• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tack för dagens skratt muskatten :D

Hade såna på flera ställen i min tidigare husbil, en LMC. Det är reglerdon för luftflödet från värmen. Man drar resp slackar snöret för att stänga/öppna.
I nuvarande husbilen sitter dessa plastskivor i utblåsens mynning istället så det bara är att peta till dem med fingret istf dra/släppa efter m snöret.
Men finns det bara en? Minns inte så noga nu, men hade iaf 3st kanske 4 på olika ställen i min HB.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Tack för dagens skratt muskatten :D

Hade såna på flera ställen i min tidigare husbil, en LMC. Det är reglerdon för luftflödet från värmen. Man drar resp slackar snöret för att stänga/öppna.
I nuvarande husbilen sitter dessa plastskivor i utblåsens mynning istället så det bara är att peta till dem med fingret istf dra/släppa efter m snöret.
Men finns det bara en? Minns inte så noga nu, men hade iaf 3st kanske 4 på olika ställen i min HB.

Skulle jag gissa vidare på ditt svar (Du har alldeles rätt) så tror jag med avseende på placering att den är för att öppna varmluftskanalen till uppvärmning av gråvattentanken.
Kanske det finns någon manual liggandes i någon låda i bilen?
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är ett spjäll som manövreras med ett snöre sitter på utblåset från fläkten på trumavärmaren, tror att det på min bil gick till slangen under bilen som gick till trälådan runt avloppstanken, fick använda en påsklämma för att få den i rätt läge ville ju inte elda för kråkorna eller avloppsvattnet om det inte var minusgrader. Kanske du på just din bil kan få lite varmt på toaletten genom att dra i snöret eller tvärtom.
 
Toppen