• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vaccin

F

F.d. 29760

Guest
Hej !
Vi har varit med i klubben en tid.
Men nu har jag en fråga till er, som kört i Kroatien.
Har läst i Upptäck Europa med bil att det rekommenderas vaccin mot fästingburna sjukdomar.
Har ni några komentarer på det?
Vaccin svårt och få tag på.
Gunvor

F

F.d. 24280

Guest
Sv: vaccin

Visst är det svårt med den vaccinet,för den är slut här också och jag tror att Vi har mera problem med fästningar här i Östergotland.Men att det skall vara så i Kroatien?Och dom råd i Upptäck Europa skall man ta med lite nypa salt.
Zlatko

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Gunvor.

Nu vet jag inte hur läget är i Kroatien, men jag har själv skaffat mig lite erfarenhet av en fästingburen plåga - nämligen Borelia.

För två år sedan blev jag till slut tvungen att uppsöka läkare för att mitt vänstra ben började bli blågrått ungefär vid vaden. Jag fick oxå "spring i benet" om jag satt still för länge - tex var jag tvungen att stanna o sträcka på benet och hoppa runt varje timme för att det inte skulle värka för mycket. Speciellt jobbigt när man vill köra länge i husbilen.

Jag fick oxå problem med yrselattacker och därav illamående.
Först förstod inte läkaren nånting om varför vaden började se ut som kallbrand, och trodde att jag slagit i rejält som skapat dessa blåmärken.

Jag fick en veckas pencillin och ordinerades vila.
Efter två dagar ringde vederbörande och ville att jag skulle komma in för provtagning ang. Borelia. Doktorn hade konsulterat sina kollegor och läst på i läkarböckerna.
Jovisst, det var en rejäl Borelia som sannolikt funnits där i ett antal år.
Ny penicllinkur i 20 dagar, och återbesök.
Efterhand gick yrseln bort, blånaden började försvinna och därmed även "sensationerna" i benet som det heter på fackspråk.
Återgången tog lite tid men nu efter nästan två år är allt återställt.
Nu kan jag utan problem, och utan spring i vänster ben avverka Autobahn i ett svep.

Mao, Borelia är inte att leka med, och se upp för dessa symptom.

Mvh
Dag

G

GunDogs

Guest

Hej Gunvor.

Tyvärr går det (ännu) inte att vaccinera sig mot Borrelia, som är en bakterieburen smitta. Det man vaccinerar mot är TBE, som är virusburen och främst finns på ostkusten här i Sverige. Borrelia kan man bota med antibiotika, som inte biter på TBE. Du bör nog kolla om TBE finns i Kroatien och i så fall vaccinera dig mot det. Tyvärr så finns det f.n knappt något vaccin att få tag på just nu pga alla larmrapporter om "fästingår". Undvik att gå i högt gräs och kolla kroppen noga varje kväll. Det tar ett dygn innan man är smittad (borrelia) så tar man bort fästingen snabbt är risken liten.

Hls Fadrian

PS Hittade en länk med mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

F

F.d. 3581

Guest

Hej, igen Gunvor.

Jag har erfarit att svarta kläder är bäst för att minska risken för fästingar, av någon anledning som jag inte riktigt förstår för jag tror att fästingar inte har någon syn ??

Hörde detta även av någon forskare som talade om detta i radio för nåt år sén

Det stämmer väldigt väl på våra fyra katter. Två helsvarta och två vit/svarta.

De helsvarta katterna får nästan aldrig fästingar, men de andra två drabbas mycket mer.

Alla fyra är ute nästan jämt så här års och lika mycket.

Mvh
Dag

Toppen