• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är detta för mått?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Håller på att leta efter bättre kameror till mitt övervaknings system, något som är viktigt det är att kameran har hög ljuskänslighet typ 0.00001lux...
Men så hittar jag en ny beskrivning av Ljuskänsligheten, men har ingen aning om hur man tolkar detta....

Ljuskänsligheten... 15000mV/Lux-sec

Känns som en beskrivning av ett värde som ingen skall fatta... Eller vad säger en som vet...

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Kamerans fotosensor avger varje sekund 15V per lux (inkommande ljusmängd). Inte en aning dock hur detta skiljer sig emellan olika fotosensorer. Antagligen är inte detta enda faktorn som talar om ifall kameran är bra eller mindre bra. Kvaliteten på optiken har nog mycket påverkan här.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ett fantasimått tydligen.
15000mV/Lux, dvs 15 hel Volt.
Märk att man skiver ihop belopp och enhet vilket då kan innebära, dels att man inte förstår vad man skriver, dels att det betyder något helt annat, exvis ett företagslogga.
Exvis 3M tillverkar tejp, men 3 m är ett längdmått.

Men som vanligt måste väl mer vara bättre, dvs ju högre siffra ju bättre.

Här är en sajt på vilken man kan omvandla det mesta, Konvertera Illuminans
Längst ner finns tebeller vad man vill omvandla, exvis i detta fall FOTOMETRI då.
Men ser ingenstans volt per Lux som någon känd metod att mäta ljuskänslighet.

Roysan

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Kamerans fotosensor avger varje sekund 15V per lux (inkommande ljusmängd). Inte en aning dock hur detta skiljer sig emellan olika fotosensorer. Antagligen är inte detta enda faktorn som talar om ifall kameran är bra eller mindre bra. Kvaliteten på optiken har nog mycket påverkan här.
Okey... Troligen en Kinesisk teknisk information som de använder sig av på saker av dålig kvalitet....
Övriga världen använder ju lux... Och med lux fattar man vad värdet innebär.... Men med det kinesiska värdet mV/Lux-sec... Då snurrar det bara runt i huvudet :eek:..
Har sökt efter omvandlare på nätet men hittar ingen för dessa värden... :msn_wall:

Men tack ändå...

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
På eleketronikforumet har vi en tråd som heter "fantastiska specifikationer"
Där kan vi läsa om biltutor som låter med 1200 dB
Borrmaskiner med batteri som ger 20 000 W.
Ficklampor som lyser med 200 000 LUX
De allra flesta fantastika specifikationer är prylar som beskrivs av Kinesiska sajter.
Ibland lite underhållande.....

Roysan

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad jag förstår så är det ljuskänsligheten på en sensor och den mäts i hur många volt som pruduceras av ljuset från motivet vid ett visst luxtal under 1 sekund. Används av alla digitala kameror. Finns en del att läsa om det på sidor som handlar om astronomi.

Här finns iaf lite att läsa och en bättre förklaring än jag kan ge. https://www.cloudynights.com/topic/513758-understanding-sensor-performance/

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nej måttet säger vilken spänning som avges vid Lux, hur många ? X Lux kanske?
15000 mV, dvs 15 V är fantasi oavsett om vi vänder saker till att ange en känslighet.
Skulle kunna tänka mig 1,5 mV vid typisk ljusstyrka.
15 V skulle ju bli livsfarligt om Lux skulle bli 100.
Såna sensorer finns ju inte.
Inte ens solceller som sitter på våra tak.

Att ange känslighet på en kamera skulle kunna ske genom att ange en definierad bildkvalitet, med definierat brus och färgåtergivning för en viss ljusstyrka.
Inte baklänges....

Att man skriver mV, (millivolt) lär vara för att få så stora siffror som möjligt, då ju stora siffror även om de är fantasi kan jämföras, dvs den som ljuger mest vinner.

Roysan

Toppen