• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad betyder detta?

F

F.d. 50209

Guest
På många dörrar i städerna runt Moseldalen stod denna siffer/bokstavskombination. Jag har funderat vad det kan betyda. 20 begriper jag och 12, men bokstäverna? C är ju 100 och M är 1000 i romerska teckan men B finns ju inte. Är det någon som är klokare än jag? Ja det är det säkert men är det någon som vet vad det betyder??

Bilagor

• DSC00462.JPG
    DSC00462.JPG
    2 MB · Visningar: 4

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vad betyder detta?

Det är en husvälsignelse om jag fattat rätt, men exakt vad det betyder vet jag inte ?!
Sista siffran är året i alla fall....

Senast ändrad:

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021

En snabb Googling:

Med hjälp välsignade krita, (eller om den inte välsignats, vilken krita som helst) skrivs antingen ovanför dörren, utanför, eller vid sidan av dörren utsidan eller insidan, markeringarna 20 + C + M + B + 12. 20 och 12 visar året, C, M, B är intitialerna för de traditionella namnen på de tre vise männnen, Caspar, Melchior och Balthasar, men kan de stå också för Christus Mansionem Benedicat, de latinska orden med innebörd att Kristus välsignar detta hem.

/BJ

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Googlade lite och hittad detta :D

20 and 12 being the year, C, M, B being the intitials of the traditional names of the wise men, Caspar, Melchior and Balthasar, they can also stand for Christus Mansionem Benedicat, the Latin words meaning, May Christ bless this home.

F

F.d. 50209

Guest

Fantastiskt med detta forum. Jag skrev frågan 23:46 och 00:02 hade jag första svaret och sedan ett till strax efter. Vad ni är duktiga, Tack för hjälpen, nu kan jag äntligen sova lugnt :spinny:

Toppen