• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är en styrkt kopia?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Angående import och ursprungskontroll skall man skicka in orginalhandlingar eller styrkt kopia på köpehandling/kvitto till Vägverket.

Då undrar jag vem som kan eller har befogenhet att styrka en kopia samt hur detta skall vara formulerat och utfört?

Mvh Tuzzan

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Vad är en styrkt kopia?

Sannolikt följande:

Bestyrkt kopia = en avskrift (dvs. kopian) av en originalhandling eller en fotostatkopia av en originalhandling. På denna kopia förklarar eller intygar du att kopian överensstämmer med originalet (= bestyrkes eller vidimeras) och undertecknar med ditt namn och din adress. Du som bestyrker en kopia ska vara myndig.
Hälsningar
Kjell

F

F.d. 3753

Guest

Nu är det några år sedan men då var det så att de 2 som bevittnade "avskriften" inte fick vara familjemedlemmar.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Vad som avses med styrkt eller snarare bestyrkt kopia kan variera och beror på vilka krav den som ska ha handlingen ställer. Det enklaste är att fråga den som ska ha den. De som ställer störst krav kan vilja att den är bestyrkt av Notarius Publicus, som finns i varje län, vilket kostar några hundralappar. Annars kanske du kan din bank kopiera handlingen och att en banktjänsteman bestyrker att kopian överensstämmer med originalet.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Tack för svaren!
Skulle skicka in bl. a. köpekontrakt på vår i söndags importerade husbil för att få ursprungskontroll.
Orginal eller styrkt kopia skulle gälla påkvittot.
Man vill ju gärna ha sitt orginalkvitto kvar. Nu tog jag min ostyrkta kopia själv och skickade in orginalet med rek.
Tordes inte chansa att det skulle bli förskjutet på grund av ev. felaktig bestyrkning, även om jag nu är ganska säker på hur det ska utföras.

Nu är det bara att vänta och hoppas att vägverket gör ett snabbt jobb så man kan fortsätta till andra instanser och så småningom få den besiktad och klar att användas, solen skiner ju!

Mvh Tuzzan

Toppen