Hej Tor H
Jeg undskylder den forvirring der er opstået. Det skal indledningsvist forklares, at Maja Natasia Juul Toft ikke til dagligt sidder med dette område, men alene besvarer opkald og mails der er adresseret til Miljøstyrelsens hovedpostkasse. Det er således ikke hendes kompetence at besvare din mail, hvorfor hun burde have videresendt spørgsmålet til mig. Jeg er glad for, at du ikke stillede dig tilfreds med hendes svar og jeg har ligeledes d.d. gjort hende opmærksom på og forklaret hende, hvad der er gældende lov.
Som det fremgår af den lovbekendtgørelse, som er udarbejdet i forbindelse med miljøzonernes indførelse, LBK nr. 879 af 26. juni 2010, § 15 b, stk. 1, gælder miljøzonerne og dermed mærkningsordningen kun for busser og lastbiler, der er drevet af en motor med kompressionstænding, og som er indregistreret med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.
Definitionen af en bus er fortsat, at det er et køretøj, som er drevet af en dieselmotor, og som er indrettet til at benyttes af mere end 9 personer, føreren medregnet, og som har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.
Din autocamper er således ikke omfattet af miljøzonekravene hvis den er indregistreret til mindre end 9 personer.
Jeg beklager igen den opståede forvirring og det sene svar.
Med venlig hilsen
xxxxxxxxxxx
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
DK-1401 København K
Tlf. (+45) xxxx
Miljøstyrelsen - Forside