Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar
Hej Bennsan,
Ursäkta att jag ramlar in på tråden på det här sättet men jag tilläts inte att skicka ett PM.
Bilen verkar fin-fin men växellådan är kass. Jag försöker att bilda mig en uppfattning hur en sådan defekt skall påverka priset.
För mig låter det som om 79" sek för en 25 år gammal bil i bra skick är OK MEN med kass växellåda!!
Med din erfarenhet, är det ett bra objekt?
Mvh Peter
----------------------------------------------------
Hejsan Peter och välkommen, det gör nog inget att du tar tråden för den är rätt gammal.
Vi skall se om Bennsan vaknar till om själva bilen.
Angående trasig växellåda så står det ju, utan hel felbeskrivning att femmans växel är trasig, vilket kan vara i olika stadier men är fullständigt normalt att femman bråkar om du kanske är lite påläst här på forumet tidigare?
Om den funkar bra för övrigt på de andra växlarna och det "bara är femman som bråkar" så borde det inte vara så svårt och kostsamt att fixa femman i bilens låda. Man behöver inte ens plocka bort lådan från bilen, utan det räcker med att lossa div. kopplingar och motorfästen så man kan få ner lådans bakgavel vid hjulhuset, och bara ta bort den. För där under sitter femmans växel ensam.
Delarna kostar inte allt för många tusenlappar, lite beroende på vad som är trasigt visserligen. Men det kan nog vara läge att byta det mesta i femmans utväxling i vilket fall som helst.
Kan du göra jobbet själv så borde du kunna köpa drev och synksats för runt 5000:-.
Det finns även beg. och mer eller mindre renoverade lådor att köpa. För att priset skall hålla sig vettigt så får man även då handla nere i Europa.
Lösa delar kan man köpa från Axel A. i Tyskland.
Om du kan mecka själv så finns det beskrivningar både hur man kommer åt lådan om den sitter kvar i bilen och hur det ser ut och hur man gör. Men det är kanske en senare fråga

:.
(Men att fixa lådan på något sätt skall inte behöva vara allt för besvärligt.)
Å så priset. Det står ju att bilen säljes som gör-det-själv-bil vilket brukar innebära att inga garantier finns på någonting alls i bilen.
Den ser ju jättefin ut men Swift Kontiki brukar kunna vara lite fuktiga här och där..... Men det får Bennsan svara på

.
Min personliga uppfattning om priset, trasig låda och troligen helt utan garantier på allt, är nog att det fortfarande är alldeles för högt även om bilen skulle vara så fin efter en rejäl kontroll som den ser ut att vara.
Men med lite prutning och helst en egen arbetsinsats, så borde du kunna ha en bra bil till sommaren.
M.v.h. JANKRO.