• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är det här?

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025
Trodde jag hade koll på det mesta i utrustningsväg vad gäller husbilar men här finns något jag inte förstår vilken funktion det har eller har haft.
Inte ens Burstnerförsäljaren i Tyskland visste vad det var och jag hade just då fullt upp med att få koll på alla andra utrustningsdetaljer som fanns.
Ingen har ännu givit mig någon bra förklaring på vad det är.
Se den svarta vinklade antennliknande detaljen på bilden.
Bilen en Burstner 810 -10.

Aviatören

Bilagor

• Husbil Burstner 002.jpg
    Husbil Burstner 002.jpg
    2 MB · Visningar: 29

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Vad är det här?

Är det någon anslutning på insidan ?
Det kan inte vara så att det är en antenn ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kunne være en liten antenne, men da er det en kabel rett inn gjennom veggen, er det ikke det så må det være en knagg til å henge noe på.

Spennende med begagnade husbiler og private oppfinninger :wink:

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Jag kan inte se någon anslutning/sladd på insidan där är för övrigt ett överskåp. Tar man av gummihatten på toppen så består det enbart av ren metall.
Men intressant är det. (WiFi?)

Aviatören

F

F.d. 29910

Guest

Det är en hållare till Antennen en hajfena! Säljs på Jula bl.a.
:spinny:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är en hållare till Antennen en hajfena! Säljs på Jula bl.a.
:spinny:

Du har nog rätt!

928037c-jpg.jpg

F

F.d. 24320

Guest

Exakt så ser fästena ut till rotorljusen på min grävmaskin.
Inuti går kablaget och själva lamphuset är bortplockat.
Kan vara något annat, men då vågar jag nog sätta min vänstra inneskärm på att det är samma fästen till olika produkter.
MvH Benny

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Öppnade en förpackning och tog denna bild.

När jag laddade upp bilden så hittade jag just den antenn som varit monterad på din bil. Maximum DA 6000. Hållaren stämmer exakt och i beskrivningen står där "Antenneholderen er udført i et meget hårdt gummi-lignende materiale som kan bukkes/bøjes med en smule kraft". Du hittar bilder på Google bilder.
Maximum DA 6000 Kompakt udendørs DVB-T/DAB/FM antenne, aktiv 20 dB, AV-Connection A/S

Bilagor

• Hajfena typ.JPG
    Hajfena typ.JPG
    524,4 KB · Visningar: 6

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Tack för alla förslag!
Tycker det är lite roligt med alla tänkbara förslag från antennhållare till markissidhållare och varningslampshållare.
Den är inte ledad, kabel finns ej. Bilen har parabol på taket varför DVB-antennfäste kanske inte är aktuell även om dom ser liknande ut.
Jag skall titta lite närmare på den nu när vädret blir lite varmare.
Här finns även extra hjul längst bak maa det långa överhänget, men det förstår jag ju varför.

Aviatören

F

F.d. 24320

Guest

Tack för alla förslag!
Tycker det är lite roligt med alla tänkbara förslag från antennhållare till markissidhållare och varningslampshållare.
Den är inte ledad, kabel finns ej. Bilen har parabol på taket varför DVB-antennfäste kanske inte är aktuell även om dom ser liknande ut.
Jag skall titta lite närmare på den nu när vädret blir lite varmare.
Här finns även extra hjul längst bak maa det långa överhänget, men det förstår jag ju varför.

Aviatören

Lite gissningslek :rolleyes:
Min är vridbar så man kan fälla ner dom om det är trångt, och lyfter man bort gummit i änden så ligger kablaget där. Men samma är det ju inte då efterssom din inte var ledad, bra lika iallafall :)

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Nya ingångsvärden!
Efter att delvis skruvat bort lite inredning kan jag konstatera att det går en kabel från den väggmonterade "antennen".
Den består av ett mycket mjukt böjbart material.
Gummihatten är gjord för sitta på plats med sin dimension anpassad för den avskalade toppdelen.
Min egen teori nu är att detta är en tempgivare till Aldepannans information om yttertemperaturen.
Har jag fel? Var hämtas den informationen i så fall?

Aviatören

Bilagor

• Husbil Burstner 012.jpg
    Husbil Burstner 012.jpg
    2,3 MB · Visningar: 3
Toppen