• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Ni som åker omkring med GM diesel 6,5 Turbo.
Vad är bränsleförbrukningen på en bil runt 7000 kg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Min winnebago i Australia lå oftest rundt 2 liter/mil, ved ekstrem økonomikjøring kunne jeg presse den ned i 1,6 / 1,7- På den andre siden var motorveikjøring i 120 km/h svært dyrt - tett på 4 l/mil.

Har nå solgt den og ser etter noe som er billigere i drift, muligens en 4WD!
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Ja det verkar som dom ska ha 2 liter/mil. Var på en tripp till polen och varje tankning var just under 2 l/mil. Någon som har erfarenhet av chiptrimmning av denna motor och om denna tar ner förbrukningen mätbart?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Tror ikke det er elektronisk insprøytning på den motoren, mine 2GM 6.5 har hatt mekanisk pumpe. Den første var uten turbo og ga 145 hk, den siste med turbo og skulle ha 220 hk - men de fleste sto på stallen :mad:.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Nja, det är mekaniska pumpar men 1994-2000 var dom elektroniskt styrda. Sista full sice pickupen jag körde var en 1996 med TD som gav 195hk. Har läst någonstans att i en marin installation så kan dessa motorer leverera cirka 400hk då man kan kyla den med vatten från sjön. Något år före var 6,5L helt mekaniska. Mycket fiffig konstruktion (finns en bra svensk beskrivning men hittar inte den nu) på den tiden, tyvärr så hade man en misslyckad konstruktion på den elektroniska modul FSD som styrde en bränslenål i pumpen. Den gav krångel på ett helt jordklot där denna motor fanns. Här är en bild på pumpen Stanadyne 6.5 Electronic Injection Pump och klickar man på FSD Article så är där mer att läsa om den.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Ja det finns en hel del att läsa om dem. Kollade på min och FSDn är inte flyttad. Finns det många modeller av FSD eller e de så att alla passar?
Har ett annat bekymmer och det att topplockspackningen troligen läcker då det går tryck till kylaren...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: V8 6,5 TD Bränsleförbrukning

Har du en fungerande motor som inte tvärstannar när den själv vill så gör ingenting. FSD placering på pumpen är att den skall kylas av bränslet som passerar, där rinner igenom en mängd diesel om pumpen är justerad för vår Svenska miljödiesel som hamnar i tanken och kyls och upp igen. Att man började att flytta ut den på en kylfläns var inte att den fick bättre kylning utan att den då var skitlätt att byta. När den sitter original monterad så kommer jag ihåg att den fjärde skruven fick man nog slå av. Vad jag vet så finns det alla dom som krånglar men efter många år så löste man det och efter en viss modell så fungerar det. För att flytta ut den så finns det nu färdiga kabelkit att köpa. Jag hade själv gjort kabelförlängning och hade 3 moduler med mig som jag fått av Sven i Skurup.
Man kan byta FSD i nöd ute i dikeskanten rätt upp och ner. Men i kontaktstiftet på FSD så är där intryckt ett kretskort med en resistor på. När man renoverat pumpen och kör den i Standynes provmaskin så får man ett värde, och FSD bestyckas med rätt kretskort med resistor som har med bränsleförbrukningen att göra.
Angående topplockspackningen så ring mig.
 
Toppen