• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad blir böterna vid överlast på dessa bilar

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Flyttar denna till en egen tråd.
Har funderat mycket på det här med lastvikt. Om jag har fattat det rätt så kan det vara skillnad på lastvikt på en svensksåld rest privatimporterad.
Mina funderingar:
1.En svensksåld bil med en totalvikt av 3500 kg och en tjänstevikt på 3100kg. Får en lastvikt på 400kg. Den utrustas med samma grejor som nedanstående bil. Så den egentliga lastvikten blir 200kg.

2. En privatimporterad bil exakt lika ovanstående men utrustad med markis mm. Totalvikt 3500 kg och en tjänstevikt på 3300kg. Den får då en lastvikt på 200kg

Blir stoppad i en viktkontroll med Bil 1 den väger 3700kg alltså 200kg överlast vad blir då böterna på denna bil?
Blir stoppad med Bil 2 i samma viktkontroll och den väger också 3700 kg vad blir då böterna på denna bil?
Hjälp mig gärna att förstå ovanstående
Ha det

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Vad blir böterna vid överlast på dessa bilar

Hej

Du kommer att i detta exempel passera maxgränsen på 50% som ger 4000:- i böter och ärendet går vidare till åklagare. Troligen fastställer åklagaren böterna på 4000:-

Bil 1. Max Lastvikt 400 kg. Övervikt 200 kg = 50 %
Bil 2. Max Lastvikt 200 kg. Övervikt 200 kg = 100 %

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tack
Men med bil 1 så klarar man sig från åklagare.
Eftersom jag har tagit bort en massa onödigt bla en parabol på 30 kg. Då är det väl bäst för mig att göra en ny omvägning. Allt för att slippa mista körkortet för jag har bara 240 kg i lastvikt.
Ha det

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vid uträkning av straffskalan räknas övervikten mot Max lastvikt idag. Om den överskrider 50% går ärendet vidare till åklagare.

Men detta diskuteras och kanske det kommer förändring där övervikten räknas mot maxvikten på bilen istället. Om detta sker så får vi se hur straffskalan förändras också.

Men, 240 kg lastvikt var inte mycket att hänga i julgranen. Hur mycket har du kvar om du tankat vatten och har en passagerare med? Låter som det blir konstant övervikt. Jag skulle försöka väga upp bilen om det går. Lönar sig den dag du ska sälja bilen plus att du kanske slipper åka med övervikt.

Jag har inte straffskalan framme just nu, men jag hoppas att du läst tidigare trådar i ämnet. Där finns mycket att läsa.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tyvärr går den inte att väga upp. Det är ett Al-ko chassi med totalvikt av 3100 kg. En gammal Bürstner från 1993.
Ha det

T

Teddi

Guest

vet ej om detta är relevant till just dessa bilar?

från början köper vi ju en i princip färdiglastad lastbil,,bodelen är ju lasten,,nåra hundra kilo hit eller dit är ju avhängda på full tank diesel-vattentank-gråvattentank,,men de finns ju tre säkerhetsbälten,,fyra sovplatser,,
denna horribla uträkning grundar sej på ett gammalt körkortskrav,,en gammal skattesats som går på 3500 kg,,
så naturligtsvis så skall eventuell överlast räknas på totalvikt från början,,
det gäller ju alla andra lastbilar,,

köp en bil med lastvikt på 5 kg,,ta med dej ett par stövlar,,vips har du 100 % överlass,,:D

att en husbil har si-så mycke lastförmåga,,de beror ju på om den är skattad för denna vikt,,

ja ser fram mot en ändring,,tror också den kommer,

sen e de ju inte helt fel att ha nåra beslutsfattare att garva åt:D:D

Toppen