• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad avundsjuk jag blir... på alla fixare

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Här läser jag det ena inlägget efter det andra om hur ni har varit tvungna fixa / modifiera / laga och reparera i era husbilar, trots att de verkar vara ganska nya. Känns nästan som man måste vara "Händige Adam/Eva" eller nått för att våga äga husbil om den ska fungera smidigt och klanderfritt, eller...?

Har visserligen inte tummen i armvecket, men väl mitt i handen och var stolt att jag klarade sätta dit strömbrytare på adventstakarna före jul, ha, ha.

Det är väl bara att hoppas att man inte får nåt "måndagsexemplar" när det är dags för leverans och att man ska våga starta husbilen (Fiat) även i minusgrader utan att nåt i motorn går i bitar ;)

Hade varit kul om de som INTE haft problem skrev en rad, så man fick lite hopp :msn_fingerscrossed: *ler*

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vad avundsjuk jag blir... på alla fixare

Ta´re kallt, bruden.
Det är bara en liten del av husbilarna som har problem! :)

Däremot får vi alla höra om de olika exemplar som inte fungerar
som det var tänkt.
De vi hör mest om är de fel som beror på designavdelningens
oförmåga att "tänka till" som orsakar vatteninsläpp som isbarkar i
motorrummet.

Med återkommande underhåll och vanlig försiktighet så håller en
husbil nästan hur länge som helst.
Vårt "Ugglebo" är still "rolling on", hon byggdes hösten -87. Visserligen
saknar hon vinterisolerat golv och vitvattenpumpen är för svag för att
man ska kunna duscha ordenligt, men det är saker man får leva med.
Det är bara att bortse från sportlovsresor med skidor.

Däremot saknar jag en stege till H på baksidan för att kunna dra in
markisen i kjederrännan. Men de får jag väl svetsa ihop något själv,
jag är 167 cm ö.h. och listen sitter c:a 260 cm högt. :D

Att träskruvarna i bodelens träfiberpaneler numera börjat arbeta sig ut
p.g av "vibrationsutslitna" borrhål är bara att ta med jämnmod och
succesivt byta till maskinskruv med brickor och mutter så blir skramlet
tyst igen.

Lycka till! :p:

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Oavsett om man kan eller ej så får man ju mycket tips på denna sidan och tveka inte på att ställa frågor om ev. projekt eller något du behöver fixa för på denna sidan så finns det ju alltid någon som kan det .

Jag brukar ha med mej kameran när jag gör något och då är det enklare att förklara om man har gjort något .

Så tveka inte att fråga om du skall göra något om du inte vet hur du skall gå tillväga .

J

Jimbo

Guest

Sen den viktigaste frågan..... Hur många pillar inte och "förbättrar" saker vilket leder till följdfel ;)

Om man låter bli allting och inte leker uppfinnarjocke så kan nog i vissa fall driftsäkerheten vara mycket god.

Men iofs är det ju det som är tjusningen med båtliv och husbilsliv. Att göra saker så de fungerar som man själv vill. Kalla det för att sätta en personlig prägel eller prylhysteri.

För egentligen... hur mycket prylar behöver man egentligen för att sova i en bil? =)

Huvudregeln... Fungerar det? -Rör det inte, är ju faktiskt lite charmig...men hur kul sen då???

Må väl/
J

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tjena, tá dé lugnt och oroa dej inte, det finns alltid någon vänlig som hjälper till. Livet med husbil är toppen, våga pröva själv och funkar inte det, eller med någon vänlig så finns det alltid verkstäder....
Elisabeth

F

F.d. 50036

Guest

För många är nog skruvandet en slags terapi, om det är nödvändigt kan nog ifrågasättas. Kommer man till saker som inte fungerar är klubben toppen att slänga ut en fråga i, den är full av hjälpsamma människor som gärna delar med sig av erfarenheter.
Ett tips från mig är: funderar du på något tillbehör så prata med medlemmar som har detta tillbehör, fungerar det? Var är det billigast mm. Och så kan man alltid ta en funderare, behöver jag det verkligen?

Lycka till Torbjörn

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man kan äga husbil på flera sätt.
En del bara åker och lämnar bort för allt.
En del är inte så händiga men frågar här på klubbsidan och får hjälp. Antingen i text här eller någon "dyker upp".
En del förmodligen som jag har husbilen mer än att åka runt i. Det är en hobby helt enkelt. Då kanske det kan tyckas att man petar i onödan.

:DMen kul är det:D

F

F.d. 29933

Guest

Här läser jag det ena inlägget efter det andra om hur ni har varit tvungna fixa / modifiera / laga och reparera i era husbilar, trots att de verkar vara ganska nya. Känns nästan som man måste vara "Händige Adam/Eva" eller nått för att våga äga husbil om den ska fungera smidigt och klanderfritt, eller...?

Har visserligen inte tummen i armvecket, men väl mitt i handen och var stolt att jag klarade sätta dit strömbrytare på adventstakarna före jul, ha, ha.

Det är väl bara att hoppas att man inte får nåt "måndagsexemplar" när det är dags för leverans och att man ska våga starta husbilen (Fiat) även i minusgrader utan att nåt i motorn går i bitar ;)

Hade varit kul om de som INTE haft problem skrev en rad, så man fick lite hopp :msn_fingerscrossed: *ler*
Vi har en gammal Hobby600-86 bensin Fiat som fungerar alldeles utmärkt som jag till och med har veteranförsäkrat det kostar bara 570:-helår 4-basbelopp helförsäkring.Sen finns det väl en del att göra med gamla fordon som t.e.x. har satt in led-ljus i alla överskåp samt under framstolarna och under sängen där bak garderob toa-rummet tex.Det är klart att ni skall ha hoppet om en härlig sommar i nya Vagnen. Lycka till från strumplasse !

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Tjena, tá dé lugnt och oroa dej inte, det finns alltid någon vänlig som hjälper till. Livet med husbil är toppen, våga pröva själv och funkar inte det, eller med någon vänlig så finns det alltid verkstäder....
Elisabeth

Näää, oroar mig gör jag inte - har kuskat t.o.r till bla Portugal i mina föräldrars gamla skorv och det gick ju bra trots att den tjuvstannade hela tiden ;).

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Det jag reagerat över är att så många med nyare bilar verkar ha/haft problem. När man lägger ut en bra bit över halva miljonen på en ny husbil förväntar i varje fall jag att allt ska vara OK från början utan att man ska behöva plocka fram silvertejpen på direkten.

Att man sen vill fixa till bilen efter egen smak o tycke, är ju en annan sak, det vill jag också.

Får på något sätt känslan att många? husbilsägare/köpare accepterar mer fel och tillverkningsmissar i husbilen, än samma person hade gjort om den köpt en personbil för "bara" hälften av pengarna. Rätta mig gärna om jag har fel! *L*

Läste ett mycket bra tips på ett annat inlägg, för oss som inte är så tekniska. "Be om råd här - få bra svar - printa ut svaren o ta med till verkstaden" Genialiskt!! :D

Bilagor

• Husbil1.jpg
    Husbil1.jpg
    16,1 KB · Visningar: 895
F

F.d. 55256

Guest

För många är nog skruvandet en slags terapi, om det är nödvändigt kan nog ifrågasättas. Kommer man till saker som inte fungerar är klubben toppen att slänga ut en fråga i, den är full av hjälpsamma människor som gärna delar med sig av erfarenheter.
Ett tips från mig är: funderar du på något tillbehör så prata med medlemmar som har detta tillbehör, fungerar det? Var är det billigast mm. Och så kan man alltid ta en funderare, behöver jag det verkligen?

Lycka till Torbjörn
Gaggig och motvalls som vanligt: Det mesta i tillberhörsväg behöver man oftast inte.
Ju mindre ju bättre ???????
Ove.G

J

Jimbo

Guest

Ha ha...ja en aspekt på det är ju att det är mindre som kan gå sönder.

Personligen så föredrar jag nog en tämligen fullutrustad bil =)

Åka till södra Europa sommartid utan Ac i bodelen??.... Nej tack. Fint att kunna hålla +22-23 grader inomhus när tempen ute ligger på +38-45 grader =)

Smaken är som baken och tur är väl det!

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av Majzzan

Det jag reagerat över är att så många med nyare bilar verkar ha/haft problem. När man lägger ut en bra bit över halva miljonen på en ny husbil förväntar i varje fall jag att allt ska vara OK från början utan att man ska behöva plocka fram silvertejpen på direkten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anledningen till att vi ibland accepterar små defekter på husbilen beror nog på produktionssättet. En personbil byggs ju med hjälp av robotar med allt vad det innebär med millimeterprecision. Husbilarna byggs ju manuellt och då är det ju mänsklig decimeterprecision som gäller. Det är alltså de aktuella husbilsbyggarnas yrkesskicklighet och dagsform som avspeglar sig på ett mer påtagligt sätt i husbilen. Det gör att man inte kan lita på att vissa märken håller en högre kvalité än andra. Inget nytt i det. Vi har många inlägg här i forumet som bekräftar detta. Dels genom husbilskubbens egna medlemmars bilar men även länkar till externa artiklar där andra husbilsägare visat sitt missnöje med kvalitén. Det är bara att söka i forumet för den som har tid och lust.

Senast ändrad:
F

F.d. 25142

Guest

Jag tycker att det är viktigt att kräva att säljaren åtgärdar allt strul. Sluta mickla själva under tiden som garantin gäller alltså. Annars får vi aldrig ordning på kvalitetssäkringen. Har erfarenhet av två nya husbilar och har verkligen inga goda erfarenheter av att köpa nytt.
Jag hoppas verkligen att du ska få en husbil som håller vad den lovar. Om inte: bit ifrån och kräv!
Lycka till!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag skulle aldrig kunna jobba på en sådan fabrik för då skulle byggtiden kanske bli för lång , må tro att jag blev både fundersam och lite sned på varför använder dom inte anpassade skruvar och ser till så vinklar stämmer ?

Skall man ha en försänktskruv så skall håler vara försänkt annars skulle jag använt en lite kullrig skruv samt ändrat vinkeln på plåten .
Det är ju inte 1 husbil dom bygger , bilden är taget i duschen .

Bilagor

• duschfäste.JPG
    duschfäste.JPG
    25,3 KB · Visningar: 3
F

F.d. 29876

Guest

Jag skulle aldrig kunna jobba på en sådan fabrik för då skulle byggtiden kanske bli för lång , må tro att jag blev både fundersam och lite sned på varför använder dom inte anpassade skruvar och ser till så vinklar stämmer ?

Skall man ha en försänktskruv så skall håler vara försänkt annars skulle jag använt en lite kullrig skruv samt ändrat vinkeln på plåten .

Hej,

Den montör som gjort det jobbet borde få omedelbart avsked!
(Men facket kanske stoppar den lösningen).

Mnh Bengt

F

F.d. 16416

Guest

Jag tycker att det är viktigt att kräva att säljaren åtgärdar allt strul. Sluta mickla själva under tiden som garantin gäller alltså. Annars får vi aldrig ordning på kvalitetssäkringen. Har erfarenhet av två nya husbilar och har verkligen inga goda erfarenheter av att köpa nytt.
Jag hoppas verkligen att du ska få en husbil som håller vad den lovar. Om inte: bit ifrån och kräv!
Lycka till!

Har haft en del fel på husbilarna under garantitiden. Har åtgärdat dom själv efter påpekande och klagomål till försäljaren. Fått materiel och nya delar samt ersättning för arbetet.
Känns för mig bättre att göra det själv. Lite av känslan som redovisadses i inlägg 15.

Roadglider

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jösses - det där hade t.o.m. jag kunnat göra bättre ;)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Oj,
Jag skulle nog skicka in bilden tillsammans med bilens serienummer till Hymer.
De borde vara väldigt intresserade av att få veta sådant fusk och t.o.m tacka dig.
Får du inget svar så skulle jag välja ett annat märke nästa gång.

F

F.d. 29925

Guest

Rent generellt kan man nog påstå att de som konstruera och bygger husbilar med all sannolikhet inte själva har husbilen som fritidsintresse.

Man lägger mer krut på rent estetiska lösningar i stället för fuktionella och praktiska lösningar.

Toppen