• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är en perfekt ställplats

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad är en perfekt ställplats

Skrev inget om priset i mitt förra inlägg, men jag tror att om det skall vara intressant för en båtklubb att ordna en ställplats, så vill dom tjäna en slant på det.
Nog har vi väl råd att betala runt 150:- för en välordnad plats i en småbåtshamn, vi som alltid hävdar ett vi är så köpstarka...
Jag tycker inte heller man kan åberopa prisnivån i andra länder. varje land har sina speciella förutsättningar. För övrigt så finns det ställplatser på kontinenten som kostar runt 20 euro också.

Det är väl endast kommuner som kan ordna ställplatser utan att få payoffkalkylen att gå ihop. Men då hojtar (med all rätt..?) andra aktörer om illojal konkurrens

Och vidare.. Skal vi ha 4 m mellan bilarna så blir det färre platser, och därmed högre avgift per plats för att det skall löna sig

/ TommyQ

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Kommungruppen kan säkert ge dej lite info om du vill. Titta under arbetsgrupper och under HBK information. Jag har också skickat ett PM till dej.

Abben

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2025

Hej. Är det inte ok, att ta samma pris för oss som står på land, som de betalar som ligger i vattnet. För det var väl i en småbåtshamn som ställeplatsen skulle ordnas.

MVH Abben

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hej. Är det inte ok, att ta samma pris för oss som står på land, som de betalar som ligger i vattnet. För det var väl i en småbåtshamn som ställeplatsen skulle ordnas.

MVH Abben

Det låter rimligt om du menar gästhamns platser. Göta Kanalbolaget tar på några ställen 185 med el för husbil och 200 med el för båt, då har dom tömning för båtar men inte husbilar, ännu i alla fall.

F

F.d. 29979

Guest
Till Bosse o Gerd

Jag duschar hemma varje dag.

Det är bara på semestern och några helger under våren och hösten som vi använder vår husbil.
Min husbil är till åren.
Jag har inte råd eller lust att placera en halv miljon i en husbil jag använder 30, maximalt 40 dagar om året.

Skulle jag använda duschen i min husbil skulle vatten rinna in under duschkonsolen, ner i träbotten på bostadsdelen och orsaka enorma fuktskador!

På husbilsmässan i Jönköping ställde jag en fråga till en av Sveriges mest populära husbilsmärken om man får nån typ av täthetsgaranti eller nån liknande försäkring om jag köpte en husbil och det läckte in vatten i duschutrymmet.
Säljaren skruvade på sig och var tvungen att fråga försäljningschefen.

Vad tror du svaret var?
Nej!

Man säljer husbilar för miljonen och kan inte garantera att fuktskador inte kan uppstå och om skadan uppstår är jag rättslös.
Bygger jag ett nytt hus är jag försäkrad mot skador.
Vem vinner i längden?

F

F.d. 25203

Guest

Prio 1 Soptömning.
Prio 2 avloppstömning för fast tank (ej kassett)
Prio 3 Vattenpåfyllning
Prio 4 på vinterhalvåret el. då solcellerna ger dåligt.

Behöver ej servicehus, då jag har all service i husbilen.
Storlek, gärna så man kan sätta ut markisen och äta morgonfrukost ute.

Nå nu finns ju antagligen servicehus redan, då det är en gästhamn. Prismässigt anser jag 70-100 kr natten. 150 kr är max om all service finns. Det finns ju campingplatser från 100kr natten och uppåt, och en ställplats bör vara ett billigare alternativ.

Jag gillar bäst uppläget de har i europa, där ställplatsen är gratis, och man betalar för den service man utnyttjar.

Senast redigerad av en moderator:

Abben

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2025

Det låter rimligt om du menar gästhamns platser. Göta Kanalbolaget tar på några ställen 185 med el för husbil och 200 med el för båt, då har dom tömning för båtar men inte husbilar, ännu i alla fall.

Hej igen. Var det inte en småbåtshamn trådskaparen menade?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

En perfekt ställplats är en hårdgjord yta lämplig att parkera min lilla husbil på - max 48 tim. Min priolista är därför kort sagt:
1. En lämplig uppställniingsplats där jag, upp till 48 tim, betalar till för orten "normal p-avgift".
2. På denna plats en skylt som upplyser mig om var i den kommun platsen tillhör, jag kan få tömma/fylla på vatten av olika kulörer! Utan avgift eller till rimlig avgift - företrädesvis vid kommunalt reningsverk eller liknande.

En lösning med mycket små kostnader för anläggning och drift! Gynnar alla enligt mitt tänk!

Vill jag ha ytterligare service söker jag mig till lämplig FC-camping!:wink:

F

F.d. 25045

Guest

Tömning o vatten Max 70 kr el10 krKw Max 2 dygn.
Hoppar allt som är dyrare man hittar alltid något alternativ. Annars blir det söder ut som vanligt.

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Till Bosse o Gerd

Jag duschar hemma varje dag.

Det är bara på semestern och några helger under våren och hösten som vi använder vår husbil.
Min husbil är till åren.
Jag har inte råd eller lust att placera en halv miljon i en husbil jag använder 30, maximalt 40 dagar om året.

Skulle jag använda duschen i min husbil skulle vatten rinna in under duschkonsolen, ner i träbotten på bostadsdelen och orsaka enorma fuktskador!

På husbilsmässan i Jönköping ställde jag en fråga till en av Sveriges mest populära husbilsmärken om man får nån typ av täthetsgaranti eller nån liknande försäkring om jag köpte en husbil och det läckte in vatten i duschutrymmet.
Säljaren skruvade på sig och var tvungen att fråga försäljningschefen.

Vad tror du svaret var?
Nej!

Man säljer husbilar för miljonen och kan inte garantera att fuktskador inte kan uppstå och om skadan uppstår är jag rättslös.
Bygger jag ett nytt hus är jag försäkrad mot skador.
Vem vinner i längden?

Vad är detta för prat? Mig veterligt så har alla fabrikanter flerårig garanti för alla typer av fuktskador på bilarna, oftast, men inte alltid, med krav på årlig efterkontroll.

aake

F

F.d. 13415

Guest

Ibland undrar jag över alla diskussioner kring ställplatser; lämpligt pris, erbjuden service, behov av service, viken utsikt, hur nära centrum, fälla ut markis (camping?) gråvatten, toatömning, färskvatten etc etc...

Vi är alla olika. Behoven varierar.

Vill man inte ha någon service alls så parkerar man i skogen eller på landet.

Vill man exempelvis tömma grått/toa, ha sophantering, tanka vatten, ha el, duscha, ha tillgång till nybakade frukostbullar, samvaro med andra husbilsåkare så kostar det.

Är hundra kronor för mycket/dyrt är det bäst med fricamping.

På annat håll i vårt forum har man räknat ut att det blir en omsättning på under 100 000 per år för en mindre ställplatsanläggning.

Ingen är intresserad av att skapa en sådan? Det finns ingen ekonomi i det.

Att jämföra med Europa i övrigt låter sig inte riktigt göras. Här varierar pris och kvalitet. Man får det man betalar för. Ibland inte. Just nu står vi i Marbella för 19 Euro natten. I Alsace betalade vi 7.

Dyrt på ett ställe är billigt på ett annat.

Men man måste betala om man inte fricampar.

Är man bara villig att betala p-avgift tror jag man är fel ute.

S

Sören-6830

Guest

MVH Abben
Jag har varit med och byggt ut en fritidshamn med nya bryggor etc.
Kostnaden för detta per båtplats ligger skyhögt över vad kostnaden är för att anlägga en ställ/parkeringsplats.
Arbeten i vatten är bland det dyraste man kan ge sig på.
Så att anse att avgiften för en ställplats bör vara densamma som för en båtplats är nog inte rätt sätt att se det på.

F

F.d. 25203

Guest

Helt rätt. Dessutom gör isar och stormar att pålar och bryggor måste underhållas mycket mer än anläggningar på land.

F

F.d. 5252

Guest

Hej
Läste ditt mail angående vad en perfekt ställplats är där du skrev att vackert läge och fast underlag var det viktiga och att tämning och vatten påfyllning fixar ni vid vägstationer eller mackar och att pimpade ställplatser finns det gott om.

Jag håller på och försöker få fart på ställplatser i Gävle och tänker som du. Har en fråga: vad är du beredd att betala för en ställplats som inte har servicestation? (jag antar att du med pimpade ställplatser menar de som har servicestation för tömning/påfyllning)

Hälsningar Lena Lewin

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

skulle man dömma efter vad önskemålen är då skulle det vara tomt på dom dyrare ställ platserna, men så är ju inte fallet då skulle det ju gynna dom som tar inn på dyrare ställplatser så har jag tängt men icke där är lika fullt på dom.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Prio ett för mig är en hårdgjord yta 4 x 10m lätt att betala och utan bommar och jox som i princip kräver att man är två personer, två är möjlighet till toa tömmning, tre gråvattentömmning, fyra färskvatten, fem dusch, sex elplats.
Kostnaden bör bero på läget och på vad som bjuds. 100 kr för enklare plats och 200 kr
om allt ovan finns. Är läget sedan premium kan jag tänka mig en femtiolapp till.

Toppen