• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är en Ställplats?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Jag läser här på forum ibland om Ställplatser som några av er vet, ligger mej varmt om hjärtat.

Jag liksom många andra som tidigare har anmält Ställplatser till HBK, kanske inte har krävt faciliteter som möjlighet till tömningar, fyllningar, elstolpe m.m. när jag hittar ett objekt.

Det som jag kallar Ställplats idag, är ett utrymme som jag kan parkera bilen för natten och känna mej trygg. Gärna åxå med trevlig utsikt.

Det tyska ursprunget Ställplatz som vi försvenskat kanske ska ha dessa faciliteter som en del medlemmar efterfrågar, vad vet jag?

Man kanske ska införa ett nytt begrepp som "Nattplats", i varjefall för flesta av de Husbilsplatser jag tillfört.

Det vore kanske bra om HBK inför kommande säsong skulle klargöra begreppet Ställplats för att förhindra att "för enkla" Ställplatser tillförs Husbilslistan.

Trevligt om medlemmarna kom med förslag/reaktion på denna tråd!

Hälsningar
Kåre

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Vad är en Ställplats?

Tjena smeden det va en tänkvärd fundering jag liksom du är ju inte så beroende av varken el eller tömning varje gång man stannar så det där med Nattplats kanske kunde vara någonting alltså inte så mycket finesser men duger fint för en övernattning för jag har själv hittat många fina ställen man kan övernatta på men inte alltid behöver el eller annan lyx.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tillhör också de som inte har något behov av el vid parkering för ett par, tre dagar. Men på de platser som är listade här på forumet framgår det i allmänhet vad det finns för faciliteter.

Däremot har jag nog kommit på mig med att inte ta upp platser som är för små, dvs att de bara rymmer en bil, möjligen två små bilar. Vi stod till exempel på en helt fantastisk plats i nordvästra Tyskland som bestod av en liten utbuktning på en grusväg längs en bred kanal. Helt omöjligt att stå mer än en bil där, dessutom var det svårt att vända (=minst ett dussin fram och backmanövrer). Platsen var fin, endast halvannan meter från kanalen med pråmar och fritidsbåtar som passerade. Men kan den kallas för Ställplats?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gokväll Michael Johansson

Ska man använda den nya vokabulären är detta en Nattplats, Michael.
Storleken har inte heller här någon betydelse. Man kan bara ange att det är en begränsad yta för en eller flera husbilar, eller att man t.ex. måste backa ner.

Kåre

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

UNDERBART!

Äntligen kommer denna fråga upp (har tänkt att ta upp detta men har inte riktigt vetat hur).

När vi är ute med husbilen letar vi för det mesta efter en lite undanskymd plats där man kan övernatta, gärna vid en sjö eller dylikt. Vi vill ogärna stå på rastplatser över natten då vi inte tycker att detta är särskilt mysigt.

Jag skulle gärna se att det kom in fler sådana platser, antingen i husbilsplatser eller kanske som smeden föreslog, nattplatser.

Ser fram emot fler förslag på hur detta skulle kunna se ut.:)

/Per

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

......När vi är ute med husbilen letar vi för det mesta efter en lite undanskymd plats där man kan övernatta, gärna vid en sjö eller dylikt. Vi vill ogärna stå på rastplatser över natten då vi inte tycker att detta är särskilt mysigt.
/Per

Det är just denna typ av platser vi vill ha hjälp med att lägga in bland våra husbilsplatser, så nu hoppas jag att alla ni som redan har hittat bra sådana platser vill dela med er.

Gå gärna in på första sidan till höger under "Ny plats" och lägg in era uppgifter.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gokväll Per & Camilla

Ja vi söker samma typ av platser som ni beskriver, vilket kanske åxå är rätt vanligt för de flesta av oss "nomader".

Det är väl inte så många som har reagerat ikväll, men tråden har ju heller inte varit uppe så länge. Vi för se om det kommer några förslag på detta.
Kommer tråden för långt ner på listan får man väl lyfta upp den, eller åxå får det väl bli som det är/varit.

Trevlig kväll
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gokväll Gunnar

Du missade frågan!
Vad ska vi kalla en dylik plats? Är "platstypen" inte så viktig för HBK-listan.
Smeden kanske gör för stor sak av det?

Ha en trevlig kväll du åxå Gunnar
Kåre

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nej, jag missade inte frågan. Möjligen undvek jag den för att den är svår.

En plats som jag tycker är bra för övernattning kanske andra inte tycker är bra, så det är väldigt svårt att definiera vad som är bra. Så länge vi inte har officiella husbilsplatser blir det upp till var och en att själv avgöra om man vill övernatta där eller inte.

Det viktigaste är att vi har ett stort urval att välja bland, sedan får besökaren själv göra bedömningen om han/hon vill använda den.

Just nu befinner jag mig i Spanien och på vissa platser här som en del med husbilar övernattar på skulle inte jag vilja stå på.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej igen Gunnar

Jovisst kan vi ha olika synpunkter om vad en Ställplats är, men måste Husbilsplatsen/Ställplatsen man i framtiden anmäler till HBK nödvändigtvis innehålla elstolpe, tömning och fyllning av tankar som det verkar som en del medlemmar efterfrågar?
Eller ska vi åxå ha en enklare Nattplats i "sortimentet"?

Det var frågan. Jag har stor respekt för att du kanske undviker den, men det vore bra att veta om HBK åxå i fortsättning vill ha blandningen av enkla och mer utbyggda Husbilsplatser.

Jag har för mej att vi pratade om denna frågan vid klubbens begynnelse utan resultat, men det är kanske så att vi får fortsätta och "blanda och ge" bland Husbilsplatserna.

Hälsningar
Kåre

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag tycker att alla platser där man kan stanna med husbilen för övernattning m m ska kallas för ställplats (husbilsplats).

Av beskrivningen kan varje person sedan läsa sig till vilka eventuella faciliteter som finns på ställplatsen.

Det finns redan två varianter på "Ställplatser" (husbilsplatser), behöver vi en tredje?

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Smeden;
Jag tror att min inställning framgår i inlägg #6

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan

Vi håller fullständigt med vad Smeden skriver i sitt första inlägg i denna tråd.
Att jag kommenterade vad som stod under en tysk ställplats var, att det ibland skulle va bra med nån elplats för att "ladda batterierna" i stället för att ta in på en campingplats, annars är inte vi heller beroende av ström.
Jag är ganska säker på att vi i 9 av 10 fall kommer att friparkera vid nån sjö eller dyligt, där vi finner en mysig och lugn plats.
Det är ju det som är tjusningen!!!

Mvh Torill

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Gunnar och även jag menar att alla kan lägga in de platser ni hittat, som ni själva tycker är bra, så sorterar vi dem senare om det skulle bli för många.
Är man osäker så lägg den som parkering bara så får var och en bedöma.
Utrustningen på platsen anser jag vara av mindre intresse, det är viktigare att platsen blir inlagd. Senare besökare kan ju komplettera ev. bristande uppgifter.

F

F.d. 2692

Guest

Vet inte hur mycket man kan skräddarsy utformningen på ställplatssidan.

Kan man göra den i formulär format med kryssrutor för tex
El, Vatten, Tömning, Dusch, mm

Vad tror du Håkan

Tycker inte det är någon jätte prio på detta, fungerar bra som den är, men visst allt kan bli bättre.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Gomorron vänner.

Jag ser att de flesta är nöjda med systemet som det är.
Det får väl bli lite av Surprise Surprise när man kommer fram.
Avsluter denna tråd för min del.

Hälsningar
Kåre

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er
Varför krångla till det... kalla det för ställplats och lägg till info om platsen om vad som finns för sevice, som jag ser det väljer man själv vad man vill utnyttja och vad man vill välja för plats och service.
En ställplats för mig är ett ställe att stanna för natten vid resa, eller om man hittat någon skön plats man bara vill besöka, ibland vill man ha lugn och ro då letar man upp en mindre avskilld plats. Ibland vill eller kanske behöver man en plats med service, tömning tankning, då letar man upp en sån.
Jag ser inte problemet med att ha allt samlat på ett och samma ställe, valet och letandet blir lättare eller hur...
Bara min åsikt...
sköt om er så ses vi kanske på någon ställplats eller vad dom nu kallas...:wink:
mvh Husbilsbjörk

J

Jarn

Guest

Kravet på en Stellplats är ju väldigt varierande från person till person. Vissa vill stå lugnt, avskiljt o helt ensamma, andra känner det tryggare att stå där det finns flera. Sen är det vissa som kanske har kört långt och vill bara kunna stanna för att vila på natten och inte bryr sig mer än att bilen får plats.

Håller med Husbilsbjörk o JanneEkan och tycker också att man kan införa en standard mall med bas info, sedan är det upp till var och en att bedöma om de vill stå där.

Basinfo kan då vara:

El: ...... .Dusch/WC: ...... .Färskvatten: ....... .Gråvatten: ..... .Tömning latrin:....

Avgift: ...... .Avstånd livsmedel: ...... .Avstånd matställe: .....

Övrigt: ...... .(Här kan man ju fylla i personliga omdömen samt t.ex. avstånd bad, fiske, golf, djurpark, hamn, nöjespark, shopping, m.m m.m. )

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej alla

Jag har en annan fråga angående ställplatserna på forumet:
Hur säker måste man vara på att det verkligen är OK att parkera på stället innan man lägger in den i listan?
Vi har parkerat för natten på ett flertal ställen som jag känner att jag skulle vilja besöka igen, men jag är inte säker på att markägaren/kommunen uppskattar min natt-parkering.
Vad om man rekommenderar en plats, som sedan en annan klubbmedlem blir bortkörd ifrån? :confused:

I övrigt, så vill jag tacka alla som lagt in ställplatser. Varenda en är oerhört värdefull, med eller utan service. :bock:

MVH
Karianne

Toppen