• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad behövs för att bli helt "självförsörjande" ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Har som sagt än så länge husvagn, men tittar just nu efter husbil istället.

Men då ett starkt skäl till att byta är, att slippa campingplatser och dyligt så bör man ju var så självförsörjande man bara kan.

Vill ju kunna låta barnen se på tv, spela sina dataspel om det är dåligt väder, kunna använda mickron, och så vidare även när man inte har tillgång till el.

Vad krävs det då för utrustning för att kunna klara allt detta i en husbil ?

Mvh Peter

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: vad behövs för att bli helt "självförsörjande" ?

Om du kan vara utan 220V så kan du ha 200 W solcell, 250 Ah batteri, DC/DC omvanlare till elektroniken (12->5 V och 12->19 V mm). 3G router i ett skåp och modem på husbilstaket. Är du utomlands ska modemet vara upplåst.

Ett annat enkelt alternativ är mobil eller platta med egen WiFi-hotspot (till spelen) men i regel minskar mottagningen inne i bilen.

Tiilbehör i 12 V: Visp, mixer, tandborstar, dammsugare mm.

Skippa micro, kaffebryggare och sånt. Skaffa Omniugnen som man ställer på gasolspisen, funkar till den mesta matlagningen i ugn . Kör kyl och frys på gasol.

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Micron är nog svårast att köra, den drar så mycket att du med största sannolikhet tömmer batteriet på nolltid om du använder en converter.

Är det enbart sommartid du ska använda bilen? I så fall klarar du dig långt på solpaneler på taket.

Problemet är höst/vinter/vår, då ger panelerna väldigt lite, och bara kortare stunder på dagen. Solen står för lågt och lyser för lite helt enkelt. Det finns GPS-styrda solpaneler som riktar sig automatiskt mot solen och fäller upp panlen så den står vinkelrät mot solen (ger bästa effekt), men den anläggningen är relativt dyr.

Vi kommer så småningom att köpa solpaneler till vår husbil, kanske nästa år.

Vi har nu en Efoy bränslecell, som laddar batteriet. Men det är en begränsning på drifttiden, 5000 timmar, sen är bränslecellerna slut, så vill man "spara" på Efoyen är det nog klokt att komplettera med solceller.

Fördelen med bränslecell är att den är oberoende av solen, den laddar batteriet när som helst på dygnet. Man förbrukar (iallafall vi) mest ström på kvällen, matlagning, lyse på, TV-tittande m.m. Fördelen med Efoyen är att du vaknar med fulladdade batterier.

Vill man vara oberoende av el på vintern kanske det är idé att montera en fast gasoltank på 80-100 l under bilen. Då klarar man att värma upp fordonet till en rimlig kostnad, eftersom man betalar betydligt mindre när man fyller på LPG än vad flaskbyte kostar. Det kan till och med vara billigare, de flesta campingar tar betalt för förbrukad el, en del har rimliga priser, en del är dyra. Fördelen med att ha en fast gasoltank är att den drar inte mer ström än vad det annars gör när man värmer upp med gasol.

En annan variant att göra sig oberoende av el på vintern är dieselvärmare, som kan kopplas in på befintligt vattenburet värmesystem t.ex.. Vi funderade ett tag på detta, men kom fram till att dieselvärmaren drar för mycket ström för att Efoyen ska kunna klara laddningen av batteriet, samt att man bör ha en större dieseltank.

För övrigt så gäller det ju att ha så låg strömförbrukning som möjligt, byt till LED lampor t.ex., köper man ny TV kan man satsa på LED tv, den drar mindre ström än LCD.

Sen finns ju möjlighet att ha ett elverk, finns fristående men även inbyggda. Har man ett inbyggt verk kan man ju enkelt starta det när man ska köra med micro, hårtork el. dyl, men har man ett externt blir det betydligt bökigare.

Hoppas tipsen var till nån nytta...:cool:

/Ludde

S

StorDansk

Guest

Hej Peter, beror lite på vad du är beredd att lägga på ditt oberoende av "landström" en reel batteripack är ett måste, sedan är det spenderbyxorna som bestämmer om det blir solpaneler på hela taket eller en bränslecell "Efoy", finns massor av inlägg om båda systemen här på HBK (testa sökfunktionen i nästöversta, blåa listen), i din uppräkning kan man väl konstatera att Micron blir den största strömtjuven, använd en likriktare 12 till 240V så lite som möjligt, här är ju hårfön och locktång storförbrukare också, bättre att skaffa en 12V försörjare till dator och liknande prylar från Kell & Co, funkar kanon, de flesta mobiler har ju även de en 12V laddare, men glöm allt vad 12V kaffebryggare heter,skaffa filtertratt och koka vatten på gaslågan istället, (energieffektivare), är du inställd på "fricamping" kan det underlätta att tänka lite okonventionellt, och inte bara ställa sig mitt i spenaten, som att värma diskvatten på glöden efter grillningen, hoppa i sjön istället för duschen och använda diskvatten att spola i toan mm.
Ett datorfreek till kompis kan med en 55W solpanel och 2 st 100Ah batterier stå på camping 6 veckor utan elstolpe, öch då har han och frun inte dragit ner på TV-tittandet heller. Men på en camping använder han ju deras hygienutrymmen då ju sånt ingår i avgiften, fuskigt i detta sammanhang!
Annars ska jag tro att det som kan begränsa tiden i naturen utan att söka sig till civiliserade platser kan bli storleken på dina gråvatten -svartvattentankar, lite beroende också på hur många personer i bilen.
Lycka till Finn!

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:)Hei.
Jeg har, etter tre bobiler med "normal" utrustning, gass til koking, varme, varmtvann
og kjøleskap.

Den nye, som vi fikk i april, er utrustet med Truma 6kw diesel luft og varmtvannsvarmer, kompressor kjøleskap, som kun går på 12v men som bruker vesentlig mindre strøm enn
et vanlig skap. 90w solcelle på taket, 150Ah AGM forbruksbatteri og 100Ah til start.

I tillegg fikk jeg montert en "SoftCharger", norskutviklet computerstyrt regulator som
fyller batteriene maksimalt og svært raskt.(www.revnesystem.no)

Gass kun til matlaging.

Prøveturen gikk til Sverige:), fartet rundt i 15 dager, stort sett på stellplasser, men helt
uten tilkobling til 230v. Meget godt fornøyd, ingen mangel på strøm for første gang etter
13 år i bobil.

Hilsen fra Atle.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Solceller och ett elverk = oberoende vilken årstid som helst!

Pilot

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Regent

Ditt utstyr påminner om det jag har i min nya bil, vilken fortfarande är under utrustning, en MB Sprinter 316 CDI plåtis med fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda och diffspärrar.
2 x 90W solpaneler, 2 x 100 Ah startbatterier, 3 x 155 + 1 x 100 Ah gel bodelsbatterier. 90 liter kompressorkyl och en 16'' LED-TV med minimal förbrukning. Jag har rivit ur den gamla värmaren och som du installerat Truma combi 6D.

En av solpanelerna kommer att bli skymd av takbrygga och takbox, men jag tror att jag ändå kommer att klara mig även om jag plockar bort ett av de extremt tunga (ca. 50 kg) gelbatterierna.

Sedan tidigare har jag ett Honda 20i elverk och det kan få hänga med på fisketurer vintertid som en yttersta reserv. På min gamla bil hade jag gjort plats för elverket med en platta på cykelhållaren (men på vintern har jag inga cyklar med, även om en cykel ryms, vilket går se på bilden).

aake

Redigerat: Lägger in bild på elverket, med kapell över, på cykelstället

Kopia av IMG_1792.jpg

Senast ändrad:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hmm, ett eget elverk verkar vara bra att ha då alltså. Om man nu inte vågar förlita sig till solen...

Men startar man bara det utanför bilen och kopplar in en elsladd från elverket till bilen, eller ?

Så det blir som en egen elstolpe, eller vad ?

Låter dessa väldigt mycket, eller ?

"Ludde" skrev att det fanns inbyggda elverk, hur funkar dessa ?

Startar man dessa innifrån bilen typ via någon knapp, eller måste man starta dessa manuellt i alla fall ?

Mvh Peter

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Peter!

Dom inbyggda elverk jag har sett startar man med en knapptryckning inifrån. Men jag gissar att det är betydligt dyrare än ett portabelt.

Jag har ett portabelt Kipor IG 2700, ska jag lyfter bara ut det ur bilen och drar igång, kopplar in elen. Men det låter ju en del, och man kan inte starta överallt då det kan störa andra.
Kostade ca 6000kr
Sedan vi köpte Efoyen har vi inte använt elverket annat än till eltändaren till grillen :D, men det är ju bra att ha i nödfall!

Man köper nog inte ett elverk för att ersätta elstolpen, används nog mer som reservkraft utifallatt samt om man behöver 230v nån gång.

/Ludde

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hej Peter!

Dom inbyggda elverk jag har sett startar man med en knapptryckning inifrån. Men jag gissar att det är betydligt dyrare än ett portabelt.

Jag har ett portabelt Kipor IG 2700, ska jag lyfter bara ut det ur bilen och drar igång, kopplar in elen. Men det låter ju en del, och man kan inte starta överallt då det kan störa andra.
Kostade ca 6000kr
Sedan vi köpte Efoyen har vi inte använt elverket annat än till eltändaren till grillen :D, men det är ju bra att ha i nödfall!

Man köper nog inte ett elverk för att ersätta elstolpen, används nog mer som reservkraft utifallatt samt om man behöver 230v nån gång.

/Ludde

Tanken med den vore i så fall som sagt inte att ersätta elstolpen, utan bara användas de gånger man skulle behöva se på tv, använda mickron och sådana saker.

Men vad är Efoyen för något ?
Aldrig hört det förr...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Efoy bränslecell kan du googla på och finner då fyllig information.

Och som sagt, ett bensindrivet elverk är endast för nödbruk. Bullrar rätt ordentligt (och särskilt så när man som jag förvarar det i direktkontakt med bilen, på cykelhållaren) och inget jag skulle ha mage att köra annat än när jag står ensam i vildmarken.

Från början förvarade jag elverket i bilens lastutrymme men apparaten luktar otrivsamt efter bruk. Ute på cykelstället inga störningar förutom ljudet; av med kapellet, dra i startsnöret och ansluta 220V kabel.

aake

Senast ändrad:

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Hej Peter!
Själv har jag ett inbyggt elverk i min bil och det är helt suveränt. Använder det varje gång vi är iväg om vi inte står vid elstolpe. Micro, kaffebryggare, brödrost, Xbox mm. Grymt bra, startas innefrån bilen på en liten panel och det ger 3kw. TV apparaterna är riktigt smidiga med inbyggd DVD men dom kör jag på 12V för att inte behöva köra elverk hela tiden, har två 100Ah gelbatteri och jag snålar inte med belysning men har inte lyckats köra slut någon gång, laddas ju varje gång jag startar bilen eller elverket. Investerar du i det kommer du garanterat känna dig "självförsörjande"

/Christer

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hej Peter!
Själv har jag ett inbyggt elverk i min bil och det är helt suveränt. Använder det varje gång vi är iväg om vi inte står vid elstolpe. Micro, kaffebryggare, brödrost, Xbox mm. Grymt bra, startas innefrån bilen på en liten panel och det ger 3kw. TV apparaterna är riktigt smidiga med inbyggd DVD men dom kör jag på 12V för att inte behöva köra elverk hela tiden, har två 100Ah gelbatteri och jag snålar inte med belysning men har inte lyckats köra slut någon gång, laddas ju varje gång jag startar bilen eller elverket. Investerar du i det kommer du garanterat känna dig "självförsörjande"

/Christer

Hur är ljudnivån på den ?

Hade du sådan tur att det redan fanns en sådan i bilen när du köpte den, eller vet du vad det skulle kosta att få en sådan inkopplad på bilen ?

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Helt acceptabel ljudnivå tycker jag, sitter ett separat avgassystem till elverket med en liten ljuddämpare längst bak på bilen. Elverket hänger i vidrationsdämpare och det är nog ett måste. Satt monterat på bilen när jag köpte den, var ett krav för mig då jag behövde kunna köra luftkompressor och andra elverktyg (Motocross pappa)
Priset är nackdelen:( har uppgifter på det i bilen men har för mig att det är runt 30'

En himla massa pengar men för min del så hade det inte funkat utan då jag har dom första tre åren med bilen bott i depåer utan tillgång till el.

F

F.d. 50036

Guest

Nu sticker jag ut hakan lite i debatten..

Elverk är ett av de största störmomenten jag vet. Kanske har jag haft otur och stött på fel ägare till dessa men i 9 fall av 10 verkar dess ägare helt utan insikt om bullret utanför bilen.

Ett bra exempel brukar vara parkeringen på ELMIA under mässan, där brukar det surra för fullt, en del ganska tysta och så ett och annat som mullrar ganska rejält. Så länge man har grannar tycker jag att elverk är ingen lösning speciellt med tanke på hur länge man får köra om en batteribank skall laddas upp.

Med tanke på omgivningen så är solceller, gasolladdere eller bränslecell enda alternativet, om man nu inte som i exemplet ovan måste ha 220V till verktyg mm. Alla dessa tre är ju också helt luktlösa.

Ha de gott alla Torbjörn :cool:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Elverk går an och lyssna på om ex någon skall köra med micro eller om det skall torkas hår men att höra på ett elverk i flera timmar är ingen njutning .

Nä kör med solceller och bra batteribank .
Led tv
Led belysning
Tvspel är det väl egentligen inte 230v utan sitter en omvandlare på kabeln .

Lär er leva utan Micron .

Lycka till .

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:)Hei aake.
Det ser ut til at du kommer til å klare deg "en vinternatt" Godt utstyrt.

Vår bil er også en Mercedes 316CDI, 2.2-163Hk, med 5-trinns automat men vi har ikke
4-hjulsdrift. Vi er så langt kjempefornøyd :)

Hilsen Atle

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Elverk går an och lyssna på om ex någon skall köra med micro eller om det skall torkas hår men att höra på ett elverk i flera timmar är ingen njutning .

Nä kör med solceller och bra batteribank .
Led tv
Led belysning
Tvspel är det väl egentligen inte 230v utan sitter en omvandlare på kabeln .

Lär er leva utan Micron .

Lycka till .

"Lär er leva utan Micron"...

Låter väldigt enkelt och bra, men med ett barn som fortfarande äter välling så är det inte ett alternativ.

När minstingen vaknar 02.30 på natten och skriker som bestatt för han vill ha välling så är mickron ett VÄLDIGT bra alternativ - var så säker.

Visst det går att sparka igång gasolen, men om du vill tävla någon gång så lovar jag att jag vinner om du väljer gasolen och jag kör mickron...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo då förstår jag att det är behov av Micron och skaffa en inverter som är anpassad efter Micron så borde det gå bra för även om den suger ström så körs den ju inte många minuter åt gången .

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026

"Lär er leva utan Micron"...

Låter väldigt enkelt och bra, men med ett barn som fortfarande äter välling så är det inte ett alternativ.

När minstingen vaknar 02.30 på natten och skriker som bestatt för han vill ha välling så är mickron ett VÄLDIGT bra alternativ - var så säker.

Visst det går att sparka igång gasolen, men om du vill tävla någon gång så lovar jag att jag vinner om du väljer gasolen och jag kör mickron...

Värm vatten på kvällen och häll i en termos så har du varmt vatten till vällingen...

Toppen