• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är normalt däckslitage?

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tänker så här att kör sätt påverkar slitage,Men tänk så här , att vi kör med pärlor som kosta runt en mille. Vad är då säkerheten med bra mönster på däcken med kostnaden. En billig livförsäkring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Konstaterade något liknande nu när jag bytte till vinterdäck. Bilen har gått strax över 3000mil och tre somrar (85-90% sommardäck). Våra Michelin Agilis framdäck (om jag minns rätt på märket) kommer nog precis klara en sässong till OM jag sätter dem på bakhjulen. Väldigt stor skillnad på de som gått som framhjul och de som gått som bakhjul trots att jag har för mig att de roterats en gång under dessa 3 år. Kör med 5,5 bar både fram och bak.
(Blir slitaget verkligen större med högt däcktryck fram?)

I värsta fall sliter man däcken på mitten om man kör med för högt däckstryck, och dessutom får man sämre fäste och onödigt dålig komfort.
Enda sättet att ta reda på vilka däckstryck man skall ha, är att ta reda på bilens axelvikter när den är i körfärdigt skick (lastad och med besättningen ombord) och sedan gå in i däckstillverkarens tabeller där rätt tryck för varje dimension och belastning finns.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns fordonsvågar på en del besiktningsstationer också.
Trafikverkets har en tendens att vara spärrade med bommar om inte Trafikverket eller polisen är där.

MVH
Hans
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
I ditt fall tror jag att du skulle få en bra mycket körvänlig bil med mer avsedda dämpare fram.
Exempel är alkos framfjädring AL-KO Comfort Suspension (ACS)
Det finns andra märken som du nog kan välja. En bra verkstad som nog kan ge dig råd, och alternativ att välja är Bossings bilverkstad (jo, verkstaden är kvar trots att Forsbergs tog över bilförsäljningen).
Vet inte om det direkt påverkar ditt problem med däckslitaget fram, med det är inte omöjligt att det kan påverka.
Bilen blir lyft fram bra mycket och niger inte lika lätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hmm, intressant! Jag vet att jag har några av de ”bättre” däcken och då känns det lite tidigt att de skall vara slut redan. Vi kanske inte kör jättelungt (iallafall inte min fru;) men vi har å andra sidan en ganska liten och lätt husbil. Till saken hör att vår bil ser ut som en hundvalp som springer på frambenen, misstänker att det är nåt konstigt med viktfördelningen i vår bil.

Det ser ut som att din bil behöver ett par längre/kraftigare framfjädrar, fenomenet med kraftigt framåtlutning är inte ovanligt på integrerade bilar
framförallt byggda på Lightchassie, framrutan och taksängen är tunga saker.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
I ditt fall tror jag att du skulle få en bra mycket körvänlig bil med mer avsedda dämpare fram.
Exempel är alkos framfjädring AL-KO Comfort Suspension (ACS)
Det finns andra märken som du nog kan välja. En bra verkstad som nog kan ge dig råd, och alternativ att välja är Bossings bilverkstad (jo, verkstaden är kvar trots att Forsbergs tog över bilförsäljningen).
Vet inte om det direkt påverkar ditt problem med däckslitaget fram, med det är inte omöjligt att det kan påverka.
Bilen blir lyft fram bra mycket och niger inte lika lätt.
Om framvagnen sjunker påverkas hjulvinklarna - en hjulinställning åtgärdar detta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om framvagnen sjunker påverkas hjulvinklarna - en hjulinställning åtgärdar detta

Det stämmer tyvärr inte, vissa vinklar går inte att justera, andra går eventuellt inte att justera tillräckligt när framvagnen inte står i rätt höjd från början.
Rätt arbetsgång är att först justera höjden till den som konstruktören avsåg, och sedan justera framvagnen. På köpet får man f.ö. mycket bättre körkomfort utan genomslag, vilket är vanligt när bilen är för låg fram!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det ser ut som att din bil behöver ett par längre/kraftigare framfjädrar, fenomenet med kraftigt framåtlutning är inte ovanligt på integrerade bilar
framförallt byggda på Lightchassie, framrutan och taksängen är tunga saker.

Gäller detta främst Fiat-chassi, eller har de övriga märkena samma problem?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gäller detta främst Fiat-chassi, eller har de övriga märkena samma problem?

Det är ju egentligen inte chassiebundet utan alla bilar som lutar framåt lider ju mer eller mindre av detta, jag har dock sett några bilar som dessutom
har varit väldigt höga bak, oftast korta bilar med litet överhäng där förmodligen bakfjädrarna är lite väl kraftiga i förhållande till bilens vikt bak.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Intressant! Det känns verkligen som framvagnen inte riktigt ”orkar” med. Hur kollar man upp det?

Mät avståndet mellan däck och ovandel på skärmkanten i hjulhuset.

Jämför med motsvarande skåpbil (ex Ducato) eller ring återförsäljare.

Ofta säljs förstärkta fjäderben som tillbehör.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mät avståndet mellan däck och ovandel på skärmkanten i hjulhuset.

Jämför med motsvarande skåpbil (ex Ducato) eller ring återförsäljare.

Ofta säljs förstärkta fjäderben som tillbehör.

Skärmkanten är ju inte alltid så bra referens, på helintegrerade bilar är ju inte alltid skärmkanten lika som på originalskärmen.
Bästa referensen är undre bärarmen i framvagnen, pekar den uppåt ut mot hjulet när bilen är lastad inkl. besättning, är bilen för låg fram.
 
Toppen