• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller?

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Vi har köpt en ny Adria Coral som enligt säljare är av 2024 års modell. Den var inte registrerad när vi köpte den så inget reg.-nummer fanns. Nu när vi har köpt den och den för-registreras har den fått fordonsår 2023(!) hos transportstyrelsen och fordonet tillverkat 2023-07. Läser jag rätt ang villkoren hos transp., så är fordonet tillverkat efter 1/7 så skall man ange nästkommande år, dvs 2024. Så om Fordonet tillverkat = 2023-07 så måste det ja passerat 1/7, eller? Säljarens förklaring är att chassit tillverkades 2023(?) inte bilen, därav Fordonsår=2023. Så säljaren hävdar att den är 2024, transportstyrelsen säger 2023. Den dagen vi skall sälja den kommer den att vara 2023 enl. Transportstyrelsen. Denna blandning mellan Fordonsår, Fordon tillverkat och Modelår - hur hänger det ihop?

Har vi blivit lurade på en årsmodell?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.884
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Husbilsfabrikanterne køber mange biler ind i god tid. De kan sagtens have bilerne produceret fra juli 2022 til juli 2023 stående så længe at de påbygger bodelen fra 2024, som vel sker i løbet af efteråret 2023.
Det betyder at husbilssælgeren fra efterår 2023 kan sælge dig en 24-model med et 23-chassis.
Det er meget normalt og inget vi kan gøre noget med.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.609
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du har köpt en 2024 årsmodell, säger det ingenting om när fordonet kan vara tillverkat.
Det det säger är att du skall ha de ändringar och uppdateringar (om applicerbart) som hör till modellåret 2024.
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Var står det att husbilen är från 2020? Tillverkningsår borde väl avspegla när tillverkningen gjordes, inte vilken materiallista (BOM) som användes? Så när Adria utfärdas sin CoC (Certificate of Conformity) så måste det väl framgå tillverkningsdatum? Jag har jobbat mycket med medicinteknik och flygplanstillverkning, våra CoC avspeglar när tillverkningen gjordes så de fanns en spårbarhet till vilken design-data som användes (och förstår mer än så)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så när Adria utfärdas sin CoC (Certificate of Conformity) så måste det väl framgå tillverkningsdatum?
En husbil är ju ett s.k. flerstegsfordon. Basfordonstillverkaren låter göra ett helfordonsgodkännande av detta, och kan därefter utfärda ett CoC-intyg beträffande "sin del". När sedan påbyggaren (t.ex. Adria) konstruerat sin del kan han komplettera det ursprungliga helfordonsgodkännandet genom att låta genomföra godkännanden av "sin del". Eventuellt kan också ett tredje företag (t.ex. Al-Ko) vara inblandat mellan dessa två, och leverera ett specialchassi. Detta företag låter då genomföra godkännandeprocesser för sin del.

VIN-numret ("chassinumret") anges av basfordonstillverkaren, och det är denne som anger fr.o.m. vilket VIN-nummer ett nytt fordonsår börjar gälla.

Landets husbilshandlare har sedan många år uppmanats att använda ett speciellt framtaget dokument för att förklara för köparen vad som gäller, men mitt intryck är att ytterst få gör det.

Pålle
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Tack Pålle, det du skriver låter ju vederhäftigt. Då måste ju säljare kunna beskriva det redan i annonsen som du skriver, om inte innan köpeavtalet. Det finns en beskrivning från MRF (Motormännens RiskFörbund, som även ARN använder sig av) som säger att man inte kan marknadsföra en bil som ny om den är äldre än ett år. Denna princip skulle då inte vara tillämplig på en husbil då det verkar som basfordontillverkning verkar allt som oftast var vara äldre än ett år innan husbilen blir registrerad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Man får nog skilja på "vanliga" personbilar och husbilar.

En "vanlig" personbil är ju nytillverkad den dag den rullar av monteringsbandet i "stora fabriken", medan en husbil ju är nytillverkad när de sista delarna i påbyggnationen har monterats.

Pålle
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Men det ter sig ju som att det är när basfordonet (fiat, MB, osv) har till verkat sin del som avgör nytillverkningen, inte den som bygger de ”sista” delarna som avgör när den är nytillverkad. Kan ju var ganska lång tid, speciellt nu när försäljningen av husbilar kraftigt gått ner, det kanske tom skiljer två år mellan motortillverkaren gjorde sin del och påbyggaren gör sin. Det blir ju ganska komplex att hålla reda på allt när man skall skaffa reservdelar (ett år för motor, ett år för chassi, ett annat för påbyggnad) Detta borde verkligen informeras om tidigt i säljcykeln, inte man skall erfara det när man är glad och förhoppningsfull att ha köpt en husbil. Nu känns det bara som man har blivit lurad :(
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Man måste skilja på "modellår" och "tillverkningsdatum".

Om du upplever att du inte fått rätt information och känner dig lurad, kan du låta Allmänna Reklamationsnämnden pröva huruvida detta är att anse som ett fel i varan. Om ARN skulle komma fram till detta, finns det möjlighet att du kan få kompensation för detta.

Att ha rätt är en sak men att visa att man har rätt är en helt annan sak – inte minst inför ARN. Ett gott råd är därför att ta hjälp av sakkunnig om du tänker göra en anmälan till ARN.

Pålle
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Det är lönlöst med ARN, det finns flertal fal som avslagit av dem redan, inte en tillräcklig stor skada för att avbryta ett köp eller nedsättning av pris. Hade bara säljaren varit öppen om detta innan köp (kunde ju kolla VIN) så hade det ju varit bra. Vi bad om en kontakt med Adria för att få det förklarat, men nej, inte kan slutkund ring producenten hette det. Istället var det lätjan som styrde, brydde sig inte. Nåväl, lite klokare (möjligtvis) nu.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.387
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men det ter sig ju som att det är när basfordonet (fiat, MB, osv) har till verkat sin del som avgör nytillverkningen, inte den som bygger de ”sista” delarna som avgör när den är nytillverkad. Kan ju var ganska lång tid, speciellt nu när försäljningen av husbilar kraftigt gått ner, det kanske tom skiljer två år mellan motortillverkaren gjorde sin del och påbyggaren gör sin. Det blir ju ganska komplex att hålla reda på allt när man skall skaffa reservdelar (ett år för motor, ett år för chassi, ett annat för påbyggnad) Detta borde verkligen informeras om tidigt i säljcykeln, inte man skall erfara det när man är glad och förhoppningsfull att ha köpt en husbil. Nu känns det bara som man har blivit lurad :(
Förstår inte din frustration. Så här har det alltid varit med husbilar och de som handlar med husbilar är medvetna om det. Jag har som sagt en Fiat Ducato 2019 men en Hobby Optima Premium 2020. Den dagen jag säljer, säljer jag inte en Fiat Ducato, utan en Hobby husbil!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är lönlöst med ARN, det finns flertal fal som avslagit av dem redan
Eftersom jag genom åren läst igenom närmare 700 ARN-beslut som berör husvagnar och husbilar, vet jag att det finns fall där begäran bifallits.

Som jag skrev tidigare: Det gäller inte att ha rätt, utan att kunna visa att man har rätt.

Pålle
 
Toppen