några stycken till salu på eBay. Där tycks priset ligga från €99 ner till €50. Men de är ju inte sålda..... Redan avslutade auktioner har priset hamnat på €31 respektive €48.

Det finns en pågående auktion med 6 dagar kvar. Kolla vad den går för så får du ett hum om priset.

Ett alternativ kan kanske vara en Sony Nex med adapter för M42.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Jag måste erkänna att jag aldrig har kikat på eBay! Jag förstår inte vad du menar med auktioner, Michael! Jag hittade bara en mängd annonser med riktigt skapliga priser på gammal optik. Måste man kanske bli medlem för att förstå hur sidan fungerar? En annons på en Chinon 135 mm för c:a 1000 spänn fanns där. Jag har en sådan i mint condition! (Bilden tagen på köksbänken för en stund sedan.) Det här börjar bli intressant! Ska bara försöka få kläm på hur detta med eBay fungerar!

f5.jpg

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Varför inte börja på eBays svenska sida, Tradera. Där har jag sålt Hasselbladkamera, mobiler och navigatorer med stor framgång.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Jag har sålt och köpt en del prylar på eBay. Oftast från tyska eBay.de men även engelska eBay.co.uk.

När jag sökte på ditt 55mm objektiv gick jag till www.eBay.de och skrev in "super takumar 55mm 1,8" i sökfältet.

Det kommer upp en lista med bilder på objektiv till vänster med en intilliggande beskrivning. Därefter kommer en kolumn med pris för köp-direkt (Sofort-kaufen) eller aktuellt bud för auktioner (gebote) och vid auktioner även slutdatum.

Det går att göra en mera avancerad sökning efter varor genom att klicka på "Erweiterte Suche" efter sökrutan på förstasidan. Nu går det att utöka sökningen till Deutschland, Europa eller Weltweit. Det går att välja enbart auktioner eller e nbart direktköp eller båda.

Samma sak gäller för engelska eBay, www.ebay.co.uk. En ordbok är alltid bra att ha till hands och ett stoppur om du skall köpa något på en auktion. Tänk dock på att många säljare inte skickar utanför landet eller åtminstone inte anger portot till utlandet. Då är det bara att skicka en fråga om de skickar och vad portot i så fall blir. Sedan gäller det att ha lite koll på vem som säljer och deras "betyg" från tidigare affärer.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Knarrevik, den svenska Tradera är en mycket begränsad marknad och priserna brukar bli därefter. Tyvärr verkar inte Traderas auktioner komma med vid sökning på eBay.de och Europa som sökområde.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Icke desto mindre har jag fått bra betalt för de varor som jag sålt på Tradera. Det är intressant att se när kunderna höjer över varandra de sista fem minuterna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Samma här, jag harköpt fotoprylar, kikare o.s.v på tradera till riktigt bra priser och som Anders säger, det är ganska spännade de sista minuterna på auktionerna!

Pilot
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Jag har en del gamla objektiv som bara ligger och samlar damm i fotoskåpet. Jag har ingen lust att sälja exempelvis detta förnämliga objektiv för 25 spänn på Tradera! Vad göra? Finns det någon sida på nätet där sådana här gamla fina objektiv handlas till vettiga priser eller är det bara att "skicka av dom" och glömma bort dom?

Visa bilaga 50325 Visa bilaga 50338

Visa bilaga 50326

Visa bilaga 50328

Jag försökte använda dom på min gamla Olympus E-300 med adapter men det funkade inte. Jag är på väg att köpa en Canon EOS 600D. Kanske funkar gamla M42-or bättre med Canon? Någon som vet?

Jappe

Jappe, såg din fråga, att det handlade om Pentax. Min svärfar är en äkta Pentaxfan och vet att hans kunskap om den nya och gamla världen är stor när det gäller det märket.

Mailade över tråden till honom och så här svarade han;

Hej!

Inte helt enkel fråga , men: Alla objektiv men K-bajonett utom Ricoh "P" gå att använda på Pentax Digitala systemkameror. Alla objektiv med fattning m42 (pentaxgänga) går att använda på Pentax, Nikon och Canon med respektive för fabrikatet avsedd adapter. Sen finns det en flora av kinesiska adaptrar som ska göra det möjligt att "korsa" kamerafabrikat med kameraobjektiv lite hur som helst, men med varierad framgång. Finns att handla och kanske chansa på E-bay.

Så de så....

Uffe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad göra med gammal fin optik?

Tack Uffe! Jag avvaktar med att sälja all gammal optik tills jag har provat på Canon-kameran. På Olympus funkade avståndsinställningen inte ända fram till oändligt och då går dom ju inte att använda. Vi får se!

Hälsa din svärfar och tacka honom för hjälpen!

Jappe
 
Toppen