• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Va e de som hänt m elen?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Ber om råd o tips om vad som kan vara orsaken till följande:

Har haft mitt EBL 99K på reparation hos Schaudt i Tyskland o monterat tillbaka det i bilen idag o allt funkar som de skall förutom att positionsljusen på bodelens vänster sida (3 orange lampor lyser konstant)!

- Positionsljusen styrs väl av startbatteriets strömkrets!?

- Borde jag koppla ur startbatteriet för att återställa bilens elsystem efter att EBL varit urmonterad?

Har ngn annan råkat ut för ngt liknande?
Tacksam för råd o tips från Er alla!

/Stefan

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Va e de som hänt m elen?

rimligtvis är det som du säger, men om du slår ifrån huvudströmmen eller lyser de oberoende av nyckel/ljusvred?

Det KAN ju vara nån styrning som fått spel när du kopplat, så att göra en vaktmästarreset är aldrig fel- även om man inte begriper varför så får man acceptera att det löser sig...

Är väl nån mystisk elektronikstyrning, nåt relä används väl inte längre?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Positionsljusen lyser oavsett, tändningen av, batterifrånskiljaren på EBL av....

Får prova med en Verkmästaråterställning imorgon, nu e de batteriuppladdning som gäller.

Återkommer m besked!

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Tack Erik,

Hade uppfattningen att det inte gick att koppla fel men EBL o AD01 har anslutningsdon som är identiska.
Uteslutningsmetoden är att lika don till vardera pos.ljuskretsen skall kopplas på AD01 enheten.

Nu funkar allt som de ska igen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack Erik,

Hade uppfattningen att det inte gick att koppla fel men EBL o AD01 har anslutningsdon som är identiska.
Uteslutningsmetoden är att lika don till vardera pos.ljuskretsen skall kopplas på AD01 enheten.

Nu funkar allt som de ska igen.

Gjort det samma. Det lyste så fint... :yes:

Hade det i bakhuvudet kom bara inte ihåg att det var AD01.

Toppen