• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller vid direktimporterad Burstner

F

F.d. 2025

Guest
Talade med en husbilsförsäljare som sa att när man ska in på ex service för bodelen så kan de skylla på att de ej har tid att utföra arbetet och man är i princip hänvisad att utföra serviece i Tyskland om den kommer därifrån. Jag menar är det på detta vis och hur seriöst är det från handlarnas sida att frysa ut direktimporten på detta sätt.
Någon som har lite svar och erfarenhet av detta?

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vad gäller vid direktimporterad Burstner

Lite beklagligt sånt här. Ji fick åka ner till Roskilde för att få sin Chasson (eller vad den heter) bodelsbesiktad mot fukt, man godkände ingen firma i Sverige.

F

F.d. 24280

Guest

Har ingen erfarenhet av detta,men så var det också när det började med privatimporten av personbilar.Då fanns det också återförsäljare som ville inte serva såna bilar,men till slut var dom tvugna att ändra sig.Dom tappade kunder helt enkelt.Så blir det också med husbilar.Tappar dom kunder och inkomster då börjar det svida i den egna plånboken.

Rembrandt

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024

hmm.. låter ju konstigt att handlarna struntar i att hjälpa till om man har en importerad bil:swoon: Dom behöver ju service precis som "svensk sålda" bilar..

Det finns ju en hel del handlare som säljer just impoterade bilar t.e.x husbilscenter, napoli mm hur gör dessa firmor?? Jag antar att dessa firmor hjälper till även efter att man köpt bilen hos dom.

Rembrandt

andersson

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024

Hej!
Importerade våran bil 05 och den första firman som jag kontaktade för att få lite telefonsupport (hade ingen svensk manual) svarade -att har du köpt bilen i tyskland så kan du också använda den tyska manualen, hej och tack! Tror inte han finns kvar på marknaden i dag. Den andra firman som jag kontaktade har jag aldrig haft några problem med och är självklart en trogen kund med att göra service, köpa reservdelar och annat lull-lull.
/andersson

F

F.d. 4879

Guest

Ja det är rätt konstigt det hela men har väl förklaringen i att det finns många inkompetenta personer i företags ledningar. Jag har en hel del erfarenhet av bilbranchen såsom platschef mm på ett av Sveriges största märken. Det är inte nybilsförsäljningen företaget lever på utan eftermarknaden i form av reservdelar, service och reparationer. Importbilar är guld för ett bilföretag då man inte har behövt ligga på "stålarna" tills någon har köpt bilen utan bara få in den för service och reparationer samt sälja delar till den. Dom större märkena idag har "world wide" garanti vilket innebär att det spelar ingen roll om det är en importbil eller såld av generalagenten, garantierna gäller likadant bara man har papper på när bilen nysåldes. Det förvånar mig att Fiat tex som som sägs vara europas största biltillverkare inte har den garantin, eller har dom det och generalagenten inte vet om det eller blundar? Är det någon som har sett en nybilsförsäljning utan service verkstad? Är det nån som har sett beg bil handlare med service verkstad? Beg handlaren lägger på så att han klarar sig utan verkstaden..

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fiat har garantin som jag själv utnyttjat på helt ny bil. Dom frågade när bilen var uttagen och konstaterade att "då är det inga problem du har ju garanti". Knarr i fjäderbenslagringar.

Bodelen är det annorlunda med. Har en Eura som det finns en stor generalagent på. Vände mig till honom när jag såg att nya bilen hade en spricka i bakre skärmkanten. Skruven var dragen för hårt och det hade blivit en liten spricka. Det här skulle bli intressant att prova garantin på.
Men oj så jobbigt allt blev. Måste fota skadan och utreda. Måste ta det med rätt person som skulle komma upp från Eura och bedömma. Skulle.... skulle....skulle...måste....måste.

Lägg ner jag fixar det här själv blev mitt beslut. Vände mig till den som sålt bilen vid nästa semesterresa och det hämtades en ny på hyllan direkt. Där görs även all service.

Den svenska återförsäljaren finns inte längra på min karta för affärer efter det här bemötandet. Men jag ska erkänna att han har bjudit mig på mycket korv och det är både mättande och gott. Gratis på hans mässor. Var så säker, jag kommer åka dit igen och titta och äta mig mätt.

:p :p :p GRATIS :p :p :p

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Jag tycker för min del att man inte ens behöver gå längre än till dom inhemska handlare för att uppleva ett revirtänkande som verkar överträffa djurvärlden. Jag köpte en ny husvagn för 7 år sedan av en handlare i blekinge. Då jag drabbades av en plåtskada och ville få det åtgärdat och samtidigt få service och fukttest utförd, ville jag göra detta på närmare håll (kalmar). Jag fick då svaret att dom hade inte tid eller anledning att hjälpa mig för jag hade inte köpt vagnen hos dom. Dessutom spydde dom galla över alla som köper vagn på ett ställe men vill fukttesta på ett annat. Förstår dom inte att jag kan vara en kund vid nästa byte. Nä, något byte där lär det aldrig bli.

Toppen