• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

va kan dä va?

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025
Hej!

Ibland hörs ett kraftigt dunk vid start, särskilt när bilen stått stilla ett par dagar. Det är till och med så att det känns. Bilen är en 2010 Fiat med stora motorn är det någon som känner igen mitt problem

:swoon:undrar Bill

F

F.d. 25168

Guest
Sv: va kan dä va?

Kan det väre bromserne der lösner sig ved bevägelse ??. Min giver höjlydt lyd, når jeg sätter bilen i bevägelse efter at have holdt stille i 2-3 vecker med håndbremsen trukken :)

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Svårt att svara på.

Men modellen har ju haft problem med att bultarna som håller ihop motor och växellåda lossnar. Kolla det.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det lär finnas ett problem med motorkuddarna som gör att motorn rör sig lite mycket ibland på vissa exemplar. Kolla med Fiat camper eller en Fiatverkstad. :)

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Hade samma problem med vår -07:a. Det var avgasröret som hoppade till när motorn startade och slog emot karossen.
Lägg dig under bilen o tryck avgasröret upp o ned så ser du om du har samma problem. Om jag inte missminner mig så löste jag det med att lägga en gummiring till avgasupphängning inuti gummiupphängningen och sen buntband. Funkade under de 1000milen vi körde med den bilen.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Delfin!
Jo jag har samma problem vid start av motorn!! 3.0 automat.
Påpekade problemet för husbilsfirman som är Fiatauktoriserad, dom försökte med förklaringen att när bilen stått stilla en längre tid vid kall väderlek (vinter) så kan det hända, men visst vi bytar ut motorkuddar till mjukare (vem vet om dom blev bytade) för problemet kvarstår, du skriver "kraftig dunk vid start" jag upplever det som en kraftig smäll när metall slår mot metall jag sa till firman det höras som att "skitet" skall gå i sönder.
Har fått åtgärdat Recalls 5517!
Dom får en chans till innan jag kräver något helt annat!!!!
Ursäkta lite utanför ämnet, toastolen på Adrian går ej att vrida det är andra gången på kort tid, ringde firman i går & begärde att toan skall bytas, verkade inte helt omöjligt!
mvh.

Hej!

Ibland hörs ett kraftigt dunk vid start, särskilt när bilen stått stilla ett par dagar. Det är till och med så att det känns. Bilen är en 2010 Fiat med stora motorn är det någon som känner igen mitt problem

:swoon:undrar Bill

F

F.d. 10757

Guest

Hej. Vi har liknande ljud på vår 07:a när vi står still några dagar. Förklaringen vi fick är att startmotorn slår till. Kan stämma för det forsvinner efter att vi laddat batterierna en stund. Ljudet finns ej när vi står på ström. Hälsningar Ing-Marie o Roger

Toppen