• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad behövs för att bli helt "självförsörjande" ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad behövs för att bli helt "självförsörjande" ?

Värm vatten på kvällen och häll i en termos så har du varmt vatten till vällingen...

Det är faktiskt exakt så vi brukar göra när vi fricampar.

Kruxet med detta är att man inte vet när eller hur många gånger han vaknar och vill ha välling. Så man måste värma på en hel del vatten, plus att man måste göra det rätt så varmt. Så när han väl ska ha välling så måste man spä ut det varma vattnet med kallt vatten, så att det blir rätt temperatur på vällingen.

Men som sagt, det är så vi löser det i dagsläget.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Håller med Bengt-Åke ....MEN....snälla kör aldrig ett elverk på natten för att kunna göra välling i micron :wideeyed: Då blir det nog fler än barnet som skriker såvide du inte parkerat ute i skogen helt ensligt :swoon:

Allvarligt...förstår "problemet" men tänk också att det är ett övergående "problem". Barn äter ju inte välling mitt i natten hur länge som helst. Har du värmt vatten på gasolspis någon gång? Jag har inte tagit tiden men jag tycker att vatten kokar upp väldigt snabbt när jag skall göra kaffe i husbilen. Man kan ju försöka hitta andra sätt att lösa "problemet" på. Att tex ha färdigblandad välling i kylen och värma på gasolspisen i 1minut eller vad det kan ta att få det i rätt temberatur. Jag var väldigt skeptisk till gasolspis i början men nu är det nästan att jag önskar jag hade det hemma istället för glashällen!!

Bara en liten synpunkt i all välmening från mig
Lovisa

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Håller med Bengt-Åke ....MEN....snälla kör aldrig ett elverk på natten för att kunna göra välling i micron :wideeyed: Då blir det nog fler än barnet som skriker såvide du inte parkerat ute i skogen helt ensligt :swoon:

Allvarligt...förstår "problemet" men tänk också att det är ett övergående "problem". Barn äter ju inte välling mitt i natten hur länge som helst. Har du värmt vatten på gasolspis någon gång? Jag har inte tagit tiden men jag tycker att vatten kokar upp väldigt snabbt när jag skall göra kaffe i husbilen. Man kan ju försöka hitta andra sätt att lösa "problemet" på. Att tex ha färdigblandad välling i kylen och värma på gasolspisen i 1minut eller vad det kan ta att få det i rätt temberatur. Jag var väldigt skeptisk till gasolspis i början men nu är det nästan att jag önskar jag hade det hemma istället för glashällen!!

Lovisa

Skulle aldrig ens komma på tanken att dra igång något dyligt där det finns fler campare.

Tanken med det hela är ju att bli så självständig att vi slipper stå på campingar och dyligt.

Står man på en camping så finns det ju ingen anledning att dra igång något dyligt, då använder man ju givetvis elstolpen som finns istället.

Utan min tanke är bara vad man bör ha för utrustning i bilen för att kunna klara sig helt ensam, typ ute i skogen eller liknande.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes en liten super-vannkoker egentlig beregnet på ekspedisjoner som om en bruker den på en gasolovn kan koke en halv liter vann på et par minutter. Denne er like rask som en micro til denne jobben og helt lydløs.

Har ikke klart å finne en link ennå. Så en demonstrert og det var utrolig rask oppkoking av litt vann - hadde ikke bruk for den selv.

Fant en norsk link til dette svenske produktet - det er en hel serie av supereffektive kjeler for matlaging på gass og multifuel brenner : Kjøp Primus EtaPower Pot 1.0 L fra Outnet.no

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Peter: jag trodde inte Camping..men ibland möter man andra på ställplatser även ute som fricampare :)

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Peter: jag trodde inte Camping..men ibland möter man andra på ställplatser även ute som fricampare :)

Camping, ställplats eller bara en rastplats, så länge det finns andra i närheten bör man allt tänka på de andra som finns runtomkring.

Skulle aldrig dra igång något dyligt i närheten av andra.

Min tanke var mer åt att man åker och ser "här stannar vi till ett tag". Typ en glänta i skogen, en liten ficka på någon grusväg eller liknande, och vad som i dessa fall behövs i bilen för att bli så självförsörjande så att barnen kan se på tv, starta datorn, kanske köra mickron i någon minut eller två. Med andra ord göra sådant man kan höra när man har tillgång till el utifrån.

Vi MÅSTE inte ha micro, vi har ju klarat oss utan den de gånger vi fricampat hitills. Fick bara tipset i denna tråd att man kunde köra mickron om man hade ett elverk antingen fristående eller monterat i bilen, och tyckte det lät som en smart lösning.

Men jag skulle aldrig dra igång ett sådant om det kunde störa någon/några andra.

F

F.d. 52945

Guest

Hrmm.....jag blir lite konfunderad, jag använder mitt elverk under typ November till början av April +/- några veckor, det är ett Kipor 1000w och det låter MYCKET lite när det är igång och jag använder det nästan uteslutande till att ladda batterierna för under dessa månader så är solcellerna till mycket liten hjälp.
Men jag drar aldrig igång det under natten när det finns grannar och dessutom har jag 25 m el-kabel så att jag kan sätta elverket bakom murar buskar o.dyl så att jag stör så lite som möjligt.
Det handlar ju om att ta mesta möjliga hänsyn till sina grannar....SUNT FÖRNUFT måste råda.

Pilot:cool:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Lovisa

Eller som när 4st använde sina 25 meters kablar och ställde 4st elverk utanför eran husbil , då hade ju inte ägarna ont av dom ..

F

F.d. 25038

Guest

Hej 2 frågor finns det inte micro till typ båtar som inte kräver 220 ?
Vad är det som gör att e foyen är slut efter 5000 timmar.

en lösning för micron kunde vara om du har plats och lastkapacitet att ant ha ett separat batteri och omformare (till 220) och ladda det på dan med elverket

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu börjar ni bli lite väl tjafsiga.

Ett elverk kommer till användning på vintern och under mer än 30 år med husbil har jag hitintills inte träffat på en enda annan husbil vintertid på mina övernattningsställen här hemma vid fiskevattnen, inte ens uppe på vändplatsen vid de bland skoteråkare populära fiskevattnen Stora Mjölkvattnet och Burvattnet. Och elverket med enbart för den osannolika, men i vildmarken utan mobiltäckning potentiellt farliga, situationen att jag av någon anledning skulle bli strömlös; något som hänt ett par gånger under alla dessa år (men förhoppningsvis inte kommer att inträffa nu när jag har 550 Ah bobatterier).

aake

Ulla & Kent

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2025

Hej,

Varför inte ett vindkraftverk?

Vi kommer att installera ett vindkraftverk slutet av september.
Det finns en svensk leverantör, som heter FREEWIND HB.

F

F.d. 52945

Guest

Nu börjar ni bli lite väl tjafsiga.

Ett elverk kommer till användning på vintern och under mer än 30 år med husbil har jag hitintills inte träffat på en enda annan husbil vintertid på mina övernattningsställen här hemma vid fiskevattnen, inte ens uppe på vändplatsen vid de bland skoteråkare populära fiskevattnen Stora Mjölkvattnet och Burvattnet. Och elverket med enbart för den osannolika, men i vildmarken utan mobiltäckning potentiellt farliga, situationen att jag av någon anledning skulle bli strömlös; något som hänt ett par gånger under alla dessa år (men förhoppningsvis inte kommer att inträffa nu när jag har 550 Ah bobatterier).

aake

Låter bra Aake, men hur mycket extra kilo måste du köra med för alla dessa batterier?
Jag ser att du har en "plåtis" och den kan du säkert härbärgera denna x-vikt, men en "traditionell" husbil kommer inte att klara denna vikt utan att man måste försaka något annat!
Var får du plats med dessa batterier?

Pilot:confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Lösningen är nog inte att öka kapaciteten på batterier och laddning i första hand, utan att tänka igenom noggrant hur man håller förbrukningen nere på lägsta möjliga nivå. Ledbelysning i alla armaturer som man har mycket tända, led-TV, inte onödigt stor, inte använda el där gasen är mycket effektivare som kokning och värmning. Att sedan en micro är mycket stygg mot batterierna, speciellt gelbatterier har inte nämnts. Den har ju ett mycket stort strömuttag under väldigt kort tid, precis vad Gelbatterier inte klarar. Att sedan lägga så mycket intresse på ett vad jag tror är ett övergående problem (värma välling) är väl kanske lite udda? :)
Batterier väger mycket, det gör elverk med bränsle också. För min del har jag fixat en rörlig solcell och en C-Tek Ds 250 S Dual DC-DC laddare som hanterar all laddning på ett mycket effektivt sätt, nu kommer vi alltid hem med fulla batterier, även efter en skidhelg! :)

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Pilot

Det är nog tveklöst lite "overkill" med denna batteribank för bodelen, men bilen var så utrustad när jag köpte den i våras. Tre 150 Ah samt ett 100 Ah gelbatterier, alla monterade i babords sänglåda, där även värmaren (Truma combi 6D) får plats. De stora gelbatterierna väger nog runt 50 kg per styck och nu under sommaren har jag lyft ur två av dessa men till vintern får de nog flytta in i bilen igen eftersom plats och lastkapacitet finns. Värmepannan lär kunna dra runt 50 Ah per dygn i sträng vinterkyla så lite reservkapacitet kommer att kännas bra att ha.

Tidigare ägare av vad jag förstår en hängiven TV-tittare men själv har jag nu rivit ut den parabolantenn och den stora bildskärm jag fick med i köpet och monterat strömsnål utrustning.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Intressant att notera, även om detta gäller ganska långt söderut, som i Sälen t.ex. är att det verkar som vi ungefär kan balansera vår strömförbrukning med hjälp av solcellerna (speciellt den rörliga) så att vi inte tömmer batterierna nämvärt över ett dygn. Detta kanske gäller om det är hyfsat väder, jag har inte provat tillräckligt än för att vara säker!
Troligen är vår gamla panna 5002 snålare med ström än de nyare, vi förbrukar mellan 0,5-1A till pannan på vintern?! :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi hade också vällingbarn när vi skaffade husbil. Trodde inte att vi skulle klara oss utam micro, så vi skaffade en liten micro till vår första husbil, vår första semster i husbilen var mitt i vintern på en camping, så vi hade 230 v. Men till sommaren som kom blev det fricamping, och då upptäckte vi att det var rätt ok med en termos med varmvatten att blanda vällingen med. I vår nya bil har vi ingen micro, har lärt oss klara oss utan, bara att man tänker på att ta upp frysta grejer i tid så dom hinner tina.

/Ludde

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

För att bli självförsörjande har vi naturligtvis bytt ut alla lampor mot LED (Ledkungen), byggt om allt som är möjligt till 12V. Laddar telefoner, datorer och kameror via omformare 12V till 15-24V. Övrigt dammsugare, vattenkokare och fön drivs via inverter 12V till 230V. För att ladda batteribanken 450Ah har vi solceller 240W, gasdrivet elverk och nu ska vi också satsa på ett vindkraftverk.

Med detta kan vi parkera var vi vill, när vi vill.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

För att bli självförsörjande har vi naturligtvis bytt ut alla lampor mot LED (Ledkungen), byggt om allt som är möjligt till 12V. Laddar telefoner, datorer och kameror via omformare 12V till 15-24V. Övrigt dammsugare, vattenkokare och fön drivs via inverter 12V till 230V. För att ladda batteribanken 450Ah har vi solceller 240W, gasdrivet elverk och nu ska vi också satsa på ett vindkraftverk.

Med detta kan vi parkera var vi vill, när vi vill.
-------------------------------------------------
Vilken sorts vindkraftverk?
Såg en demo i Finland på "skruven" som verkar fungera bra - även i lätta vindar.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Modellen vi valt kan nog vara ev en sådan som du sett. Vindkraftverket är en FORGEN 1000 högeffektiv generator som utnyttjar luftflödet från alla riktningar. Vindgeneratorn har låg tröghet, är helt tystgående och har en väl avvägd rotorenhet i aluminium som fungerar i alla väderförhållanden. Vindgeneratorn är självreglerande och ansluts direkt till 12 eller 24 voltssystem utan regulator. Den avgivna effekten är 45 W och ger under en 24 timmars period ca 60 Ah.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tjing!

Har även jag sneglat på vindenergi ett tag... Kommer dit så smånig om,
håller just på att montera ett Sunaimer system med kompletterande 40W solcell.
(kommer motsvara en platt monterad cell på bortåt ca. 120W ev. mer i praktiken höst/vinter/vår)

Gällande tex Forgen 1000NT kontra Rutlands vindkraft kanske man skall ta i beakning:

1000NT i 10m/sec ( 19 knots) producerar ca. 1.6A mens 913 då ca. 5.7A
Motsvarande i 5m/sec (10kn) då 0.4A kontra 1.8A

913 ger således betydligt mer "A" för pengen i vinden än 1000NT...
Lillebror Rutland 503 kanske t.o.m. är riktigt prisvärd & tillräcklig?

Många vindgeneratorer finns det! Det kanske skulle startas en egen tråd
där vi kan samla gemensam information gällande just vindkraft?

Tjohopp i "Energiträsket" ;)
Mvh. Magnus

Toppen