• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

V50 mot Fiat

S

suneAl

Guest
Beträffande BARNSJUKDOMAR så får man räkna med på en ny årsmodell.

Fabrikanten låter oss köpare testa fram alla fel och brister.

Alla har väl läst och hört om VOLVO V50.

Så vi SKALL ej kasta SKIT och GALLA på enbart FIAT.

Samma CHASSI byggs på IVACO FABRIKEN för FIAT, PEUGEOT & CITROÈN.

I FIAT sitter en IVECO MULTJET 100, 130 eller 160 motor. Den ABSOLUT BÄSTA DIESELMOTORN. Drivlinan är sen tidigare IVECO:s
"I samband med common rail motorn JTD"

CHASSIT är en EURO 4 d.v.s en lågbyggd chassi enbart för HUSBILSBYGGE.

I en AL-KO Kober chassi är det bara framdelen med motor och drivlina som kommer från t.ex. FIAT.

:mcride:

PS! Om jag skulle skriva om min VOLVO 850 GLT -92 så skulle det säker bli en HEL BOK med problem och fel. Det var den 7:e bilen som VOLVO levererade,
Leveranstiden var 7 månader.

F

F.d. 3581

Guest
Sv: V50 mot Fiat

Nej SuneAl, inte menar du väl att bara för att det finns fel på andra bilmärken så skall man acceptera att det förekommer fel på det egna märket.

Nej, jag känner inte till något om V50 problem, och det finns sannolikt en uppsjö av andra människor som inte gör det heller.

Och vilket underlag bygger du ditt påstående på om den bästa dieselmotorn?

Skulle du acceptera att kundmottagaren på verkstaden med ett leende på läpparna anser "att lite fel på din bil får du acceptera för att det finns fel på andra märken också"?

Jag skulle inte göra det.....

Mvh

Dag S

S

suneAl

Guest

Hej Dag

Vad beträffar VOLVO V50 har Du ej tittat på Tv-nyheterna eller läst kvällstidningar ???
Varannan V50 ägare har haft problem med bilen.
IVECO MJT Mulijet Dieselmotor är den ABSOLUT bästa, Den har bästa vridmomentet och lägsta bränsle förbrukningen.

Att man träffar på individer som har sovit dåligt eller haft några dåliga timmar, kan man ej göra något åt.

För att ett TRÄT SKALL UPPSTÅ SÅ MÅSTE MAN VAR TVÅ OM DET !

Om sätter sig in i problemet och SAKLIGT försöker lösa problemet så går det ALLTID.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, igen Sune

Jag avslutar med en sliten fras - "haft del men ej förstått"-
eller "no comments"

DS

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Sune! Förutom att Volvo V50 tillhör de absolut mest sålda bilarna i Sverige så har vi inom vår fam (inkl barnen) egna erfarenheter. Under senaste 3 åren har vi haft 4st V50, 1 S40 och 2 V70 utan några större problem, dvs 100% Ok för oss betr dessa 7 bilar av årsm 2004-07.
Om nu V50/S40 är så dåliga som du framställer dem så måste väl Volvo ha ovanligt skickliga försäljare som år efter år håller dessa bilar på försäljningstoppen?

Betr dieselmotorer vad har du för belägg för dina påståenden, egna erfarenheter? Mig veterligt har inga ”slika” jämförande tester utförts (= då måste förutsättningarna vara helt jämförbara)! Jag är väldigt intresserad om du nu har

F

F.d. 24280

Guest

Hej!
Har inte förståt det där med Fiat mot Volvo v50.Inte har volvo ståt för några chasier som det byggs husbilar på.Och specielt inte då V50 som är en renodlat personbil byggt som kombi....nog är det Iveco en lastbil schasi som det buggs husbilar på...och det lär det aldrig göra på en personbil typ volvo v50.....så varför göra det överhuvudtaget det ömojliga jämförelse..
Mvh/Zlatko

S

suneAl

Guest

Hej Librell

Det är Ej jag som svartmålar VOLVO V50, utan jag läser i AFTONBLADET den 27/9 -07 och detta hade de på AKTUELLT i veckan om att V50 är SÄMST i MOTORMÄNNENS undersökning "varannan bil hade fel och brister" 49 bilar hade fel av 100.

TOYTA PRIUS var allra BÄST.

PS! Har en VOLVO V70 själv, VILKEN FANTASTISK BIL.

S

suneAl

Guest

Beträffande DIESELMOTORER för LÄTTALASTBILAR.

Jag har en egen gedigen erfarehet om dessa samt att läser vad bilexperter uttalar sig.

Vad beträffar så är det FIAT (ALFA ROMEO) som kom på Common Rail tekniken som de utvecklade med ett Universitet och BOSCH.

När det gäller MULTIJET "Andra generationens Common Rail" är det bara FIAT som har detta.

S

suneAl

Guest

Hej ZUBAC

Jag tog bara upp VOLVO V50 som också har problem och EJ ENBART FIAT.

Man får den uppfattningen att FIAT är bara SKIT !

F

F.d. 24280

Guest

Hej ZUBAC

Jag tog bara upp VOLVO V50 som också har problem och EJ ENBART FIAT.

Man får den uppfattningen att FIAT är bara SKIT !
Inte vet jag,men som en sydläning så har Fiat alltid varit bra både motormäsigt och chasimäsigt,och inte kan dom varit ha så dåliga när nästan alla bilar byggs på deras chasier.Viserligen så åker jag inte diesel men nog har man lunkat både fram och tillbaka med min bensindrivna Fiat.
Ha det gott/Zlatko

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Moss kompiiiiisar
Jag kör Fiat och Lexus, har hitintills inga problem,(ta i trä).
Jag är väääldigt nöjd med min Fiat-Hobby.
Lexusen behöver man ej kommentera.
Ha en fin dag alla.
MVH KEJO 20

S

suneAl

Guest

Mercedes är och förblir EJ samma som det har varit !

Har haft 3st tidigare. Kusinens Mercedes 200 -02 rostade i dörrar, och baklucka.
Ej höjdare !

F

F.d. 11346

Guest

Beträffande DIESELMOTORER för LÄTTALASTBILAR.

Jag har en egen gedigen erfarehet om dessa samt att läser vad bilexperter uttalar sig.

Vad beträffar så är det FIAT (ALFA ROMEO) som kom på Common Rail tekniken som de utvecklade med ett Universitet och BOSCH.

När det gäller MULTIJET "Andra generationens Common Rail" är det bara FIAT som har detta.
Tekniken fanns redan på 40-talet men då bara på båt och lokmotorer.Sen har det handlat om utveckling.SwissFederalInstituteOf Technology utvecklde tekniken vidare Denso Corporation som ingår i Toyota var dom första som använde tekniken i tunga fordon 1995.Sen hände allt på en gång Magneti Marelli+ Centro ricerche Fiat+Bosch utvecklade ytterligare och första serie bil som kom var Alfa Romeo och några månader senare Mercedes år 1997

S

suneAl

Guest

På 40-talet hade man Ej uppfynnit några databoxar.
Common Rail styrs av ELEKTRONISKT "DATA" så den uppfanns av ALFA ROMEO 1956, men tog till hjälp av ett UNVIRSITET i ZURICH och BOSCH för utveckling "Det kostar enorma slantar att utveckla" . Under andra halvan 2002 kom dessa motorer i våra bilar och nu har samtliga. PS! I genom att det funnit flera aktörer så går det ej att patentera detta. Den har oxå flra benämningar hos olika märken.
I Common Rail styrs dieselpumpen elektroniskt "data" som i sin tur håller ett konstant tryck i ackumulatortanken "CommonRail" varvid "datan" öppnar spidarna elektroniskt steg för steg "Alltid samma tryck" I MULTIJET system sker hela processen i två steg och DETTA ÄR FIAT ENSAM OM.

På 40-talet visste vi ej ens vad en DIESELMOTOR var utan alla hade motorer som gick att köra på BENSIN eller FOTOGEN.

F

F.d. 11346

Guest

Företagen Fried. Krupp och Maschinenfabrik Augsburg framställde 1893-1897 den första fungerande dieselmotorn. Motorn kunde köras på billigare bränslen men den var större och tyngre än konkurrenterna. Den blev populär i stora fordon som tåg, lastbilar och fartyg senare också när ekonomin gick bättre kom den även snabbt till vanliga bilar. (Taget ur encyklopedin) Rätt däremot att det inte fanns databoxar därför styrdes dessa första common-railmotorer med mekanik och hyudralik detta var orsaken till att bara lok och båtar kunde få plats med detta.
Common rail engines have been used in marine and locomotive applications for some time. The Cooper-Bessemer GN-8 (circa 1942) is an example of a hydraulically operated common rail diesel engine, also known as a modified common rail.
The engines are suitable for all types of road cars with diesel engines ( Taget ur amerikanskt uppslagsverk)

F

F.d. 11203

Guest

Hej SuUNEAL
Jag trode det var motorerna vi pratade om inte karossen,min mercedeskaross är i plast,men fiat verkar harost i motorerna
mvh deicer

F

F.d. 17034

Guest

Hej ! Alla bilmärken har sina akilleshälar tro mej jag jobbar i branchen . Finns inga
felfria bilar . Vad som är märkligt är att biltillverkarna, inte tar sitt ansvar över
produkterna . Bäst sammansättningskvalitet har utan tvivel Japanerna men inte
bäst bilar säkerhet o dyl . Jobbar för ett Svenskt märke , men åker både Japanskt +
Fiat .
Bosse:wink:

F

F.d. 6657

Guest

Hej SuneAl!
Det du beskriver, från Common Rail teknik till Multijet som Fiat har.
Det är ju fakta, men sen när det kommer inlägg om jämförelse med dieselmotorer från andra världskriget så förstår jag att du tappar gnistan.
Kollade lite på nätet om V 50 också, helt rätt det du skrev, förstår inte varför många hoppar in i en debatt utan fakta.
H. Olof

Toppen